De bria stam - wie weet meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tes3192

De bria stam - wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 13:18

Vanuit nieuwschierigheid en interesse ben ik benieuwd wat ik meer kan leren over de bria-stam. Ik heb namelijk begrepen dat de grondlegger van deze stam "de boer" (zo noemden wij hem) was waar ik vroeger heb leren rijden (medio 1999/2000), op manege bria in Enkhuizen. De stal van de fokker van Barbria, A.J. Groen uit Enkhuizen. Deze man had eerst (tot in de loop vd jaren 90) zijn stal in de binnenstad van Enkhuizen, waar ik hem kende omdat hij de buurman was van mijn opa en oma. En is later verhuisd naar de buitenkant van Enkhuizen, tussen het groen.

Ik weet dat er destijds verhalen rondgingen dat de bria paarden hele goede dressuurpaarden waren. Ik was nog geen 10 jaar, had er geen besef van. Ik heb al eea aan informatie verzameld mbt de bria stam:

- Dhr. AJ Groen fokte (Olympic) Barbria, welke grand prix liep onder Tineke- en Imke Schellekens Bartels
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... ic-barbria

- Dhr en Mw van Gisbergen kochten Gelbria, een volle zus van Barbria, van fokker Groen uit Enkhuizen. De fokker wilde haar eigenlijk niet verkopen, maar had geld nodig voor weide en ging toch overstag.

https://ibb.co/xLF5PQ2

- Het eerste veulen van Gelbria, gefokt door v Gisbergen, genaamd Kadans (v May Sherif), behaalde de Grand prix. OO seven was het vierde veulen uit Gelbria dat v Gisbergen, die kennen we natuurlijk allemaal.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2199/oo-seven

https://ibb.co/KbJvsx7

- Ilbria is de moeder van Barbria en Gilbria, en vindt je ook in de moederlijn van blue hors don olymbrio.

- Jambria (1945) is de oudste "bria" die ik kan vinden.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die leuke interessante info kunnen toevoegen
Groetjes Tessa

Benzz

Re: De bria stam - wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:42

Ik heb 3 Briaś gereden. Waaronder de volle zus van Barbria. Hete donders waren het met veel kwaliteit!

Tes3192

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 12:54

Benzz schreef:
Ik heb 3 Briaś gereden. Waaronder de volle zus van Barbria. Hete donders waren het met veel kwaliteit!

Leuk! Dankjewel voor je reactie.

Ik heb ooit zelf een aantal keer op 1 'bria' merrie gereden, dat was ook een kwalitatief goede merrie maar met een flinke kop erop. Ik heb geen idee meer hoe ze heet.

Wat ik zo leuk vind aan een dergelijk topic als deze is dat over 20 jaar leest iemand wellicht dit topic omdat hij/zij een bria nakomeling heeft en geintresseerd is in meer info over de lijn en komt dit dan tegen, met allerlei info. Dat is leuk :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:02

Als je op Horsetelex doorklikt op de moederlijn, dan is de oudste die ik kan vinden Vabia, 1938:
https://horsetelex.com/horses/pedigree/19073/vabia

Als je klikt op "merrielijn" krijg je een overzicht:
https://horsetelex.com/horses/family/19073

Klik verder via Ilbria, v. Amor:
https://horsetelex.com/horses/pedigree/2216/ilbria
Als je vanuit hier de merrielijn volgt naar het heden via:
Ezabria (1986) v. Doruto
Kilbria (1992) v. Sultan
Silbria (1999) v. Weyden
Wibria (2003) v. Ferro
Dan kan je uitkomen bij de merrie Elbria E (2009) v. Uphill:
https://horsetelex.com/horses/pedigree/457280/elbria-e

En die is weer in het bezit van bokker Quir:
[FA] [VOLG] Niet 1, 2, 3 of 4, maar 4,5 Zweedse veulentjes!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:41

ik geloof dat VCG horses een hele tijd met een bria stam gefokt hebben.
Henk van der velde heet hij. die kan daar vast ook nog veel over vertellen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:50

De hengst Kyton komt ook uit de Bria stam, uit Ezebria.

De merrie Zianca, de moeder van Jambria lijkt een Oldenburg vader en een Fries (Vabia) (FPS) als moeder te hebben gehad.
Ombria, de tweede "Bria" heeft als vader de bekende Karolus van Wittenstein.
Dit was een hele bekende hengst uit de Lady Reveil stam en nog een echte Gelderlander.

Je ziet daarna dat de modernisatie is ontstaan en er aangepaard is met Frans bloed. L" Invasion die zoals helaas later pas bekend werd slechte straalbenen door vererfde en HKO in de fokkerij bracht.

Daarna is Amor gebruikt die ze keihard gaf maar niet makkelijk.

Alleen Ebria heeft Ulex als vader en lijnenteelt op L" Invasion.

Hobria, Ilbria en Jolibria hebben Amor als vader en vanaf daar gaat de lijn weer verder.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:54

"grappig" dat die laatste drie Amor als vader hadden. Ik had het idee, dat vooral in die tijd, Amor vooral gebruikt werd op merries uit die regio. En West-Friesland en Achterhoek liggen toch nog een eindje van elkaar weg.

Ulex was toch van L'Invasion?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:32

Rocamor schreef:
"grappig" dat die laatste drie Amor als vader hadden. Ik had het idee, dat vooral in die tijd, Amor vooral gebruikt werd op merries uit die regio. En West-Friesland en Achterhoek liggen toch nog een eindje van elkaar weg.

ulex was een Odin van Wittestein en dat was een Linvasion.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:40

Mijn moeder heeft de merrie Vobria gereden voor/van Andre Groen. De term bestond toen nog niet maar soort lease/bruikleen. Zijn ook veulens van haar bij ons geboren. Ik zal mijn moeder wel eens vragen van het weekend. Die kan er veel meer over vertellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:52

Rocamor schreef:

Amor was in zijn beginjaren nog niet van Venderbosch, in het begin was hij populair..toen iets minder door het karakter van zijn nakomelingen en daarna werd hij weer populair. :D

Ebria heeft dus ook lijnenteelt op Lady Reveil zelf.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:24

Leuk om te lezen! En kom ook graag verder meelezen.

Sindskort heb ik de merrie Elbria, ook uit de Bria stam dus. Een Elite IBOP PROK merrie van Uphill uit Wilbria, een Elite preferent prestatie merrie van Ferro (en ook de moeder van Kyton).

Wel al veel terug zitten zoeken, maar de persoonlijke ervaringen met de paarden zelf zijn natuurlijk de leukste!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:34

Hier in de US staat Colimbria, dochter Polimbria en daaruit weer Valeska DG, ze hebben een hele hoop bria paarden :)

Heb verschillende van deze merries gereden en ze zijn inderdaad wel heet!

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 00:22

Ik ben vanaf dat ze veulen is in het bezit van Conbria een elitemerrie van Voice uit Wilbria. Halfzusje van Elbria en Kyton dus.... Uit haar heb ik nog een 10 jarige voorlopig keurmerrie van Governor. Ook heb ik nog een 2 jarige hengst van Ferguson uit de Governor lopen. Allemaal superfijne paarden. Wakker, maar zeer eerlijk en superbraaf. Helaas wat pech gehad met beide merries waardoor ze niet in de sport hebben kunnen lopen, maar het waren hele talentvolle paarden.

C_Spijksma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:02

Ik ben sinds oktober in het bezit van Ruby Bria. Een 4 jarige merrie van Bordeaux uit een merrie van Jazz. Meest lieve paard dat ik ken. Afgelopen week voor het eerst weer onder het zadel na een ocd operatie en werkelijk geen stap verkeerd. Ik ben helemaal happy met zo’n lief en rustig paard ondanks haar leeftijd

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:19

Ik weet dat Marbria mee liep in de lessen van manege Bria (van Groen)