Irish Leisure Horse | Knockillaree

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Irish Leisure Horse | Knockillaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 09:21

Is er iemand die verstand heeft van buitenlandse familiebanden en
mij wellicht wat weg wijs zou kunnen maken :)

Ik ben zelf altijd heel geïnterresseerd in bloedlijnen, maar ik ben zo
niet thuis in de Irish Leisure :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:43

Ik zie dat het een paspoort instantie is voor allerlei paarden zonder paspoort of papier.

'This equine register caters for all types of equines that do not qualify for a studbook passport or where breed type is unknown or not recorded at time of registration. Where pedigree / breed type is not recorded, it allows for the issuing of a passport with minimum fuss or delay and at a reduced cost."

https://www.lhi.ie/irish-equine-identif ... -register/

Mijn zorg zou zijn bij een paard met zo'n paspoort of het paspoort niet vervalst is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:12

Ik vroeg me al af of er een nieuw Iers ras was erkend of zo.
Maar het klinkt dus een beetje als een NVVR (vrijetijdsruiters) in Nederland. Wanneer dat een paspoortuitgevende instantie zou zijn à la de KNHS voor wedstrijdpaarden zou je hier dus ook NVVR-paspoorten kunnen hebben.

Hoeft niets mis mee te zijn. Gewoon een niet-rasgebonden paspoortuitgevende instantie. Waarom zou dat eerder vervalst moeten zijn? Over het algemeen zijn het niet de paspoortuitgevende instantie die de boel flessen :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:18

Nee, er hoeft niks mis mee te zijn..maar paarden die "per ongeluk" hun papier en paspoort kwijt zijn geraakt kunnen hier natuurlijk makkelijk een nieuw paspoort krijgen.

Ibbel

Re: Irish Leisure Horse | Knockillaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:26

Dat zou dan in NL ook makkelijk kunnen bij de KNHS? Of uberhaupt bij iedere PPI.
Er wordt uiteraard wel op chipnummer gecontroleerd of een paard niet al eerder een paspoort gehad heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:31

Yes en dat gebeurd ook helaas.

Ben ook weleens gebeld toen ze aan het controleren waren. (paspoort wat nog op mijn naam stond bij een verkocht paard waarbij een nieuw paspoort aangevraagd werd)

De paspoortfraudes bij de slachtpaarden uit Ierland is ook niet voor niets in het nieuws gekomen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:42

Dan moet het advies eigenlijk zijn, kijk bij ieder paard dat je koopt, waar het ook vandaan komt, of de uitgiftedatum binnen 6 maanden van de geboortedatum ligt. Dan weet je zeker dat het een origineel paspoort is.
Zit er een gat tussen, dan moet het een duplicaat zijn (en dan staat dat in het paspoort). Zit er een gat tussen en staat er niet in dat het een duplicaat is, dan klopt er iets niet en zal je moeten doorvragen (of het paard laten staan).
Er is (naast een duplicaat) geen legitieme reden (meer) voor een gat tussen geboortedatum en paspoortafgiftedatum. Alle paarden die al leefden vóór de invoering van het paspoort zijn echt zo langzamerhand wel dood...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:50

Ibbel schreef:
Dan moet het advies eigenlijk zijn, kijk bij ieder paard dat je koopt, waar het ook vandaan komt, of de uitgiftedatum binnen 6 maanden van de geboortedatum ligt. Dan weet je zeker dat het een origineel paspoort is.
Zit er een gat tussen, dan moet het een duplicaat zijn (en dan staat dat in het paspoort). Zit er een gat tussen en staat er niet in dat het een duplicaat is, dan klopt er iets niet en zal je moeten doorvragen (of het paard laten staan).
Er is (naast een duplicaat) geen legitieme reden (meer) voor een gat tussen geboortedatum en paspoortafgiftedatum. Alle paarden die al leefden vóór de invoering van het paspoort zijn echt zo langzamerhand wel dood...

_/-\o_

Precies!

Mooi uiteengezet zo. :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 12:15

Dit staat er ook nog bij, tenminste heb haar van de week geregistreerd bij het KNHS en
toen kwam dit ook naar voren "Irish Piebald & Skewbald Studbook" Zelf ben ik meer van de KWPN-ers en NF pony's, dus dit alles zegt mij werkelijk geen ene fluit :+

Edit, de pony valt overigens onder Skewbald :) O... en ik lees nu dat dit alleen met de kleur van
de vacht te maken heeft :') Wat een gedonder joh, hahaha!

Maakt verder ook niet uit, maar ik had me graag wat wilen verdiepen in haar, that's all :)
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 08-02-25 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 12:16

Ibbel schreef:

Paspoort is origineel, geen zorgen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:39

Rare jongens die Britten hè :))
Piebald is zwartbont (tobiano of overo), skewbald is alles wat niet-zwartbont bont is.
De Pie uit piebald komt van magpie. En eksters zijn zwart-wit.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 12:41

Ibbel schreef:
Rare jongens die Britten hè :))
Piebald is zwartbont (tobiano of overo), skewbald is alles wat niet-zwartbont bont is.
De Pie uit piebald komt van magpie. En eksters zijn zwart-wit.

Werkelijk :)) Wat ik zeg, dat gaat helemaal goed, want ze is bruinbont :D

En mag toch aannemen dan Knockarillee de naam van de stal c.q. hengstenhouder is :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:42

Kan zomaar één of anders Iers gehucht zijn waar de stal naar vernoemd is, ja.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:43

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:46

Whahaha, ik wilde net zelf ook gaan zoeken :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:06

Negen huizen en een kasteel :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 13:19

prompter schreef:
Negen huizen en een kasteel :D

:D :D :D

Nou, dat was het dan, denk ik -O- :')

Moeder en Vader staan als Unknown :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:22

Er is ook een stal bij die negen huizen!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:26

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:42

Zo kan je best wat vinden dus. Ik kwam inderdaad ergens een startlijst tegen waar een Knockarillee huppeldepup op vermeld stond.
Wel fijn dat de stalnaam niet O'Connor of O'Brian of zo is, want daar zullen er wel meer van zijn :+

Ik denk dat ze het best op prijs zullen stellen als je contact opneemt, BloemBloem. Het klinkt als een stal die erg goed voor hun paarden is.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 14:10

prompter schreef:
Staat je paard toevallig op onderstaande foto? Dit is het knockillaree equestrian center, dat niet in Knockilleraree zelf ligt (het wordt steeds leuker :)) )

https://www.google.nl/maps/place/Knocki ... FQAw%3D%3D

Nee :D

Ja, misschien moet ik dat inderdaad eens doen :j