Een januari veulentje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rauka

Een januari veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 09:20

Vorige zomer had ik een tijdelijke baan gevonden op een melkveehouderij hoog in de Pyreneeen. Werkzaamheden; koeien 2x per dag ophalen uit de zomerweides, melken, en terug naar hun weide brengen. En ohja, we hebben paarden , als je wil mag je op die schimmel rijden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het bevalt zo goed dat mijn tijdelijke baan een vast contract is geworden en ik een oude schuur (mijn toekomstige woonhuis) gekocht heb hier in de vallei.

De manier van werken en doen is heel anders dan mijn Nederlandse gedachtegang. De koeien staan inmiddels op stal voor de winter, maar de paarden overwinteren, zonder bijvoer, op de zomerweides. Dit is Tximista op 31 december. Afbeelding

Ik heb sinds november niet meer gereden, de paarden staan behoorlijk afgelegen, maar ik wandel er wel regelmatig heen. En ineens stond er op 20 januari een klein zwart wiebelend veulentje in de wei!
Afbeelding

Ik wilde ze direct naar huis halen, een veulen in de winter buiten, dat kan toch niet, ik heb een schuur van 200 m2, maar mijn baas wilde er niks van weten. "Wordt ie hard van." En ik wist al hoe dit af ging lopen.
Afbeelding

Afbeelding

Maar ik heb me vergist. Ze doet het ontzettend goed, groeit als kool en is een klein blij ding. Ze hebben haar Beltza genoemd, wat zwart betekent. Ik vind het echt hilarisch want met een schimmelmoeder en een vos vader verwacht ik dat deze ook wit gaat eindigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen dinsdag, bijna 1 maand oud. En dat is voorlopig het laatste beeldmateriaal want ik ben later die dag door de vloer van de hooizolder gezakt en lig voorlopig uit de running.

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:37

Wat leuk, is de merrie een Camarque?

Sterkte trouwens, klinkt niet fijn door die vloer zakken.

Autumnn

Re: Een januari veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:05

Wat een leuk verhaal. Ik moest wel even lachen om hoe je schreef dat je door de vloer bent gezakt. Echt een paardenmens, lekker nuchter :D
Beterschap! Hopelijk knap je snel op. Worden de paarden wel gecheckt?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:03

Hee, Eline! Wat leuk om je weer eens tegen te komen! Ik snap wel dat je met die sneeuw dacht :oo Hoe warm is het daar overdag en 's nachts?

Beterschap! :(:)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:42

wat mooi, prachtig veulen! Ziet er goed gezond uit. Ze zullen het wel gewend zijn om buiten te veulenen en op te groeien.

Sterkte met herstel, klinkt pijnlijk.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:56

Ontzettend leuk en bijzonder verhaal (afgezien van het door de vloer zakken dan).
Maak je een volgtopic over hoe je leven zich daar vorm gaat geven?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 13:41

Elisa2: Tximista komt van een man die slachtveulens fokt. Zoals de meeste hier. Ze heeft echter niet het grove uiterlijk van de vleespaarden hier. Ik vind haar het uiterlijk hebben van een pre. Ze heeft zwaaaaar overgewicht, hebben 20 hectare bos-rivier-hooiweiden beschikbaar.

De vader van dit veulen is erg elegant ("slechte ponnie, weegt niks" volgens de vleesveulen mensen).

Imre, het weer was een poosje -8 snachts maar overdag met een zonnetje gerust +10 graden. De ergste dagen zijn regen en veel wind met temperaturen zo rond het vriespunt.

De mazzel is, het heeft maar 2x gesneeuwd sinds ze geboren is en weinig ook. Een keer 40cm wat in 2 dagen weer weg was.

Ik was een volgtopic niet van plan, maar zou het nu evt. wel kunnen starten. Heb nu de tijd!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:55

wat een poepie dat veulen.

Dat door de vloer zakken klinkt pijnlijk. Beterschap en sterkte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:43

Wat schattig. Loopt er een hengst bij dan? Hoeveel paarden lopen er? Kan je alleen op de schimmel rijden?
Zo zie je maar hè dat zo’n nat veulentje in de januari vrieskou gewoon overleeft. Je zou binnen willen zetten en dekentjes erop. Maar het gaat gewoon goed.
Wat ga je maken van de schuur? Je woonhuis? Heb je daar al plannen voor? Je wilt daar dus blijven wonen?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 15:08

Afgelopen winter heeft ze bij een hengst gelopen toen ze op een andere plek stond om ingereden te worden. Maar men zegt dat ze niks van de hengst moest hebben en omdat ze zo dik was/is en ze vorige zomer een paar keer hengstig leek te zijn geweest dachten we dat ze niet drachtig was.

Daar zat ik mooi naast!

Het plan met de schuur is boven 2 apartementen en beneden een stal. Heb al vergunning voor 20 geiten en 3 paarden.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 15:12

Wat een ontzettend leuk veulen en een bijzonder leven heb jij zo! Ik volg graag, als je er een volgtopic van maakt *\o/*

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 15:13

O jeetje! Wat een andere wereld dan hier in Nederland!
Dus je werk is de koeien melken en verzorgen?
Hoe melken jullie daar? Ik bedoel melkput, carousel, of er aan het voerrek bij langs?
Geen robot neem ik aan want dan liepen ze wel dichter bij de stal.
En hoeveel koeien zijn het?

Wat vind je zelf van het idee dat de paarden daar voor de slacht worden gefokt? Zelf schrik ik daar wel van, zo’n naar idee!

Is dit zo’n plek waar pony’s bijvoorbeeld heengaan als ze naar het buitenland gaan vanaf de paardenmarkt of handelaar?
Jou rijpaard is dus niet voor de slacht bedoeld? (Ja uiteindelijk wellicht wel als ze oud is)?

Worden de paarden dan ook lokaal geslacht of weet je dat niet?
Sorry, veel vragen. Het is voor mij echt een totaal onbekende wereld daar!

FietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 15:26

Wat een schatje, en wat een mooie plek.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 15:52

Wat prachtig daar zeg! Leuk om zo een kijkje te krijgen in je werk en leven daar. Ik ben ook heel benieuwd hoe je nieuwe huis gaat worden, wat ontzettend tof allemaal!

Veel beterschap gewenst.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 17:20

Marigold,

We gebruiken een 2x6 swingover melkstal. 60 koeien aan de melk met bijbehorend jongvee. 60 hectare land, waarvan 12 mais en de rest permanent grasland waarvan het meerendeel plat genoeg is om te hooien. Eigen kaasmakerij met boerderijwinkel. Kaasmakerij plus melkveebedrijf minstens 7fte (wellicht zelfs 8?). Veel handwerk, dus. En erg lekkere kaas.

Wat betreft de slachtveulens, nee, ik vind dat niet moeilijk. Die dieren hebben zo'n heerlijk vrij leven, de grote kuddes hoog op de bergen szomers en nu op de hooiweides. De veulens zijn inmiddels gespeend, kindergarten vaak met 1 merrie erbij die halstermak is om de dieren te verplaatsen. En spelen dat ze kunnen, dat jong spul! Ik denk dat er geen beter stukje vlees bestaat. Jammer genoeg word hier weinig paardenvlees verkocht. Volgens mij gaat het naar italie maar dat weet ik niet zeker. Op IJsland ook veel gegeten en na de eerste rilling moet ik toegeven dat veulenvlees echt heel lekker is.
De slachtveulens worden allemaal hier geboren en de merries zien er allemaal hetzelfde uit. Doorgaans bruin, bouw ouderwets type haflinger, stokmaat rond de 1.40.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:03

Rauka schreef:
Afgelopen winter heeft ze bij een hengst gelopen toen ze op een andere plek stond om ingereden te worden. Maar men zegt dat ze niks van de hengst moest hebben en omdat ze zo dik was/is en ze vorige zomer een paar keer hengstig leek te zijn geweest dachten we dat ze niet drachtig was.

Daar zat ik mooi naast!

Het plan met de schuur is boven 2 apartementen en beneden een stal. Heb al vergunning voor 20 geiten en 3 paarden.

Geiten zou ik toch een beetje mee oppassen zo onder je huis. De relatie met Q-koorts bij mensen is wel heel erg aangetoond.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:12

Dat die nog leeft, sterk in elk geval.

Dat had ik ook niet verwacht.

Wat een gave ervaring en dan ook nog vast contract en er gaan wonen helemaal gaaf.

Beterschap en hopelijk kan je na revalidatie weer snel alles weer doen.

Op welke leeftijd worden ze geslacht ben gewoon nieuwsgierig.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 22:18

Ik weet niet wanneer ze geslacht worden, maar zie zelden jaarlingen en twenters in de bergen. Dus ik gok dat ze echt als veulen gaan.

Nu lopen de gespeende veulens nog in de wei hier.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:35

Bijna zonde om die te slachten er is in Nederland wel vraag naar stevige gezonde pony’s.
Wel relativerend zo n andere kijk op paarden houden trouwens.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:49

Dus ca 60 koeien aan de melk, en die melk zelf verwerken?
Best een intensieve job zo te lezen, al met al!

Het gras is daar ook veel minder eiwitrijk neem ik aan. Het zijn waarschijnlijk wel HF (Holland Frisian) of FH (Fries Hollands) koeien. (als ik die namen goed onthouden heb, landbouwschool is al weer een hele tijd geleden).

Jeetje nou, heel andere insteek qua paarden houden, paarden als vee dus eigenlijk. Hopelijk mag het zwarte veulentje blijven <3
Die is echt cute, en heeft een naam, en de merrie is een leuk type, dus dat veulen wordt vast ook een mooi paard/grote pony.

Maeve_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:14

Wat een leuke hetveulen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:41

Wat gaaf dat je daar beland bent Eline!
Ik kreeg van de week nog de facebook herinnering van onze thee vazen. :))

Hopelijk niet te veel schade overgehouden van je valpartij door de vloer heen. :=

Wil je straks geiten gaan houden om te melken?
En ben wel heel nieuwsgierig naar foto's van je nieuwe optrekje! :D

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 08:57

Rauka schreef:

En dan, Winter vol liefde :D ?

Het veulen kan prima zwart blijven als moeder heterozygoot is (vos vader speelt geen rol bij wel/niet schimmel). Meestal zie je vrij vroeg een brilletje (lichtere kring om de ogen) bij schimmelveulens en dat zie ik hier niet. Kan ook aan kwaliteit foto 's liggen. Maar ik denk dat blijvend zwart een reëele optie is. (Aan de andere kant, zwarte veulens worden vaak grijzig geboren, dit veulen is duidelijk zwart en hyperpigmentatie zou ook op schimmel kunnen wijzen). We gaan het zien, als er een volgtopic komt :) .

Ik duim voor voorspoedig herstel!

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 09:37

Bij deze een foto van de schuur en de schets van de architect. Het plan is om een zijkant op te hogen en grote ramen op het zuiden te plaatsen
Afbeelding
Afbeelding

Ponytante: nee, geen winter vol liefde ik heb de jackpot al gewonnen in de liefde. Moest googelen wat winter vol liefde is. Een soort boer zoekt vrouw?

Renske, ben op het aller aller hoogste punt 4 meter naar beneden gevallen en heb er wonderwel alleen kneuzingen aan overgehouden. We zijn het er allemaal over eens dat dat een wonder is, met alle rotsen en troep die in de schuur liggen...

Ik was aan het opruimen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:49

Rauka schreef:
Elisa2: Tximista komt van een man die slachtveulens fokt. Zoals de meeste hier. Ze heeft echter niet het grove uiterlijk van de vleespaarden hier. Ik vind haar het uiterlijk hebben van een pre. Ze heeft zwaaaaar overgewicht, hebben 20 hectare bos-rivier-hooiweiden beschikbaar.

De vader van dit veulen is erg elegant ("slechte ponnie, weegt niks" volgens de vleesveulen mensen).

Imre, het weer was een poosje -8 snachts maar overdag met een zonnetje gerust +10 graden. De ergste dagen zijn regen en veel wind met temperaturen zo rond het vriespunt.

De mazzel is, het heeft maar 2x gesneeuwd sinds ze geboren is en weinig ook. Een keer 40cm wat in 2 dagen weer weg was.

Ik was een volgtopic niet van plan, maar zou het nu evt. wel kunnen starten. Heb nu de tijd!

Oh interessant, dacht eerst al iets van een PRE te zien maar omdat Camarque er vaker voorkomt leek dat me aannemelijker. Is de vader van het veulen dan een van de slachtpaarden? En het veulen, is deze ook bedoeld voor de slacht of niet?

Op zich hebben ze het wel heerlijk op 20 hectare natuurlijk.