De dracht buik van Vienna groeit namelijk gestaag door. Dus het word tijd!
Vienna is vorig jaar november samen met haar vriendin Bella de 24/7 buiten kudde komen versterken. De kudde zelf verzorg ik alweer ruim 14 jaar dit jaar. Al moet ik er wel bij zeggen dat de kudde door de jaren heen uiteraard veranderd is qua pony's. Hebben ook al eens van hengst moeten wisselen.
Vienna is een merrie met wat ik tot nu toe zie een onwijs lief en zachtaardig karakter. Doet geen vlieg kwaad en altijd in voor knuffels.
Qua training staat ze voor alsnog stil omdat ik haar de afgelopen maanden de kans wilde geven om aan haar nieuwe kudde genoten te wennen en ik nu al aan haar merk dat ze het toch wat zwaar begint te krijgen.
Het enige wat ik weet is dat Vienna vorig jaar voorjaar en zomer bij de vorige eigenaar bij de hengst heeft gelopen (Bella is door dezelfde hengst gedekt), maar een dekdatum is niet bekend. Ook weet ik dat dit haar eerste veulen zal worden. Voor mij extra spannend dus omdat ik de merrie nog maar vrij kort ken en ook absoluut niet weet hoe ze dus normaal is in dracht.
Helaas heb ik ook geen informatie over de hengst en qua kleur kansen kan er dus eigenlijk van alles uit komen. Bont, Appaloosa, een effen kleur. Noem het maar op. Een ware verrassing dus!
Ik moet het bij Vienna dus echt doen met de kennis en ervaring die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan, maar dat komt helemaal goed!
Gelukkig doe ik dit ook niet alleen en houd Asfaloth's fokker (Asfaloth is mijn 11 jarige Shet en in deze wei geboren. Mijn 1.5 jarige mini Gimli is ook in deze wei geboren) een oogje in het zeil. Hij waakt en assisteert bij de bevalling wanneer nodig.
Ik word meestal gebeld op moment dat de bevalling of bezig is of als er een veulen veilig is geboren en het wilt ook nog wel eens voorkomen dat een merrie heel stiekem is bevallen en dat ik dan 's middags bij de wei aan kom en het veulen er opgedroogt en wel naast staat

De merries bevallen bij ons altijd in de kudde zelf. Veulens worden ook gelijk geaccepteerd in de kudde. De kudde past zich ook aan aan het tempo van het veulen. Onwijs mooi om te zien elke keer.
We hebben ook nooit hoeven assisteren met melk drinken of leren op staan. Dat regelen de merries en veulens zelf. We houden dit wel goed in de gaten uiteraard, maar grijpen in principe alleen in wanneer het echt nodig is.
Het enige waar we ooit bij hebben moeten assisteren is de bevalling zelf. We doen uiteraard onwijs ons best om bij de bevalling aanwezig te zijn, maar het blijven (Shetlander) merries. Die doen soms ook gewoon graag waar ze zelf zin in hebben.
Mijn wensen lijstje? Een gezonde merrie en veulen, maar heel stiekem hoop ik op een merrie veulen! Ik ben er net vandaag ook achter gekomen dat het dit jaar alweer 11 jaar geleden is dat er voor het laatst een merrie veulen bij ons in de wei is geboren! Dus het zal wel echt kers op de taart zijn als we een merrie veulen krijgen dit jaar.
In de afgelopen jaren hebben we altijd maar 1 of 2 hengst veulens gehad.
Volgen jullie de dracht van Vienna mee? Gokken wanneer het veulentje komt mag uiteraard ook!
Mijn eigen gevoel zegt heel sterk maart/april. Afwachten of dat gevoel ook klopt. Gezien ons verleden ga ik eigenlijk stiekem alweer bijna uit van een hengst veulen. Als het maar gezond is, dat vind ik het belangrijkste!
Tegen dat het echt serieus word zal ik zelf ook meerdere keren per dag bij de wei komen. We houden de merries al jaren echt samen in de gaten.
En uiteraard hier ook nog foto's van de knappe dame. Foto's zijn van gisteren.