Ik ben op zoek naar een goede hengst voor mijn wat "oudere" merrie, vanuit de gedachte dat ik misschien nog 1 of 2 veulens uit haar kan fokken is mijn idee om een iets meer bewezen hengst te kiezen. Echter zie ik ook veel jonge hengsten die misschien commercieel interessanter zijn, dus ik laat het in het midden.
Ze is een hele lieve aanhankelijke merrie, maar wel een binnenvetter die soms na een bepaald aantal prikkels moeilijk te bereiken is. Ik zoek dus wel een hengst met een goed karakter, maar wel genoeg werklust. Zelf is ze in het werk goed voorwaarts en makkelijk op kleine hulpen te rijden, op haar omgeving kan ze soms wat ril zijn maar blijft wel braaf.
Verbeterpunten:
- maat, moederlijn is klein. (eerdere nakomening van Henkie is wel 1.67cm geworden)
- karakter, niet ril mag wel zeker werkwillig zijn
- iets meer lengte en goed aangesloten bovenlijn
- kort voorbeen, opwaarts type
- voorbeen is in draf iets stekering, fijne techniek met wat knie actie zou fijn zijn.
- Galop is makkelijk met veel balans, zou iets meer losgelatenheid in de rug mogen hebben.
- Ik zou het liefst een hengst zien die niet week gekoot is.
Sterke punten:
- goed achterbeen, mooi van stand.
- mooi type, chique hoofd
- werkwillig
- kan makkelijk schakelen
Op mijn lijstje heb ik tot nog toe:
- Verbier ( jonge hengst nog geen veulens bekend)
- For Fererro ( hij spreekt me erg aan qua type, de iets weke rug vind ik een min puntje)
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/428468/eliya

Haar Henkie veulen: