Hengst voor merrie Jardonnay VDL x Triomphe de Muze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Hengst voor merrie Jardonnay VDL x Triomphe de Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 13:18

Ik overweeg een veulentje te fokken met mijn merrie, die momenteel aan het herstellen is van een blessure.

Ze heeft een topkarakter, kan leuk springen van wat we tot nu toe gezien hebben.
Ze heeft flink brede voeten dus dat is iets waar ik zeker op moet letten bij een hengst.
Ik wil de rijdbaarheid graag behouden en dat is ook echt iets dat ik belangrijk vind.
Merrie is ca 1.64 en ik wil zeker niet groter fokken en eigenlijk ook niet veel groter.
Ik zoek een springhengst :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Horsetelex https://horsetelex.com/horses/pedigree/ ... /elize-awh

Ik zal even kijken of ik nog een goed filmpje heb, dan zal ik dat hier nog plaatsen.

Het zou leuk zijn om van bokkers met meer verstand van exterieur etc te horen welke hengst zij passend zouden vinden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 11:48

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 12:58

Fijne merrie en papillon rouge in de moederlijn is echt wel top. Wat betreft rijdbaarheid en kwaliteit zou ik bvb naar I’m special de Muze kijken (diamant en quidam kruisen met Papillon bloed is ook op vlak afstamming interessant) of Darry Lou Z ((narcos en papillon, ook interessante bloedcombinatie). De eerste geeft bijna een garantie op medewerken, de tweede heeft nog niet zo veel nafok.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hengst voor merrie Jardonnay VDL x Triomphe de Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 13:38

Ik zou een hengst zoeken die heel correct op de benen staat en dit ook doorgeeft, want je merrie staat er imo niet zo heel goed op vanaf deze foto's.

Wat voor blessure heeft ze en zit er een erfelijke component aan?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 13:42

Ze heeft na een OCD (kogel) operatie een peesblessure bij de aanhechting van de tussenpees opgelopen. Ze is in september geopereerd maar bleef wat onzuiver. Nadat we de kogel nog een in hadden laten spuiten en dat ook niet hielp zijn we verder gaan zoeken en bleek ze aan hetzelfde been de peesblessure te hebben.

Wat het OCD betreft; zowel vader als moeder hebben een goede OCD gezondheid. Eea is besproken met onze dierenarts (die haar ook heeft geopereerd) en hij ziet geen enkele belemmering voor een veulen als we een hengst kiezen met wederom een goede OCD gezondheid.

Ik zal deze week even een goede standfoto proberen te maken op het harde.
Wat valt je voornl op op deze foto's @san87?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:11

Wat voor doel heb je met dit veulen?

Ze lijkt zo niet al te best op de benen te staan maar kan ook vertekenen op de foto’s. Daarnaast gaat een dracht niet te belastend zijn voor benen en pezen? Daar ze daarvan moet herstellen. Waarom niet voldoende tijd nemen zodat ze echt goed kan herstellen, het is nog een hele jonge merrie.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 14:25

Het veulen zal voor onszelf zijn.
Ze staat absoluut niet beroerd op haar benen, het vertekent op de foto's dus daarom zei ik al dat ik even een goede standfoto zal nemen.
Al staat ze nu voor wat achterover door de therapeutische ijzertjes om de tussenpees te ontlasten.

We nemen juist alle tijd om haar te laten herstellen. Ze heeft 3 maanden op een revalidatiestal gestaand, we volgen al maanden netjes het revalidatieschema. Er staat ook nergens dat we dat niet doen? En nee, de DA ziet absoluut geen probleem in dracht en vind net als ik dat het haar juist meer tijd geeft om te herstellen. Als we het al doen he? Ik wacht eerst de controle af begin april.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 18:20

Als ze op elke foto wat apart staat, kijk je er dan niet met een wat roze bril naar?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:19

Ik hoop natuurlijk gewoon dat je in april groen licht krijgt om op te bouwen Koekie.

Wat betreft hengstenkeuze. Owen is een Justice HL en die heeft echt een geweldig karakter. Justice had een 9,5 voor de rijdbaarheid en 9 voor instelling en dat zie ik helemaal terug bij Owen. Verder is Owen ook rond de 1.64 en heeft keurige voeten. Volgens mij is van Justice wel alleen dv sperma te krijgen, mocht je die overwegen.

Toen ik voor Bobo een hengst uitzocht was karakter by far mijn no 1 criterium omdat Bobo zelf niet de makkelijkste was. Ik had toen bij een aantal fokkers en handelaren in jonge paarden gevraagd welke hengsten nou echt fijne karakters gaven en toen kreeg ik als advies Tangelo vd Zuuthoeve en Diarodo. Ik was toen voor Diarado gegaan en toen dat niet lukte heb ik het nog met Donthargos geprobeerd. Die was toen nog heel erg jong maar had daar beelden van zijn inrij periode van gezien, en dat zag er zo gemakkelijk en braaf uit. Afijn, bij mij is het fokken sowieso niet gelukt, maar dit zijn wel 4 hele fijne hengsten als het op karakter aankomt.