De Loyaliteit van de Marwari

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMiinh

De Loyaliteit van de Marwari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 19:27

Hallo Bokkers!

Afgelopen zomer deelde ik zeven posts over de zeven paardenrassen die ik heb vastgelegd voor The Equine Legacy Project, een conservatieproject dat aandacht vraagt voor uitstervende en zeldzame paardenrassen. Meer weten over het project? Klik dan de link in mijn bio. Vandaag deelt Valerie de Vries, de schrijfster achter het project, een prachtig uniek aspect van een van deze bijzondere rassen: de Marwari.

De vorige posts:
Fell pony #1
Fell pony #2
Marwari
Clydesdale
Paso Fino
Mountain Pleasure
Sorraia
Kladruber

Valerie de Vries
Samen met de getalenteerden Minh-Dan Vu (fotograaf en founder) en Alieke Datema (videograaf) reisde ik in twee jaar tijd naar zeven landen om de verhalen–de legacies–van zeven unieke paardenrassen te ontdekken en vast te leggen in tekst, foto’s en bewegend beeld.

Vanaf het begin hebben we met zijn drieën bewust besloten dat het Equine Legacy project niet alleen draait om het vastleggen van paarden, maar ook een oproep tot actie is: om de onvervangbare waarde van deze rassen zichtbaar te maken en te laten zien hoe zij bijdragen aan natuurbehoud, cultuur, geschiedenis en biodiversiteit.

Nu de productie achter de rug is, is het tijd voor de volgende stap: kennis delen. Daarom willen we vanaf nu elke week één specifiek ras uitlichten. Vorige week stond de sterke Fell Pony centraal, en deze week richten we de schijnwerpers op de adembenemende Marwari. Een ras met oren zó uniek dat je ze misschien al meerdere keren op foto’s hebt zien langskomen.
De meeste Marwari-paarden leven in de Indiase staat Rajasthan en behoren tot de inheemse paardenrassen van India.

Eeuwenlang dienden de voorouders van de Marwari als oorlogspaarden in de historische regio Marwar, een gebied dat grotendeels samenvalt met het huidige westen van Rajasthan. De naam Marwar is afgeleid van het Sanskrietwoord Marusthal, wat “woestijnland” betekent. In de geschiedenis van Rajasthan werd dit gebied echter vaak aangeduid als "het land van de dood". Dit was niet alleen een verwijzing naar de talloze oorlogen die er door de eeuwen heen werden uitgevochten, maar ook naar de extreme leefomstandigheden en de meedogenloze omgeving.

Een woestijnland, waar de temperaturen in de zomer kunnen oplopen tot boven de 50°C, en droogte een constante dreiging vormt. Een streek met weinig regen en dus weinig vegetatie, waar hongersnoden historisch gezien een terugkerend probleem waren. Geen land of plenty, maar een land van schaarste voor zowel mensen als dieren.

Er zijn maar weinig paardenrassen die de essentie van de woestijn zó goed belichamen als de Marwari. Dit ras heeft zich door de eeuwen heen geëvolueerd om te overleven onder de zwaarste omstandigheden. De Marwari is uitzonderlijk goed aangepast aan hitte en voedseltekorten. Hun dunne huid helpt warmte af te voeren zonder overmatige uitdroging, terwijl hun lange benen de warmteopname van de verzengende grond verminderen. Daarnaast zorgt de helling van hun schouderbotten ervoor dat ze hun benen moeiteloos uit het diepe woestijnzand kunnen trekken. Dit zie je terug in de Revaal-gang, een extra gang naast stap, draf en galop, die sommige Marwari’s van nature bezitten.
Bovendien hebben Marwari’s een efficiënt metabolisme: volgens fokkers heeft een Marwari drie keer minder voer nodig dan een Engels Volbloed, een ras dat dankzij de Britse koloniale geschiedenis nu ook veel in India voorkomt.
Zoals de vurige temperaturen in hun voorouderlijke thuisland, zo is ook de Marwari een vurig paard. Gefokt om het hart te verheffen in de strijd, staan Marwari’s bekend om hun uitzonderlijke loyaliteit aan hun menselijke metgezellen. Moed was eeuwenlang een essentiële eigenschap van het ras, en zelfs vandaag de dag tonen Marwari paarden een opmerkelijke kalmte in uitdagende situaties.

Een ras gevormd door de woestijn, met lange geschiedenis en gebouwd op loyaliteit.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Jullie reacties helpen om het woord te verspreiden! Welke foto is jouw favoriet?

Elisa2

Re: De Loyaliteit van de Marwari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:41

Mooi! Aparte paarden zijn het ook, de eerste foto vind ik het mooiste.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:42

Gut wat een schoonheid <3
Ik vind ze allemaal prachtig, maar die een na laatste foto, waar die man er zo trots naast staat en het paard precies lijkt te weten hoe te poseren, die is echt geweldig!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:10

Prachtig! Die oortjes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:38

Wat interessant.
Waarom zijn die oren zo, wat is het doel daarvan?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:21

Onwijs mooi gedaan!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:23

Die oren <3! Geweldig :D
Wat een mooie platen!

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:35

Ik reageer ook weer op je Marwari topic , wat een leuke info van een bijzonder ras <3 Ik ga voor foto 1 !

Vind ook deze paardjes weer ( ben geen expert :o ) weer redelijk goed gebouwd in vergelijk met de fb pagina waar ik ze vaak tegenkom , heb je ook nog Kathiawari's gezien ?

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 09:58

Elisa2 schreef:
Mooi! Aparte paarden zijn het ook, de eerste foto vind ik het mooiste.

Hahah ja vooral die eerste is al zo uniek met zijn aftekeningen! Bedankt!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 10:00

Konstantine schreef:
Gut wat een schoonheid <3
Ik vind ze allemaal prachtig, maar die een na laatste foto, waar die man er zo trots naast staat en het paard precies lijkt te weten hoe te poseren, die is echt geweldig!

Dankjewel! Was echt fantastisch met hem samen te werken. Heel kalm en lief voor de paarden. Die foto heeft het jammer genoeg niet in het boek gemaakt omdat het niet paste bij de andere fotos. Maar de man is wel erg blij met de foto!

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:04

Prachtig! Worden ze nog steeds niet geëxporteerd?

Ik vind nummer 3 ook heel mooi, heb je die ook nog helemaal op de foto?

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 11:37

Suzanne F. schreef:
Prachtig! Die oortjes!

Dankje! Op onze insta hebben we ook een foto staan van een veulen met oortjes die perfect in een hartje staan!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 12:47

opisop_shop schreef:
Wat interessant.
Waarom zijn die oren zo, wat is het doel daarvan?

Die zijn gewoon natuurlijk zo ontwikkeld. Er zijn vele hypotheses van de functie maar geen wetenschappelijk bewijs wat het daadwerkelijk voor is. Gewoon een creatie van de natuur zie ik zo :D

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:48

Prachtige foto's en een mooi en interessant verhaal weer!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:27

Het is een erg speciaal ras :j
Ik kende het al wel van 'op het internet', nog nooit een Marwari in het echt gezien (mogen ze eigenlijk wel geëxporteerd worden ?).

Alle foto's zijn mooi, maar de beste vind ik : 5 - 6 - 7.
5 legt de verstandhouding mens/paard mooi vast.
6 is grappig/mooi.
7 is 'gewoon' een prachtige foto van een prachtig paard.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 13:43

Deni11 schreef:
Onwijs mooi gedaan!

Dankjewel! Was een erg bijzondere reis met fantastische paarden!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 20:53

BloemBloem schreef:
Die oren <3! Geweldig :D
Wat een mooie platen!

Dankjewel! :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 20:54

Flint09 schreef:
Ik reageer ook weer op je Marwari topic , wat een leuke info van een bijzonder ras <3 Ik ga voor foto 1 !

Vind ook deze paardjes weer ( ben geen expert :o ) weer redelijk goed gebouwd in vergelijk met de fb pagina waar ik ze vaak tegenkom , heb je ook nog Kathiawari's gezien ?

Nee we hebben wel een kruising met Kathiawari gezien, maar wij zijn alleen op plekken geweest voor de marwari. Ze lijken op elkaar inderdaad maar er zijn een paar verschillen, dus beschrijven wij ook in het boek! :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 22:27

Samir schreef:
Prachtig! Worden ze nog steeds niet geëxporteerd?

Ik vind nummer 3 ook heel mooi, heb je die ook nog helemaal op de foto?

Ze worden inderdaad jammer genoeg nog steeds niet geexporteerd.
Foto 3 zo geschoten :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 23:28

Foto 7 heeft alles, oortjes, kleur van het paard, woestijn, actie dus er gebeurd iets, het licht is prachtig. Gewoon het perfecte plaatje.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 05:12

Ik zie altijd hele zielige filmpjes van marwaris op instagram, dat ze moeten dansen en dat ze er maar vreemd mee om gaan. Vaak paarden in slechte conditie, lange hoeven, paarden die niet aan hun hoofd worden vastgebonden maar aan hun benen
Ik meende dat dit "cultuur" was van de marwari. Heb jij hier ook iets van gezien? Er zijn zelfs speciale danswedstrijden voor en speciale belangrijke mensen komen hier ook op af
https://www.instagram.com/reel/DDg_Umzs ... pvbm54ag==
Linkje, nog een milde variant

Daar bij gelaten,
Echt hele mooie foto's. Ik vind het een erg mooi en bijzonder ras. Jammer dat ze nog niet geëxporteerd worden!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 08:58

Ik zie ook vaak van die rare filmpjes voorbij komen. Ik vraag me dan af of zij dat andersom ook van ons vinden.

Prachtige paarden en prachtige foto's!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:53

Prachtige foto's en wat een bijzonder ras!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:09

prachtige foto's !

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 00:46

Prachtige foto’s van een bijzonder ras :j Heel mooi weer!