Hengstenkeuze, tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diamond08

Hengstenkeuze, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 14:10

Hoi hoi,

Ik zoek voor 2 merries een passende hengst. De keuze is voortaan zo groot en soms denk ik een passende gevonden te hebben maar blijkt er toch weer een dingetje te zijn waarom ik die dan laat staan. Dus nog steeds opzoek naar the perfect match! Algemene punten die ik belangrijk vind zijn een gelaten karakter, goede halsvorm en goede stap en uiteraard gezondheid. Ik heb 2 goede merries waar niet perse veel aan beter moet wel wil ik bepaalde dingen echt behouden.

Merrie 1. Imposantos x Apache
Zoek een hengst met ongecompliceerd, gelaten karakter. Verbeterpunten van de merrie zijn het karakter en ze mag wat lichtvoetiger en wat meer chiquere uitstraling. Ze heeft een hele goede stap maar deze wil ik behouden. Merrie heeft veel power.
Ik dacht aan McLaren maar zag daar op de hk niet perse goede stappers van. Dus twijfel nog.

Merrie 2. Fynch Hatton x Don Juan de Hus
Echt een topmerrie, weinig aan te verbeteren.
Hengst met sterkte bovenlijn, goed karakter en goede stap.

Ik ben benieuwd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:02

Heb je foto’s van de merries? Standfoto’s vooral.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:08

Diamond08 schreef:

Gaat dit om de huidige NMK kampioene Raspoetin-K? Echt een kapitale merrie is dat.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-02-25 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:18

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:24

Diamond08 schreef:
Hoi hoi,

Ik zoek voor 2 merries een passende hengst. De keuze is voortaan zo groot en soms denk ik een passende gevonden te hebben maar blijkt er toch weer een dingetje te zijn waarom ik die dan laat staan. Dus nog steeds opzoek naar the perfect match! Algemene punten die ik belangrijk vind zijn een gelaten karakter, goede halsvorm en goede stap en uiteraard gezondheid. Ik heb 2 goede merries waar niet perse veel aan beter moet wel wil ik bepaalde dingen echt behouden.

Zoek een hengst met ongecompliceerd, gelaten karakter. Verbeterpunten van de merrie zijn het karakter en ze mag wat lichtvoetiger en wat meer chiquere uitstraling. Ze heeft een hele goede stap maar deze wil ik behouden. Merrie heeft veel power.
Ik dacht aan McLaren maar zag daar op de hk niet perse goede stappers van. Dus twijfel nog.

Ik ben benieuwd!

McLaren kun je gerust gebruiken. Die fokt zo fantastisch. De index voor de stap is juist heel hoog. Ik denk dat je de spanning van een hengstenkeuring even weg moet denken waar ze helemaal vol adrenaline zitten. Ik vond het trouwens alles meevallen maar dat terzijde.

Diamond08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 20:43

Diamond08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 20:45

janderegelaa schreef:
Diamond08 schreef:
Hoi hoi,

Ik ben benieuwd!

McLaren kun je gerust gebruiken. Die fokt zo fantastisch. De index voor de stap is juist heel hoog. Ik denk dat je de spanning van een hengstenkeuring even weg moet denken waar ze helemaal vol adrenaline zitten. Ik vond het trouwens alles meevallen maar dat terzijde.

Spanning zal zeker meespelen. Vind het alleen zo’n belangrijk punt dus had graag wat meer bevestiging. Maar vandaar dus ook de vraag hier zodat andere meningen gehoord kunnen worden. Dankjewel voor je antwoord

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:06

Diamond08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 21:20

Wauw, gefeliciteerd met zo’n fantastische merrie!
Daar moet een minstens zo goede hengst op natuurlijk. Ik moest meteen aan Daan G denken.[/quote]

Dankjewel! Ja precies.. best een lastige keuze. Daan G is zo’n paard wel, bedankt voor de tip

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:22

Heb je dan niet veel inteelt op Jazz?

Echt een prachtige merrie, ja <3.

Aimee

Re: Hengstenkeuze, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:58

Mooie merrie! Gaat je voorkeur uit naar een jonge hengst of een meer bewezen?

Diamond08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 22:20

Aimee schreef:
Mooie merrie! Gaat je voorkeur uit naar een jonge hengst of een meer bewezen?

Dat maakt me niet zoveel uit, dus mag beide!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:29

Wat een kapitale merrie heb je! Daan G is inderdaad wel een interessante keuze, maar One to remember zou ik ook eens bekijken. Dit zijn wel hengsten die in het buitenland staan met een bijbehorende gustregeling, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

Voor die andere merrie zou ik zeker niet bang zijn voor McLaren. Ik heb er hier al een stuk of 10 gehad (uit diverse merries), en stap was altijd prima van de veulens. Enige waar je op moet letten is dat McLaren wel een flinke, stoere, krachtige merrie nodig heeft. Op die type merries vind ik dat hij de beste veulens geeft. Heb je van die merrie ook een fotootje?

Diamond08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 15:48

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de Imposantos. Qua type past McLaren denk ik heel goed. @carola fijn om te horen dat de stap over het algemeen goed lijkt! Mijn merrie stapt heel goed dus dan moet dat moet komen :)

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 16:45

Op de Imposantos zou misschien Mauro Turfhorst ook wel mooi passen.

Misschien dat ik op de Fynch Hatton juist wel een wat meer bewezen hengst zou zetten. Bewezen hengst x geweldige merrie die zichzelf ook al op jonge leeftijd heeft bewezen op de NMK. Misschien dan juist wel heel interessant voor de verkoop!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 17:02

Op die Imposantos zou ik zonder twijfel McLaren doen.
Mauro zou ik spannender vinden, ik vind hem minder duidelijk stempelen dan McLaren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 17:11

For Ferrero past ook wel in je zoekplaatje voor de Imposantos, die kan alle punten wel verbeteren die je zoekt en bloed en lichtvoetigheid toevoegen. Al denk ik dat McLaren ook prima zou kunnen passen.

Bij goed karakter, bovenlijn en stap denk ik aan een hengst die het nu heel goed begint te doen in de GP. Taminiau.

Mocht je een jonge hengst willen overwegen denk ik aan MagicMcKee, alleen kon deze helaas niet aangeleverd worden voor het VO. Heeft een goed achterbeen en goede galop en stap..is natuurlijk nog wel piepjong en onbewezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 17:21

Ik zou juist op de Finch Hatton een hele goede jonge hengst zetten. Daan G zoals ik al noemde of V-power ofzo.
Ik denk dat Maclaren op de Imposantos een hele prima keuze is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 21:17

Ik vind het zonde om op zo’n kapitale merrie zo’n jonge hengst te zetten waarvan nog niks bekend is. Ik zou meer in de categorie Millennium / Dante Weltino denken.