Hengstenkeuze Just Wimphof x San Remo merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kel2004

Hengstenkeuze Just Wimphof x San Remo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 09:59

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 41/olita-h

Mijn 6 jarige merrie heeft meer tijd nodig om te ontwikkelen. Lichamelijk ziet ze er heel goed ontwikkeld uit, maar het is allemaal nog 'lucht' en ze vindt het nog heel moeilijk om zich over te geven in het werk. Ze houdt haar lendenen heel strak onder het zadel, terwijl ze het aan de longe allemaal heel functioneel kan gebruiken.
Ik merk dat de achterhand nog veel moeite heeft met het werk, vandaar de afweging om haar te laten dekken.

Ze is wat horizontaal met een wat kort voorbeen, maar ik heb vertrouwen dat ze met de juiste tijd en kracht onwikkeling wel mooi bovenin met de schoft omhoog kan komen.

In gedrag is ze extreem lief en mensgericht, maar wel onzeker aan de hand en snel afgeleid onder het zadel. Niets ontgaat haar en dat in combinatie met nog onvoldoende vertrouwen in haar eigen kunnen is het een moeilijk paard om aan het werk te krijgen. Ze heeft de juiste reflexen (momenteel nog niet in mijn voordeel :') )

Ik zoek een hengst met veel gummi, iets langer voorbeen en niet te lang in de rug. Ik ben al die tijd ervan overtuigd geweest dat ik met haar zou gaan sporten, dus ben slecht op de hoogte van het huidige aanbod hengsten.
Ik ben heel benieuwd naar welke hengsten jullie geschikt zouden achten.

Afbeelding

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Kel2004 op 09-03-25 10:31, in het totaal 5 keer bewerkt

Elisa2

Re: Hengstenkeuze Just Wimphof x San Remo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:02

Heb je ook een standfoto? Of wellicht een filmpje?

Mooi lijntje komt ze uit.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 10:12

Elisa2 schreef:
Heb je ook een standfoto? Of wellicht een filmpje?

Mooi lijntje komt ze uit.

Sorry, was nog even aan het stoeien met foto's uploaden. Het is lang geleden dat ik wist hoe het werkte :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:32

Haha dat geeft niet, maar wat een mooie merrie zeg! Het is een halfzus van Eaton zag ik.

Op de foto lijkt ze zelf juist iets kort in de rug te zijn en wat strakke lendenen te hebben, het horizontale met een wat kort voorbeen hebben alle JW nakomelingen. Als ze daarnaast nog een wat lang achterbeen heeft dan kan dit wel lastig zijn ohz.

Een hengst die mij opgevallen is qua souplesse is Perfect Pleasure, twijfel alleen of het echt een vader dier is/wordt.

De hengst die op dit moment heel goed lijkt te fokken en het model en beweging toe kan voegen is McLaren. Zou hem alleen niet gebruiken op merries met een traag achterbeen.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 10:46

Klopt, zusje van Eaton inderdaad! Bedankt voor je compliment, ben ook heel trots op haar :o

Ik vind het grappig dat je over haar rug begint. Ik vind nl niet dat ze een lange rug heeft, met het aanmeten van m’n zadel heeft mijn ergonoom dat ook nooit benoemd, maar de fysio zegt telkens dat het een lange rug is. Persoonlijk vind ik dat ze perfect in het rechthoek model past (maar ik ben bevooroordeeld)

Ze heeft wel genoeg snelheid in het achterbeen denk ik. Op het filmpje (was voorbereiding op IBOP) zie je dat ze nog heel zoekende is en ik denk zelf dat dat echt nog gebrek aan kracht is.
Ze was dan ook niet geslaagd voor de IBOP.
Commentaar heb ik naast me neer gelegd omdat ik van mening ben dat het een aanleg test is en ze beoordeeld werd op graad van africhting. Ze is gewoon nog niet sterk genoeg

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 11:06

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:40

Vivaldi -jazz bloed kan het best eens goed doen hierop.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 11:43

Suzanne F. schreef:
Vivaldi -jazz bloed kan het best eens goed doen hierop.

Ik ben zelf groot fan van Vitalis maar weet verder zelf helemaal niets van nafok ed

En dat is wel de prijzige hoek voor een eerste veulen 8-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:03

Ik moest ook wel aan Vitalis/ Vivaldi bloed denken en dan voornamelijk aan V Power maar niet genoemd omdat hij schijnbaar niet zo makkelijk te verkrijgen is.

Van Uytert heeft er ook een staan, Viva Vegas maar die lijkt ook wel wat neerwaarts qua romp. (is nog wel een jonge hengst)

Verder filmpje bekeken, het is een typische JW om te zien qua bouw en beweging. Heel degelijk en wat neerwaarts allemaal. Voor mij zou de romp richting het grootste aandachtspunt zijn plus iets meer beweging.

Ik moest ook nog denken aan All at Once maar die maakt ze wel scherp.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 07:53

@Elisa2

Bedankt voor je feedback.
Ik heb zelf helemaal niets met JW nakomelingen. Ik vind de meeste wel knap maar niet speciaal/aansprekend. Maar mijn merrie stond te koop en ik was op slag verliefd. Ze is heel knap en heeft een hele grote persoonlijkheid (welke me nu helaas nog wel in de weg zit)

Ik leid een Morricone x United op, een grote hele knappe ruin met een aansprekende manier van bewegen en een fantastische instelling.
Helaas wel kramperig, wat in het werk niet opvalt, maar bij de smid wel.
McLaren spreekt me aan, maar waarom zou je dan niet bij Morricone zelf gaan dekken?
En ik heb een hele lastige en strakke Easy Game gehad ooit, waar ik helaas vervroegd afscheid van moest nemen. Zij hield haar lendenen ook zo strak, ben je daar in combi met mijn huidige merrie niet bang voor? Zitten natuurlijk wel nog 2/3 generaties gummi tussen.

En zijn jullie niet bang voor het optrekken van de wolf? Eer ik een veulen aan de voet heb zijn we weet ik veel hoeveel roedels wolven rijker

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:51

Morricone fokt natuurlijk ook goed, maar wel andere types..McLaren lijkt tot nog toe luxer te fokken met meer voorbeen beweging.

Easy Game fokt weer heel anders dan Morricone en McLaren, ik kijk echt puur naar de nafok. Dus nee, ik ben niet zo bang voor de strakke lendenen..ik denk dat het bij jouw merrie echt een combi is ook de rest van haar lichaam.

En ja, wolven zijn wel echt een aandachtspunt..zeker in wolvengebied is het belangrijk om de veulens goed te beschermen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:40

Ow ik zou echt voor Mclaren gaan! Superknap, braaf en lekker bewegen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:46

De moeder heeft wel duidelijk het beste gefokt met Wynton. Wat denk je van Imposantos?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:57

Johnson is nu in de aanbieding voor € 1000,00…

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:21

Er is ook een McLaren x Wynton aangewezen. Als je voorkeur uitgaat naar een jonge hengst is dat misschien wat?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:29

Aimee schreef:
Er is ook een McLaren x Wynton aangewezen. Als je voorkeur uitgaat naar een jonge hengst is dat misschien wat?

Ik zou op deze merrie een bewezen hengst gebruiken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:19

janderegelaa schreef:

Ja, ben ik met je eens. Al ben ik nou net geen fan van Johnson. Ik zou in de dressuurpaardenfokkerij wel graag zien dat de bewezen hengsten meer gebruikt en gewaardeerd worden, meer zoals in de springpaardenfokkerij. Maar goed, misschien is dat niet wat Kelly wil.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:01

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:

Ja, ben ik met je eens. Al ben ik nou net geen fan van Johnson. Ik zou in de dressuurpaardenfokkerij wel graag zien dat de bewezen hengsten meer gebruikt en gewaardeerd worden, meer zoals in de springpaardenfokkerij. Maar goed, misschien is dat niet wat Kelly wil.

Dat is een persoonlijke smaak en dat is prima maar hij staat nog steeds nr.1 in de WBFSH. En dat is niet voor niets.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:14

janderegelaa schreef:
Dat is een persoonlijke smaak en dat is prima maar hij staat nog steeds nr.1 in de WBFSH. En dat is niet voor niets.

Er staat toch ook dat ik geen fan ben? Daarmee geef ik aan dat het mijn persoonlijke mening is.

Of het met smaak te maken heeft, betwijfel ik echter. Ik vind het namelijk een prachtige hengst die goed gepresteerd heeft. Maar de reden dat ik er geen fan van ben, is dat het met Johnson kan vriezen of dooien: of hij fokt hartstikke goed en daarom staat hij op nr. 1, of hij fokt neurologische problemen en een lastig karakter (wat al dan niet met elkaar te maken heeft).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 20:31

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:

Er staat toch ook dat ik geen fan ben? Daarmee geef ik aan dat het mijn persoonlijke mening is.

Of het met smaak te maken heeft, betwijfel ik echter. Ik vind het namelijk een prachtige hengst die goed gepresteerd heeft. Maar de reden dat ik er geen fan van ben, is dat het met Johnson kan vriezen of dooien: of hij fokt hartstikke goed en daarom staat hij op nr. 1, of hij fokt neurologische problemen en een lastig karakter (wat al dan niet met elkaar te maken heeft).

Ik vind dat altijd lastige uitspreken die heel lastig te verifieren zijn. Heb jij daar hard bewijs voor?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:38

Kijk gewoon naar wat nakomelingen, Firestone bijvoorbeeld. Die had ook nog een slag in het wiel achter. Want dat vererft ie ook nog weleens.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:06

Elisa2 schreef:
Kijk gewoon naar wat nakomelingen, Firestone bijvoorbeeld. Die had ook nog een slag in het wiel achter. Want dat vererft ie ook nog weleens.

Ik vind dit echt zo’n dooddoener. Het is een opmerking waar ik, niemand denk ik, iets mee kan. Prima als iemand iets beweerd maar dan moet je ook met iets komen wat het bewijst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:34

Nou ik denk dat mensen die deze hengst irl hebben gezien precies weten waar ik het over heb. Wil je bewijs? Ga ze dan zelf irl bekijken. ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 00:17

Elisa2 schreef:
Nou ik denk dat mensen die deze hengst irl hebben gezien precies weten waar ik het over heb. Wil je bewijs? Ga ze dan zelf irl bekijken. ;)

Dooddoener nummer 2. Plaats maar een filmpje, die heb je vast. En dan ook een paar van een Johnson met een neurologische aandoening.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 09:48

Ja Jan, ga jij dan filmpjes plaatsen van alle hengsten waar jij iets over beweerd? Ik vind het goed met je. ;)

Nu ga ik er niet meer op reageren want heb geen zin in een oeverloze discussie in het topic van iemand anders met iemand die geen verschillende meningen kan respecteren.