Jaarling blijft drinken en moeder staat het toe: help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lolali1

Jaarling blijft drinken en moeder staat het toe: help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 19:48

Hi!
Ik heb een merrie en haar kind samen staan. Toen het kind 1,5 was bleef ze drinken, tot bloedens aan toe en de moeder liet het toe. Haar kind blijft en het liefst laat ik ze samen in de kudde maar vanwege het blijvende drinken icm het bloeden en de merrie die het toch toe liet heb ik de merrie de afgelopen 2 maanden bij een vriendin gestald om ervoor te zorgen dat dit ophield.
Merrie en veulen leken dit probleemloos te doen. Vandaag (na 2 maanden) de merrie opgehaald en haar kind probeerde direct weer te drinken….en de merrie liet het weer toe.
De merrie staat nu in een aparte stal, niet naast het veulen maar ze zien elkaar wel. Ik kan ze voorlopig ook apart houden buiten maar in het weideseizoen (hopelijk vanaf april) zet ik de kudde graag weer samen.

Kort maar goed: hoe lang duurt het voordat de melkproductie echt niet meer op gang kan komen, ondanks dat het kind wel aan de tepels zuigt omdat de merrie het toelaat?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Jaarling blijft drinken en moeder staat het toe: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:54

Ik heb mijn veulentjes ook in de groep gehouden en bij de een duurde het langer dan bij de ander maar het drinken stopte altijd vanzelf. In het winterseizoen stonden ze overdag samen en snachts wel apart.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:55

Er zal toch wel iets bestaan om bij de merrie te smeren zodat het gewoon niet meer aantrekkelijk is om te doen lijkt me?

Lolali1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 19:57

Ja dat het vanzelf zou stoppen rond een jaar of wat langer dacht ik ook. Maar ze wordt in mei 2 en in december heeft de merrie meerdere keren bloedende kapotte tepels gehad dus ik moest ze wel uit elkaar halen. De merrie bleef het toelaten en nu na 2 maanden gescheiden te zijn probeert ze het dus alsnog en mama staat het weer toe.
Laatst bijgewerkt door Lolali1 op 28-02-25 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:58

Sommige dieren maken heel makkelijk weer melk aan, andere niet. Maar als veulen schade maakt aan merrie en dat geen gevolgen heeft als correctie door de merrie, zou ik toch wat onprettigs maken voor dat tepels slopen wat ze doet. Mits alles heel is antibijt al dan niet samen met een uierbescherming zoals sommige excemers om krijgen ivm seme jeuk daar.
Laatst bijgewerkt door tamary op 28-02-25 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:58

2 maanden is niet altijd genoeg voor sommige, vooral als ze er zolang bij gelopen hebben. De tepels insmeren met iets vies zou wel een optie zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:59

Volgens mij is er ook iets wat je bij het 'veulen' om het halster kan doen wat de merrie prikt waardoor ze daar niet meer in de buurt mag komen. Is wellicht ook nog een optie, al is dat naar de merrie toe niet zo vriendelijk maargoed, dat zijn bloedende spenen ook niet. ^)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:59

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:14

Ik heb er één gehad die na een half jaar het niet meer geprobeerd te hebben, toen hij ruim anderhalf was het opeens weer probeerde, en zijn moeder liet dat ook toe. Ik heb de uier ingespoten met antibijt (Cribox) en het eikeltje zelf het spul recht in z'n neus gespoten toen hij het alsnog probeerde waar ik bij stond. Dat laatste hielp :D

Maar iets als Cribox (mits er geen wondjes zijn) werkt op zich prima. Cribox is overigens gewoon een creme met sambal, even simpel gezegd, dus het zou geen kwaad moeten kunnen. Mijn sukkeltje wordt trouwens dit jaar 5 en heeft het dus goed overleefd :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:41

Captain schreef:
Volgens mij is er ook iets wat je bij het 'veulen' om het halster kan doen wat de merrie prikt waardoor ze daar niet meer in de buurt mag komen. Is wellicht ook nog een optie, al is dat naar de merrie toe niet zo vriendelijk maargoed, dat zijn bloedende spenen ook niet. ^)

En als ze dan nog eens wil fokken met dit paard?
Ik zou eerder de Twenter een negatieve ervaring geven dan de merrie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:01

Zou een graasmasker dan niet voldoende zijn?