Afgelopen zomer deelde ik zeven posts over de zeven paardenrassen die ik heb vastgelegd voor The Equine Legacy Project, een conservatieproject dat aandacht vraagt voor uitstervende en zeldzame paardenrassen. Meer weten over het project? Klik dan de link in mijn bio. Vandaag deelt Valerie de Vries, de schrijfster achter het project, een prachtig uniek aspect van een van deze bijzondere rassen: de Kladruber.
De vorige posts:
Fell pony
Marwari
Clydesdale
Paso Fino
Mountain Pleasure
Sorraia
Kladruber
—
Valerie de Vries
Samen met de getalenteerden Minh-Dan Vu (fotograaf en founder) en Alieke Datema (videograaf) reisde ik in twee jaar tijd naar zeven landen om de verhalen–de legacies–van zeven unieke paardenrassen te ontdekken en vast te leggen in tekst, foto’s en bewegend beeld.
Vanaf het begin hebben we met zijn drieën bewust besloten dat het Equine Legacy project niet alleen draait om het vastleggen van paarden, maar ook een oproep tot actie is: om de onvervangbare waarde van deze rassen zichtbaar te maken en te laten zien hoe zij bijdragen aan natuurbehoud, cultuur, geschiedenis en biodiversiteit.
Nu de productie achter de rug is, is het tijd voor de volgende stap: kennis delen. Daarom willen we vanaf nu elke week één specifiek ras uitlichten. De afgelopen twee weken stonden de sterke Fell pony en de adembenemende Marwari centraal, en deze week richt ik graag de schijnwerpers op het majestueuze Kladruber-paard, het oudste inheemse ras van Tsjechië, met een unieke geschiedenis.
De Kladruber heeft eeuwenlang een nobel erfgoed opgebouwd en symboliseerde ooit de kracht van de Habsburgse monarchie. Dit bijzondere ras werd namelijk vanaf zijn oprichting in 1579 gefokt voor één specifieke rol: die van galakarossier (karos = een type rijtuig), een zwaar rijtuigpaard dat de keizerlijke rijtuigen van de Habsburgse monarchie trok. Kladrubers werden zorgvuldig geselecteerd en gefokt op elegantie, kracht, uithoudingsvermogen en sierlijke bewegingen. Eigenschappen die hen ideaal maakten voor ceremoniële en prestigieuze gelegenheden waarbij de Habsburgse monarchie haar rijtuigen inzette. Deze traditie begon in de 16e eeuw en hield meer dan 300 jaar stand, tot het einde van de monarchie in 1918.
Kladrubers staan vandaag de dag nog steeds bekend om hun indrukwekkende verschijning: een toonbeeld van adel. Hun rol is door de eeuwen heen opvallend consistent gebleven. Zo dienen Kladrubers nog altijd verschillende koningshuizen in Europa, waaronder het Deense Koninklijk Hof van koningin Margrethe II en de Zweedse Koninklijke Bereden Garde.
Toch leven de meeste Kladruber-paarden tegenwoordig in Tsjechië, waar ze schitteren op festivals, culturele evenementen en natuurlijk in de UNESCO-werelderfgoedlocatie, de Nationaal Stoeterij Kladruby nad Labem, waar ze sinds 1579 gefokt worden.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Heb jij weleens een Kladruber gezien en wat is jouw favoriete foto?