Welke springhengst geeft maat, voorbeentechniek, lange hals etc?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalTW

Welke springhengst geeft maat, voorbeentechniek, lange hals etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 09:57

Welke springhengst is vers verkrijgbaar en geeft prestatie, maat, gevouwen voorbeen, lange hals, schuine schouder, goed vermogen en doet geen afbreuk aan de overige kwaliteiten.

Is voor een Karla-stermerrie van krap 162 cm die op alle fronten voldoende tot zeer goed is maar op deze punten net iets beter zou kunnen. De merrie is snel en heet en heeft veel afdruk bij het springen. Zij, en al haar nakomelingen zijn goed inzetbaar in de dressuur en het springen. Ze is ook van dichtbij familie van KWPN spring- en dressuurhengsten. Haar nakomelingen zijn echter veelal net iets aan de kleine kant met 162 tot 164 cm en een uitschieter van 175 cm.

https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... minkarla-t

Bowo

Re: Welke springhengst geeft maat, voorbeentechniek, lange hals etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:24

Ik ben verre van een professional, maar ik moest wel gelijk denken aan Ermitage Kalone. Ik weet niet of hij op alle vlakken voldoet, maar in ieder geval heel wat volgens mij.

StalTW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 10:35

Ja, alleen jammer dat hij alleen via diepvries verkrijgbaar is.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:36

New Pleasure?

De veulens die ik van m gezien heb zijn allemaal GROOT! veel hals en veel kracht in het beenwerk.
En qua karakter ook heel werkwillig

StalTW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 09:14

Jokonootje, volgens de KWPN database geeft hij korte halzen en geen extra voorbeentechniek.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:42

Dat ie nog niet genoemd is verbaast me: Drummer TN! Maat, formaat, beweging, techniek, vermogen, een plaatje om te zien. We hadden er vorig jaar een van en de nu is de tweede op komst. Hij heeft in de laatste hengstencompetitie wederom zijn visitekaartje afgegeven.

StalTW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 09:47

Is inderdaad een mooie hengst. Heb hem vorig jaar al bekeken maar vond hem wel erg groot voor de kleine merrie. Maar is een optie.

Zat net ook te kijken naar Pacorro TN. Die lijkt ook vrijwel alles mee te hebben. Overgang schoft - rug is wat diep en voorbeen kon beter gesteld zijn zo op de foto te zien. Maar die twee punten heeft de merrie heel sterk.
Laatst bijgewerkt door StalTW op 12-02-25 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:58

StalTW schreef:
Jokonootje, volgens de KWPN database geeft hij korte halzen en geen extra voorbeentechniek.

Hier gebruikt op een compacte merrie. Ze is nu 2 en heeft zeker maat gekregen en ook absoluut geen korte hals.
Dus het overwegen waard om nakomelingen te bekijken.

Of een aantal hengstenhouders te vragen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:59

Tja, de hengstenhouder heeft altijd een passende hengst en een passend antwoord .....

StalTW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 10:02

hoogendroog schreef:
Tja, de hengstenhouder heeft altijd een passende hengst en een passend antwoord .....

Ja precies! En de KWPN database geeft voor mij bij jonge paarden ook met regelmaat een wonderlijk genetisch profiel dat ik niet kan plaatsen. Maar is in die gevallen natuurlijk ook niet veel meer dan een kristallen bol.
Laatst bijgewerkt door StalTW op 12-02-25 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:03

hoogendroog schreef:

Ja. Ze weten hoe hun hengsten fokken dus waardevolle informatie met de rest van de verkregen informatie.

StalTW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 10:07

Cioccolato schreef:
hoogendroog schreef:

Ja. Ze weten hoe hun hengsten fokken dus waardevolle informatie met de rest van de verkregen informatie.

Ik bedoel meer dat als je het de gemiddelde hengstenhouder vraagt, je een antwoord krijgt dat de hengst altijd kan voldoen en geschikt kan zijn. En dat is natuurlijk ook zo maar tussen "kunnen" en ""vrijwel altijd" ligt een wereld van verschil.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:14

Dat is niet mijn ervaring. Ik zoek ook wel eens bepaalde eisen, harde eisen. Zoals vergrotend en krijg daarop wel eerlijke keuzes. En ook als ik er 1 voorstel een 'nee dat zou ik niet doen want...'
Dus misschien geen gemiddelde vragen maar een goede.
En niet 1. Maar wat meer. Informatie vergaren. Niet alleen van hengsten houders. Dat hou je hier naast bokt. Naast je real life kennisen. Maar de info van een hh is erg waardevol om erbij te hebben.

StalTW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 10:23

Cioccolato schreef:
Dat is niet mijn ervaring. Ik zoek ook wel eens bepaalde eisen, harde eisen. Zoals vergrotend en krijg daarop wel eerlijke keuzes. En ook als ik er 1 voorstel een 'nee dat zou ik niet doen want...'
Dus misschien geen gemiddelde vragen maar een goede.
En niet 1. Maar wat meer. Informatie vergaren. Niet alleen van hengsten houders. Dat hou je hier naast bokt. Naast je real life kennisen. Maar de info van een hh is erg waardevol om erbij te hebben.
Z

Dat is zeker!

Keystud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:32

Wist je dat er een volle broer van Drummer TN is? Don't touch Hero, zijn nafok valt op bij de jonge paarden in Belgie. Misschien interessant om de producten van hem eens te bekijken, als je keuze op Drummer TN valt...
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... -tiji-hero

StalTW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 16:31

Heb Drummer overwogen. Mooie hengst maar te lang voor mijn merrie die ook al langgelijnd vererft. Op zich een heel goede eigenschap maar moet dit ook niet overdrijven.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:12

Heb je al bij Zangersheide gekeken? Die hebben een aantal matchende types maar ik weet niet of je per sé bij KWPN wil blijven. Zangersheide heeft ook een 'match my mare' functie.

StalTW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 14:44

Stamboek maakt me niet uit

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:58

TS, inmiddels al een passende hengst gevonden?
Ik ben ook opzoek naar een hals met vooral lengte in de hals.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:28

Keystud schreef:
Wist je dat er een volle broer van Drummer TN is? Don't touch Hero, zijn nafok valt op bij de jonge paarden in Belgie. Misschien interessant om de producten van hem eens te bekijken, als je keuze op Drummer TN valt...
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... -tiji-hero

Deze geeft zeer fijne nakomelingen idd, en als bonus, topkarakter!!

Zondag nog O-Chacco DDH live gezien, een echte geweldenaar met techniek te over, denk ook wel goed qua maat en hals...of misschien ook net iets te langgelijnd...?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:01

StalTW schreef:
Heb Drummer overwogen. Mooie hengst maar te lang voor mijn merrie die ook al langgelijnd vererft. Op zich een heel goede eigenschap maar moet dit ook niet overdrijven.

Maar lang + lang is niet langer. Dat is verankeren. Dan weet je zeker dat het blijft.