Advies gevraagd mbt merrie geschikt om mee te fokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Advies gevraagd mbt merrie geschikt om mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 00:46

Op dit moment heb ik een merrie staan die ik 2,5 jaar geleden gekocht heb. Deze zomer ben ik er achter gekomen dat de merrie een blessure heeft en niet meer geschikt is voor werkjes. Met deze blessure zou ze van de dierenarts bij de Lingehoeve nog wel veulens mogen krijgen. Ik heb zelf de ballen verstand niet van fokken, ik vind het zelfs een beetje eng :+
De merrie wordt dit jaar 11 en heeft in haar jonge jaren 3 veulens gehad van de tuigpaardhengst Idol. Ik heb ze alle drie op beeld gevonden en het zijn paarden geworden met meer maat als de merrie zelf. Ze is zelf 162 en rank gebouwd. Nando x Makers Mark is ze, paspoort is register A. Met kwpn hengst kunnen de veulens wel gewoon kwpn ingeschreven worden.

Maar nu is het dilemma, ik heb niet echt een netwerk in de fokkerij wereld (alleen in de mensport). Ik twijfel zo wat ik met haar kan doen. Ze gaat sowieso niet met de eerste de beste handelaar mee, ik hoef er niet vanaf. Ze vind veulentjes enorm leuk *\o/* Maar zoals geschreven ik durf het zelf niet aan. Ik zou haar best bij een betrouwbaar adres in bruikleen of iets achter kunnen laten dat die mensen een veulen fokken of als draag of pleegmerrie
etc. Er zijn natuurlijk genoeg dingen te verzinnen, maar ik weet niet goed hoe ik dat aanvlieg, hebben jullie hier ideeen bij?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Re: Advies gevraagd mbt merrie geschikt om mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 02:55

Als ze gezond is bevonden voor de fok en haar aandoening is niet erfelijk.... dan zou je kunnen overwegen om haar te insemineren met een hengst naar jouw keuze, maar haar ruim voor de bevalling naar een stal met merriebegeleiding te verplaatsen. Dan hoef jij het enge stukje niet op je te nemen en bevalt ze bij mensen die daar veel verstand van hebben. Daar krijgt het veulen dan ook zijn/haar opstart de eerste dagen of weken voordat ze thuis komen. Zou dat geen optie voor je zijn, mocht je haar toch graag zelf willen houden?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 03:09

Wil je zelf een veulen van haar of dat niet?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:30

Als je er zelf geen veulen mee zou willen fokken.
Zou je contact op kunnen nemen met Merel Dierks.
https://dierenkliniekdennenoord.nl/

Een merrie van onze stal is daar heen gegaan om als pleegmerrie te dienen.
Was ook een merrie welke niet geschikt was voor het werk en gek was op veulens.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:38

Neem eens contact op met Carola Timmer in Putten. Zij is DA, doet aan merriebegeleiding (scannen, inseminatie, afveulenen bij haar op stal), fokt zelf ook (veel), en heeft uiteraard een groot netwerk aan mede-fokkers.

https://carolatimmer.nl/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:05

Als je zelf geen fok ambitie hebt, waarom dan fokken?
Heeft ze zo‘n uitzonderlijk papier dat een fokker daar direct warm voor loopt?
Indien niet dan zou ik het lekker laten. Geeft alleen maar onnodige kopzorgen en gesleep voor het dier.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:02

Je hoeft niet ermee te fokken. Misschien heb je haar veel liever zelf in de weide als knuffel en grondwerk-buddy?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 14:10

Ik was al een beetje bedacht op het feit dat ik mijn verhaal niet goed zou verwoorden.
Op dit moment schep ik echt alleen haar mest en haal er af en toe een borstel over heen. Zelf hoef ik geen veulen, maar het feit dat ze zelf een goede moeder is leek me dat voor haar nog een goede optie.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:38

Ik zou niet gaan vermeerderen omdat het kan. Haar papier is niet bijzonder, hoge inteelt ook.
Maar ik zou inderdaad eens kijken of je haar als draagmerrie kunt aanbieden. Maar het is natuurlijk niet erg als ze ook gewoon lekker haar dagen slijt bij jou op stal.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 14:53

Earth schreef:
Ik zou niet gaan vermeerderen omdat het kan. Haar papier is niet bijzonder, hoge inteelt ook.
Maar ik zou inderdaad eens kijken of je haar als draagmerrie kunt aanbieden. Maar het is natuurlijk niet erg als ze ook gewoon lekker haar dagen slijt bij jou op stal.

Voor een tuigpaard is dit lijntje juist heel weinig inteelt door de Amerikaanse vader en mooi oud bloed aan de andere kant naar mijn idee.
Even nagekeken in de kwpn database 4,1% staat als zeer laag verwantschap :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:28

Als ze een goed papier heeft en op de keuring goed gescoord heeft dan kun je een balletje opgooien bij een paar tuigpaardenfokkers. Wellicht kom je tot een zinvolle afspraak.
Als deze echter weinig interesse tonen dan weet je ook genoeg en dan zou ik er niet mee als draagmerrie geen slepen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:21

Zoals muronia zegt.
Wanneer je zelf een opvolger wilt of als ze goed tuigpapier heeft laag verwante hengst erop en tzt naar een bevallingsstal brengen.
Weet niet waar je woond maar wij bieden het hele pakket aan. Van inseminatie tot afveulenen