Hengstenkeuze Jazz x Rossini

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Braampje

Hengstenkeuze Jazz x Rossini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 11:04

Leuk dat jullie een kijkje nemen en hopelijk mij kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een goede hengst voor mijn wat "oudere" merrie, vanuit de gedachte dat ik misschien nog 1 of 2 veulens uit haar kan fokken is mijn idee om een iets meer bewezen hengst te kiezen. Echter zie ik ook veel jonge hengsten die misschien commercieel interessanter zijn, dus ik laat het in het midden.

Ze is een hele lieve aanhankelijke merrie, maar wel een binnenvetter die soms na een bepaald aantal prikkels moeilijk te bereiken is. Ik zoek dus wel een hengst met een goed karakter, maar wel genoeg werklust. Zelf is ze in het werk goed voorwaarts en makkelijk op kleine hulpen te rijden, op haar omgeving kan ze soms wat ril zijn maar blijft wel braaf.

Verbeterpunten:
- maat, moederlijn is klein. (eerdere nakomening van Henkie is wel 1.67cm geworden)
- karakter, niet ril mag wel zeker werkwillig zijn
- iets meer lengte en goed aangesloten bovenlijn
- kort voorbeen, opwaarts type
- voorbeen is in draf iets stekering, fijne techniek met wat knie actie zou fijn zijn.
- Galop is makkelijk met veel balans, zou iets meer losgelatenheid in de rug mogen hebben.
- Ik zou het liefst een hengst zien die niet week gekoot is.

Sterke punten:
- goed achterbeen, mooi van stand.
- mooi type, chique hoofd
- werkwillig
- kan makkelijk schakelen

Op mijn lijstje heb ik tot nog toe:
- Verbier ( jonge hengst nog geen veulens bekend)
- For Fererro ( hij spreekt me erg aan qua type, de iets weke rug vind ik een min puntje)

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/428468/eliya

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haar Henkie veulen:

Afbeelding

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 11:23

Afbeelding

Afbeelding

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 12:18

Afbeelding
Afbeelding

De Henkie:
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hengstenkeuze Jazz x Rossini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:23

Ik vind de Henkie wel aansprekend. Ik zou bij Gelders blijven. Je kunt iets ouderwets niet zomaar modern maken en ze is er een heel mooi type voor. Waarom doe je Odin niet? Of Edmundo?

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 13:55

Ik hoef ook niet perse een heel modern type hoor, maar zou deze keer wel graag een dressuur hengst erbij doen. Ondanks dat de Henkie zeker goed gelukt is en ik haar ook prachtig vind.

Maar ik zal zeker even de hengsten opzoeken en bekijken.

Ik vind bijvoorbeeld de hengst Extreme US ook prachtig, is naar mijn idee niet perse een heel modern type. Echter dacht ik dat de combi misschien niet zo mooi zou passen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:40

Braampje schreef:
Ik hoef ook niet perse een heel modern type hoor, maar zou deze keer wel graag een dressuur hengst erbij doen. Ondanks dat de Henkie zeker goed gelukt is en ik haar ook prachtig vind.

Maar ik zal zeker even de hengsten opzoeken en bekijken.

Ik vind bijvoorbeeld de hengst Extreme US ook prachtig, is naar mijn idee niet perse een heel modern type. Echter dacht ik dat de combi misschien niet zo mooi zou passen?

Ik heb de filosofie dat je moet fokken in het model dat je hebt. En natuurlijk zal Extreme US daar best wat in veranderen. Ik weet alleen niet wat je voor ogen hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:50

Met Gelders ga je niet meer lossigheid fokken over het algemeen.

Ik zie dat er twee hengsten zijn die Verbier heten, bedoel je de Von und Zu of de Vitalis x Don Frederico? De hengst Von und Zu is mij sowieso positief opgevallen, denk alleen dat de galop daar nu net de mindere gang is.

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 17:52

Elisa2 schreef:
Met Gelders ga je niet meer lossigheid fokken over het algemeen.

Ik zie dat er twee hengsten zijn die Verbier heten, bedoel je de Von und Zu of de Vitalis x Don Frederico? De hengst Von und Zu is mij sowieso positief opgevallen, denk alleen dat de galop daar nu net de mindere gang is.

De Von und Zu inderdaad, prachtig paard

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:01

Ik vind het wel een mooie merrie. De foto’s zijn niet heel duidelijk, maar volgens mij is de Arabische hengst in de afstamming nog terug te zien. Zonde om daar een Gelderse hengst op te zetten.

Ben je op zoek naar een commerciële hengst of fok je voor jezelf?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:04

Aimee schreef:
Ik vind het wel een mooie merrie. De foto’s zijn niet heel duidelijk, maar volgens mij is de Arabische hengst in de afstamming nog terug te zien. Zonde om daar een Gelderse hengst op te zetten.

Nu ben ik toch wel benieuwd waar jij die Arabische hengst in de afstamming ziet…

Het is een mooie merrie maar wel een hele klassieke in haar lijf. Gelders past, dat zie je wel aan de Henkie. Ik vind haar vooral interessant omdat het een Jazz is.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 24-03-25 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:09

janderegelaa schreef:
Ik heb de filosofie dat je moet fokken in het model dat je hebt.

Eens!
Ik zou Alexandro P zelf nog wel durven gebruiken op die merrie. Die geeft dressuurpaarden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:22

janderegelaa schreef:
Ik vind de Henkie wel aansprekend. Ik zou bij Gelders blijven. Je kunt iets ouderwets niet zomaar modern maken en ze is er een heel mooi type voor. Waarom doe je Odin niet? Of Edmundo?

Wat vind je mooi aan Edmundo?
En waarom vind je die passen?

Ik ben ook fan van Gelders en ga geheel mee in je advies Gelders , maar ik edmundo snap ik dan niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:55

Anomien schreef:
janderegelaa schreef:

Wat vind je mooi aan Edmundo?
En waarom vind je die passen?

Ik ben ook fan van Gelders en ga geheel mee in je advies Gelders , maar ik edmundo snap ik dan niet.

Waarom dan niet? Ik vind het -op zijn onderhals na- een prima hengst. Hij is ook niet voor niets Keur geworden. Met Jazz en Rossini ervoor is het helemaal niet erg om met zo'n brave te fokken ook. Maar dat is weer een andere discussie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:11

Ik zou een hengst zoeken met Flemmingh bloed niet te ver weg. Kan er zo snel niet eentje noemen op Krack na maar die zijn er vast wel.

Edit: dat valt toch nog niet mee want de meeste ggk hengsten met Flemmingh hebben Jazz erachter.
Misschien Bordeaux en dan een zoon zoals Le Formidable?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:47

V Power heeft Flemmingh bloed, ergens ver weg. Die zou weleens de gangen kunnen verbeteren en lossigheid toe kunnen voegen. Heeft een net wat betere galop dan het Von und Zu bloed.

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 23:06

Elisa2 schreef:
V Power heeft Flemmingh bloed, ergens ver weg. Die zou weleens de gangen kunnen verbeteren en lossigheid toe kunnen voegen. Heeft een net wat betere galop dan het Von und Zu bloed.

Flemmingh bloed dus.. toevallig had ik V power net aan mijn ouders laten zien, onwijs mooie hengst ook. Past naar mijn idee ook heel goed bij mijn merrie qua type.

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 23:16

Suzanne F. schreef:
Ik zou een hengst zoeken met Flemmingh bloed niet te ver weg. Kan er zo snel niet eentje noemen op Krack na maar die zijn er vast wel.

Edit: dat valt toch nog niet mee want de meeste ggk hengsten met Flemmingh hebben Jazz erachter.

Le Formidable had ik nog niet naar gekeken, die ga ik even onderzoeken. Dank je.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:52

janderegelaa schreef:
Nu ben ik toch wel benieuwd waar jij die Arabische hengst in de afstamming ziet…

Het is een mooie merrie maar wel een hele klassieke in haar lijf. Gelders past, dat zie je wel aan de Henkie. Ik vind haar vooral interessant omdat het een Jazz is.

Nou gewoon, de pedigree bekijken? Achter de Amor-merrie zit Assad ox.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 02:19

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:

Nou gewoon, de pedigree bekijken? Achter de Amor-merrie zit Assad ox.

Ah...1941...

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 21:22

Aimee schreef:

In principe voor mezelf, maar het is wel handig dat het evt een goed te verkopen veulen zou zijn mocht dat beter uitkomen.

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 21:24

Suzanne F. schreef:

Wat denken jullie van Livius dan als Bordeaux zoon? Of zijn er dan beteren/fijnere in deze combinatie?
Ik zag dat le formidable alleen diepvries beschikbaar is namelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:10

Zou kunnen. Voert 2 x Krack C dus Flemmingh erin. Heeft alleen via Vivaldi ook Jazz erin. Op zich wel verder weg.
Ik ken geen Livius nakomelingen dus weet niet hoe hij fokt eigenlijk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:19

Braampje schreef:
Suzanne F. schreef:

Wat denken jullie van Livius dan als Bordeaux zoon? Of zijn er dan beteren/fijnere in deze combinatie?
Ik zag dat le formidable alleen diepvries beschikbaar is namelijk.

Dan dek je toch met diepvries. Die 100 euro extra heeft mij nog nooit tegengehouden.

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 22:37

Die kosten maken inderdaad niet zo veel uit. Maar ik begreep dat dit ook lastiger was en misschien minder zou bevruchten? Ik heb hier verder geen verstand van, dus mocht dit niet zo zijn hoor ik het graag.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:52

Le Formidable geeft snel weke ruggen en de karakters zijn ook zeker niet altijd even makkelijk. Die zou ik op een Jazz niet gauw zetten.
V-Power maait een beetje maar zou ik best durven kiezen. Ik ben zelf ook op zoek voor een Jazz merrie en probeer vrij bloed te zoeken maar makkelijk is dat niet.
Mocht je een bewezen brave hengst zoeken zou Desperado nog een keus kunnen zijn.