GZ: dressuurhengst voor Kaiser Weltino x Goodtimes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

GZ: dressuurhengst voor Kaiser Weltino x Goodtimes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 14:06

Hoi,

Voor een collega hoor ik graag jullie aanraders voor hengstenkeuze voor een merrie van Kaiser Weltino x Goodtimes. :)
Zie stamboom: https://horsetelex.com/horses/pedigree/2662160/rosa-fee

Filmpje als jaarling: https://youtu.be/mVTTyCvRyLI

Aandachtspunten voor de hengst:
- Hengst moet vergrotend fokken want de merrie is klein gebleven
- Een nuchter en goed karakter
- Goede stap en souplesse
- Laag/gemiddeld verwantschap (lijkt een uitdaging want er zitten vele lijnen in het papier)

Het mag een jonge of bewezen hengst zijn. Duitse hengsten ook goed.
Kleur is niet relevant.
Fokdoel is een gezond en rijdbaar paard fokken dat voor de verkoop is bedoeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oehlala

Re: GZ: dressuurhengst voor Kaiser Weltino x Goodtimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:18

Wat doe je met het veulen als het niet verkocht wordt? Aangezien er nu een overschot aan jonge dieren is.

Heeft de merrie afwijkende spronggewrichten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:30

Ze heeft piephakken zie ik. Hoeft geen afwijkend spronggewricht te zijn. Ik vind de hals wel erg kort, dat zou ik zeker ook meenemen in de hengstenkeuze. Ook lijkt de rug wat strak. Wat heeft ze gedaan op de keuring? Geen ster geworden denk ik?

Waarom wil je met de merrie perse een veulen fokken? Ze is klein, geen predikaten, exterieurmatig wel wat bemerkingen. En je wilt voor de verkoop fokken?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:35

Ik denk bij deze merrie als eerste aan Easy Game (1.76m). Voegt ras en formaat toe aan de fokkerij. Nakomelingen hebben zich wel bewezen denk ik (oa Dalera en Hermes)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:31

Dat te klein gebleven komt bij Goodtimes vandaan, die gaf vaker kleintjes.

Wel jammer, het is geen verkeerd dier als jaarling.

Ik moest denken aan Pride voor het verbeteren van het front, souplesse en een goede stap plus braaf karakter.

Wellicht is Las Vegas ook interessant, die vergroot sowieso enorm, alleen het karakter is dan misschien wat minder simpel. Hij geeft wel echt een extra draf.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:38

Suzanne F. schreef:
Ze heeft piephakken zie ik. Hoeft geen afwijkend spronggewricht te zijn. Ik vind de hals wel erg kort, dat zou ik zeker ook meenemen in de hengstenkeuze. Ook lijkt de rug wat strak. Wat heeft ze gedaan op de keuring? Geen ster geworden denk ik?

Waarom wil je met de merrie perse een veulen fokken? Ze is klein, geen predikaten, exterieurmatig wel wat bemerkingen. En je wilt voor de verkoop fokken?

Eigenlijk ben ik het hier wel mee eens. Zeker in de huidige markt lijkt het me moeilijk om met deze merrie een veulen voor de verkoop te fokken en dan ook nog iets uit de kosten te komen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:03

Autumnn schreef:
Ik denk bij deze merrie als eerste aan Easy Game (1.76m). Voegt ras en formaat toe aan de fokkerij. Nakomelingen hebben zich wel bewezen denk ik (oa Dalera en Hermes)

Die is alleen al 2 jaar dood.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:09

carola schreef:
Suzanne F. schreef:

Eigenlijk ben ik het hier wel mee eens. Zeker in de huidige markt lijkt het me moeilijk om met deze merrie een veulen voor de verkoop te fokken en dan ook nog iets uit de kosten te komen.

Ik sluit me hier ook bij aan. Ik zou haar netjes (laten) beleren. Er is echt wel vraag naar goede jonge E-ponies en ze kan leuk lopen.