Ontmoet de wilde Sorraia: een oeroud en bedreigd ras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMiinh

Ontmoet de wilde Sorraia: een oeroud en bedreigd ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 12:32

Hallo Bokkers!

Afgelopen zomer deelde ik zeven posts over de zeven paardenrassen die ik heb vastgelegd voor The Equine Legacy Project—een conservatieproject dat aandacht vraagt voor uitstervende en zeldzame paardenrassen. Vandaag deelt Valerie de Vries, de schrijfster achter het project, meer over het project zelf en een van deze bijzondere rassen: de Sorraia.

De posts van vorig jaar:
Fell pony
Marwari
Clydesdale
Paso Fino
Mountain Pleasure
Sorraia
Kladruber

Valerie de Vries
Samen met de getalenteerden Minh-Dan Vu (fotograaf en founder) en Alieke Datema (videograaf) reisde ik in twee jaar tijd naar zeven landen om de verhalen–de legacies–van zeven unieke paardenrassen te ontdekken en vast te leggen in tekst, foto’s en bewegend beeld.

Vanaf het begin hebben we met zijn drieën bewust besloten dat het Equine Legacy project niet alleen draait om het vastleggen van paarden, maar ook een oproep tot actie is: om de onvervangbare waarde van deze rassen zichtbaar te maken en te laten zien hoe zij bijdragen aan natuurbehoud, cultuur, geschiedenis en biodiversiteit.

Nu de productie achter de rug is, is het tijd voor de volgende stap: kennis delen. Daarom willen we vanaf nu elke week één specifiek ras uitlichten. De afgelopen drie weken stonden de sterke Fell pony en de adembenemende Marwari, en de majestueuze Kladruber centraal, en deze week richt ik graag de schijnwerpers op de ernstig bedreigde Sorraia, een ras dat door velen wordt beschouwd als een directe afstammeling van het primitieve Iberische wilde paard.

De Sorraia is ernstig bedreigd, met wereldwijd slechts zo’n 350 individuen, wat het een van de meest kwetsbare paardenrassen maakt. De meeste leven in Portugal, waar ze worden verzorgd door fokkers of leven in natuurgebieden zoals Quinta do Pisão en de Greater Côa Valley, waar ze bijdragen aan ecologisch herstel en natuurbehoud. Daarnaast leeft een kleine populatie van ongeveer 70 Sorraia’s in Duitsland, waar ze opmerkelijk goed hebben weten te wennen aan koudere klimaten.
De Sorraia heeft een fascinerende geschiedenis—maar die is veel te uitgebreid voor een Bokt-post, dus dat verhaal staat prachtig beschreven in het boek! Voor de meeste mensen valt dit ras vooral op door zijn bijzondere uitstraling. Sorraia’s hebben een opvallend primitief uiterlijk, alsof ze zo uit een oude rotstekening zijn gestapt. Hun vacht komt voor in wildkleur zwart, wat oogt als muisgrijs, of wildkleur bruin, dat een bruingeel effect heeft. Andere primitieve kenmerken zijn een donkere snuit en een dikke aalstreep die van hoofd tot staart loopt. Het meest kenmerkend zijn de zebrastrepen op hun benen, die soms ook zichtbaar zijn op de nek, schoft of het voorhoofd. Ze zijn niet te missen! Hun donkere staart en manen, met lichtere haarpunten, maken hun primitieve look helemaal af. De oren hebben een zwarte omlijning, net als bij zebra’s en wilde ezels. Dit kleurcontrast zou helpen bij de communicatie binnen de kudde via oorbewegingen.
Al met al is de Sorraia een paard dat altijd de aandacht trekt! Vooral in het wild in Portugal zijn ze adembenemend om te zien. Echt een cadeautje! Als je ooit in Portugal bent, is een bezoek aan een van de natuurreservaten waar ze leven een absolute aanrader. In Quinta do Pisão kun je zelfs met een gids op wildwandeling om ze van dichtbij te bewonderen. En het mooie is: met zo’n bezoek steun je ook meteen de bescherming van deze paarden en hun leefgebied. Dubbel genieten!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10
Afbeelding

Heb jij wel eens een Sorraia paard gezien? Wat is jouw favoriete foto?

Eik

Re: Ontmoet de wilde Sorraia: een oeroud en bedreigd ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:22

Wat een prachtige foto's en paarden!
Nog nooit van gehoord.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:30

Dankjewel voor het delen. Ik bekijk ook je andere topics. Een interessant project!

Ik heb nog nooit van het ras gehoord. Als ik ooit naar Portugal ga, dan breng ik ze zeker een bezoekje en plan ik een wandeling met een gids. Ik hoop van harte dat dit ras blijft bestaan. Ze zijn zo mooi!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:40

Oh leuk nieuwe foto's!

Ik heb er nog nooit een gezien maar weet wel dat ze in een bepaalde lijn van de Lusitano's zitten en heb zelf dus een Lusi met dezelfde aftekeningen, incl. zebra strepen en die heeft waarschijnlijk ergens een Sorraia voorouder.

Afbeelding

Ik vindt foto 1 en 6, erg leuk..maar ze zijn allemaal mooi en zou nog wel meer foto's willen zien van dit ras.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 22-02-25 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:50

Oohh wat zijn dit toch weer prachtige foto’s geworden! Mooi ras ook! Super interessant project dit!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:04

Ik vind je topics erg gaaf, mooie foto's.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:30

Wat interessant, nog nooit van gehoord! Je foto's van de kladrubers zag ik ook langskomen, prachtige paarden vind ik dat. Het zijn allemaal ook schitterende foto's maar ik vroeg me iets af.. mij is altijd verteld dat ik mijn onderwerp niet in het midden van de foto moest hebben. En bij jou zie ik ze juist heel vaak wel in het midden. En dat lijkt ook bewust zo gedaan. Het zijn super interessante platen. Zou je daar iets over willen vertellen hoe de gedachte daarachter is?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:03

Prachtige fotos. Ik ken het ras aan weer wel eigenlijk puur omdat vorig jaar iemand deze vanuit de handel verkocht alleen zat er geen papier bij dus was in mijn ogen gewoon een gekruiste konik. En nu ik dit lees kan ik dat haast wel met zekerheid vaststellen

Prachtige dieren. Weet je ook waarom er nog maar zo weinig zijn ? Word er bewust niet meer mee gefokt of....?

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 15:35

Eik schreef:
Wat een prachtige foto's en paarden!
Nog nooit van gehoord.

Dankjewel! :)

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 12:28

Riel schreef:
Dankjewel voor het delen. Ik bekijk ook je andere topics. Een interessant project!

Ik heb nog nooit van het ras gehoord. Als ik ooit naar Portugal ga, dan breng ik ze zeker een bezoekje en plan ik een wandeling met een gids. Ik hoop van harte dat dit ras blijft bestaan. Ze zijn zo mooi!

Dankjewel! We hebben er met z'n 3en enorm hard voor gewerkt en zijn ontzettend tevreden met het resultaat! Portugal is wellicht qua landscape mijn favoriet. Ik kwam echt tot rust in de natuurgebieden en zeker met de gids is het heel interessant! We hopen met ons project een steentje bij te dragen aan hun bestaan!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:43

Vriendinnen van mij hebben er zelfs 3! :D Agility-en rijpaarden. (positive primitives op FB)

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 13:38

Elisa2 schreef:
Oh leuk nieuwe foto's!

Ik heb er nog nooit een gezien maar weet wel dat ze in een bepaalde lijn van de Lusitano's zitten en heb zelf dus een Lusi met dezelfde aftekeningen, incl. zebra strepen en die heeft waarschijnlijk ergens een Sorraia voorouder.

[ Afbeelding ]

Ik vindt foto 1 en 6, erg leuk..maar ze zijn allemaal mooi en zou nog wel meer foto's willen zien van dit ras.

Oohh wat tof! Ja het is echt zo uniek om te zien! Staan nog een hele boel foto's in het boek ook en dat is zelfs nog niet eens alles. Ter illustratie maak ik op zo een reis van 10 dagen iets van 10.000 foto's, daarvan zijn er 150 bewerkt en uiteindelijk zijn er maar rond de 60 in het boek gekomen (omdat ik niet meer paginas kon hebben haha) dus er is nog zo veel te delen! :D en qua video al helemaal :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:42

Mooi!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:52

Mooie foto’s!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:21

xMiinh schreef:
Elisa2 schreef:
Oh leuk nieuwe foto's!

[ Afbeelding ]

Oohh wat tof! Ja het is echt zo uniek om te zien! Staan nog een hele boel foto's in het boek ook en dat is zelfs nog niet eens alles. Ter illustratie maak ik op zo een reis van 10 dagen iets van 10.000 foto's, daarvan zijn er 150 bewerkt en uiteindelijk zijn er maar rond de 60 in het boek gekomen (omdat ik niet meer paginas kon hebben haha) dus er is nog zo veel te delen! :D en qua video al helemaal :D

Ik ga het boek maar eens kopen!

Ben ook wel echt benieuwd naar het materiaal wat over is gebleven en de video's. 10.000 foto's is natuurlijk enorm veel maar ik snap dat er altijd betere en minder tussen zitten.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:31

Toen ik in 2014 in Portugal was, had ik het geluk om een sorraia te zien. Niet in het wild helaas!

En ja, ook ik ben fan van je topics.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 12:07

Flubberboot schreef:
Oohh wat zijn dit toch weer prachtige foto’s geworden! Mooi ras ook! Super interessant project dit!!

Wellicht ook een van mijn favorieten ja! Deze en die van de Kladruber. Is misschien ook niet zo gek omdat het de laatste reizen zijn en als fotograaf verbeter je natuurlijk elk jaar. Maar erg bedankt! :D

Maeve_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:11

Mooi zeg!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 08:38

Prachtige foto's en wat een prachtige paarden! <3

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 12:15

Muronia schreef:
Wat interessant, nog nooit van gehoord! Je foto's van de kladrubers zag ik ook langskomen, prachtige paarden vind ik dat. Het zijn allemaal ook schitterende foto's maar ik vroeg me iets af.. mij is altijd verteld dat ik mijn onderwerp niet in het midden van de foto moest hebben. En bij jou zie ik ze juist heel vaak wel in het midden. En dat lijkt ook bewust zo gedaan. Het zijn super interessante platen. Zou je daar iets over willen vertellen hoe de gedachte daarachter is?

Dankjewel! Wat betreft compositie is het maar net waar je de focus op wil leggen. In de fotografie zijn er geen regels vind ik, het gaat erom of je het zelf mooi vind. Niks is 'verkeerd' soms veranderd het verhaal alleen. Bij sommige zou dan bijvoorbeeld meer van de omgeving zien. In vele gevallen wilde ik alleen het paard als focuspunt hebben en hierdoor fotografeer ik ze vaak in het midden. Scherp dat je dat zo gezien hebt! :D

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:55

Prachtige fotos en een prachtig project ook. Hele gave paarden, ik zie er veel van terug uit mijn Lusitano merrie. Ook met duidelijk dun gen, ze is valk dun met dikke zebra strepen op haar benen, veel frosting en aalstreep. Haar afstamming is niet bekend helaas, ze komt uit het wild uit Spanje.
Misschien is haar verre voorouder ook Sorraia :D
Afbeelding
Afbeelding

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:41

StalNollie schreef:
Prachtige fotos. Ik ken het ras aan weer wel eigenlijk puur omdat vorig jaar iemand deze vanuit de handel verkocht alleen zat er geen papier bij dus was in mijn ogen gewoon een gekruiste konik. En nu ik dit lees kan ik dat haast wel met zekerheid vaststellen

Prachtige dieren. Weet je ook waarom er nog maar zo weinig zijn ? Word er bewust niet meer mee gefokt of....?

Oh heel gaaf! Ja er weten gewoon niet heel veel mensen van af/er is niet heel veel vraag naar (in vergelijking met de wereldberoemde lusitano) waardoor de nummers dalen. Bij vele rassen is dit het geval, daarom hopen we met dit project hun bereik te bevorderen!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:42

Mi_Amore schreef:
Vriendinnen van mij hebben er zelfs 3! :D Agility-en rijpaarden. (positive primitives op FB)

Ooh heel tof!!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:46

Elisa2 schreef:
Ik ga het boek maar eens kopen!

Ben ook wel echt benieuwd naar het materiaal wat over is gebleven en de video's. 10.000 foto's is natuurlijk enorm veel maar ik snap dat er altijd betere en minder tussen zitten.

Super leuk! Dat zal ons heel erg helpen in onze missie. Ja de keuzes welke dan in het boek zouden komen was echt enorm lastig maar er is altijd gekozen voor kwaliteit boven kwantiteit dus degene die een plekje in het boek hebben gekregen zijn dan ook degene waar ik het meest trots op ben!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:47

musiqolog schreef:
Toen ik in 2014 in Portugal was, had ik het geluk om een sorraia te zien. Niet in het wild helaas!

En ja, ook ik ben fan van je topics.

Super leuk om te horen dankjewel! :D