De rol van de Fell Pony in the Lake District

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMiinh

De rol van de Fell Pony in the Lake District

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 12:22

Hallo Bokkers!

Afgelopen zomer deelde ik zeven posts over de zeven paardenrassen die ik heb vastgelegd voor The Equine Legacy Project, een conservatieproject dat aandacht vraagt voor uitstervende en zeldzame paardenrassen. Meer weten over het project? Klik dan de link in mijn bio. Vandaag deelt Valerie de Vries, de schrijfster achter het project, een prachtig uniek aspect van een van deze bijzondere rassen: de Fell Pony.

De vorige posts:

Fell pony
Marwari
Clydesdale
Paso Fino
Mountain Pleasure
Sorraia
Kladruber

Valerie de Vries
Samen met de getalenteerden Minh-Dan Vu (fotograaf en founder) en Alieke Datema (videograaf) reisde ik in twee jaar tijd naar zeven landen om de verhalen–de legacies–van zeven unieke paardenrassen te ontdekken en vast te leggen in tekst, foto’s en bewegend beeld.

Nu de productie achter de rug is, is het tijd voor de volgende stap: kennis delen. Daarom willen we vanaf nu elke week één specifiek ras uitlichten. Deze week richten we de schijnwerpers op de prachtige Fell Pony, een ras dat gelukkig al enige bekendheid geniet in Nederland vanwege zijn herkomst uit het nabijgelegen Engeland. De Fell Pony komt uit de bergachtige regio’s van Noord-Engeland. Misschien heb je er al eens eentje gezien, in Nederland of daarbuiten!

Er valt ontzettend veel te vertellen over de Fell Pony. Eén van de meest fascinerende aspecten is hun rol in het ecosysteem van het Lake District, een bergachtig nationaal park in Noordwest-Engeland. In dit gebied leven verschillende halfwilde Fell Pony-kuddes. Het Lake District staat bekend om zijn dramatische landschappen en glinsterende meren, maar in sommige delen is de bodem ernstig gedegradeerd. Dit komt vaak door intensieve landbouwpraktijken, zoals overbegrazing door schapen.

Sommige van deze Fell Pony kuddes spelen een belangrijke rol in regeneratieve begrazing of natuurbegrazing. Deze methode bootst de natuurlijke begrazingsdynamiek na die in een ongerept ecosysteem zou voorkomen. Dit helpt gedegradeerde bodems te herstellen en de biodiversiteit te vergroten. Hoewel veel hoefdieren deze rol kunnen vervullen, zijn Fell Pony’s hier bijzonder geschikt voor vanwege hun enkelvoudige hoeven—in tegenstelling tot koeien en schapen, die gespleten hoeven hebben.

Hun hoefafdrukken laten brede indrukken in de bodem achter, waardoor kleine vochtige kuiltjes ontstaan. Deze geconcentreerde hoefactie helpt bij het herstel van de bodem doordat:
- Water wordt vastgehouden, wat uitdroging voorkomt, vooral in droge periodes.
- Microhabitats ontstaan, waarin zaden beter kunnen ontkiemen en kleine organismen, zoals insecten en microben, kunnen floreren.
- De bodemstructuur verbetert, wat wateropname stimuleert en erosie tegengaat.
- De vestiging van inheemse planten wordt bevorderd, wat bijdraagt aan een grotere biodiversiteit.

Kortom, de Fell Pony is een ideale natuurbegrazer in dit natuurgebied: inheems, perfect aangepast aan het landschap en een waardevolle schakel in het ecosysteem. Terwijl de pony’s grote gebieden begrazen, verspreiden ze via hun mest ook zaden, wat de plantendiversiteit vergroot.

In tijden van klimaatverandering wordt een veerkrachtig ecosysteem steeds belangrijker, en de Fell Pony levert hier een onmisbare bijdrage aan. Bovendien is er een symbiotische relatie tussen de pony’s en hun leefgebied: het ruige landschap draagt bij aan het behoud van de natuurlijke eigenschappen van het ras, zoals hun hardheid en zekere tred, terwijl zij op hun beurt bijdragen aan de gezondheid en biodiversiteit van het gebied.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. En na 5 jaar hard werken is het boek sinds december dan eindelijk in handen! Bekijk de link in mijn bio voor meer informatie.
Afbeelding

Had jij al gehoord van de Fell Pony? En welke foto is jouw favoriet?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 04-02-25 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commercieel stuk verwijderd

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:49

Hier zelf in het bezit van eentje!
Waar mensen het altijd snel hebben over een minifries, is die van mij zeer zeker een mega shetlander :')

Wel leuk dat mijn Moby zomer en winter pikzwart blijft, terwijl hier toch echt exemplaren met highlights op de foto staan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waikiki_6

Re: De rol van de Fell Pony in the Lake District

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:13

Wauw wat gaaf zeg! Prachtige foto’s, heb je ook een topic over alle reizen die je hiervoor hebt gemaakt?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:48

Schitterende foto's weer!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:50

Prachtig <3

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 16:33

gerlindie schreef:
Hier zelf in het bezit van eentje!
Waar mensen het altijd snel hebben over een minifries, is die van mij zeer zeker een mega shetlander :')

Wel leuk dat mijn Moby zomer en winter pikzwart blijft, terwijl hier toch echt exemplaren met highlights op de foto staan!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hey wat leuk!! Hahaha mega shetlander, daar word ik de documentaire ook over verteld inderdaad haha, wat een leuke heb jij!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 16:34

waikiki_6 schreef:
Wauw wat gaaf zeg! Prachtige foto’s, heb je ook een topic over alle reizen die je hiervoor hebt gemaakt?

Daar willen we met een deel 3 wat dieper op ingaan! Over de gesprekken die we hebben gehad, grappige momenten, maar ook leermomenten en bijzondere ontmoetingen. Daar moet ik nog even dieper voor graven maar lijkt me erg leuk dat hier te delen! Meer de behind the scenes!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 19:17

miereneter schreef:
Schitterende foto's weer!

Dankjewel

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 20:28

MissJeanny schreef:
Prachtig <3

Bedankt :D

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:36

Wat gaaf,en bedankt voor delen

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 21:19

boedjang schreef:
Wat gaaf,en bedankt voor delen

Dankjewel!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:25

4. Is mijn favoriet! Leuk om er wat over te lezen.
Hier heel vlakbij zit een Fell pony fokkerij. Had, ik denk mede daardoor, geen idee dat ze zeldzaam waren. :+

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 23:27

heidiLOVER schreef:
4. Is mijn favoriet! Leuk om er wat over te lezen.
Hier heel vlakbij zit een Fell pony fokkerij. Had, ik denk mede daardoor, geen idee dat ze zeldzaam waren. :+

De Vlietlanden? Ja klopt de Fell pony vereniging is vrij actief in Nederland! Maar ze zijn nog steeds erg laag in aantallen

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 09:18

Prachtige foto's weer, prachtig boek!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 09:53

Lienboon schreef:
Prachtige foto's weer, prachtig boek!

Dankjewel! Voor de mensen die benieuwd zijn naar de inhoud van het boek:
https://youtu.be/mi2XML3zdQg

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:21

Prachtige foto's!

Grappig, ik dacht altijd dat Fell pony's altijd zwart waren..maar hier staat een witte tussen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:40

Wat een mooie foto's! Prachtig om ze in hun natuurlijke omgeving te zien. Mijn senior wordt wat grijzer met de jaren maar hij is nog helemaal gezond, het zijn super harde pony's natuurlijk.Afbeelding

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:56

Elisa2 schreef:
Prachtige foto's!

Grappig, ik dacht altijd dat Fell pony's altijd zwart waren..maar hier staat een witte tussen.

Dankjewel! Ze komen ook in bruin en heel zeldzaam in vos!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:38

Wauw, wat een geweldig mooie foto's!! ❤

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 23:02

EngeltjeS schreef:
Wauw, wat een geweldig mooie foto's!! ❤

Dankjewel!

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:58

Wat een gaaf project! Gefeliciteerd met je boek! Hele mooie plaatjes!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 17:27

har166 schreef:
Wat een mooie foto's! Prachtig om ze in hun natuurlijke omgeving te zien. Mijn senior wordt wat grijzer met de jaren maar hij is nog helemaal gezond, het zijn super harde pony's natuurlijk.[ Afbeelding ]

Wat een leuke foto! Fijn om te horen, zeker op de Fell's zijn het echt hele veerkrachtige ponies!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 17:28

pressent schreef:
Wat een gaaf project! Gefeliciteerd met je boek! Hele mooie plaatjes!

Heel erg bedankt! :D