Welke dressuurhengst voor mijn palomino?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jforrez

Welke dressuurhengst voor mijn palomino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 20:33

Beste Bokkers,

Drie jaar geleden hielpen jullie bij mijn hengstkeuze. Een jaar later werd er een prachtig merrieveulen geboren, die het schopte tot vicekampioene van België bij de dressuurveulens BWP.
Ondertussen is dit merrieveulen een grote dame geworden, en willen wij haar graag in het voorjaar dekken.

Annabel By Florinhof heeft een heel vrije bloedvoering: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... -florinhof
Enkel Furst Heinrich is een grote naam in deze stamboom. Inteelt is slechts 0.2%.

Ik doe op jullie kennis een beroep omdat ik zelf springruiter ben en mijn kennis van dressuur niet zo super is. Wat mij opvalt aan mijn merrie is dat ze een korte rug heeft en een vrij kort kruis. Ze is heel groot voor een 2-jarige. Ze heeft een sterk karakter en is een echte merrie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het veulen is bedoeld om te verkopen voor de sport.

Rekening houdend met bovenstaande dacht ik aan een hengst die (in volgorde van belangrijkheid):

1. Een heel makkelijk karakter en super rijdbaarheid doorgeeft;
2. Geen maat doorfokt;
3. Super gezond is met correct fundament;
4. Opwaartse galop en front brengt;
5. Bij voorkeur vos van kleur is, zodat we 50% kans op Palomino hebben.

Shoot!

Lisette0

Re: Welke dressuurhengst voor mijn palomino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:40

Een tweejarige laten dekken??
Doe even normaal zeg.

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 20:42

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 20:43

Lisette0 schreef:
Doe even normaal zeg.

Gelieve dit soort opmerkingen voor jezelf te houden. Dit is overlegd met verscheidene fokkers en dierenartsen. Het paard is matuur en al 1m70 groot.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:44

Lisette0 schreef:
Doe even normaal zeg.

Nou ik ben er ook geen voorstander van. Ik weet wel dat het vaker gebeurt.

Los daarvan kun je nog niet kijken waar je merrie op verbeterd moet worden als ze ook nog niet geheel uitgegroeid is. Dus ook daar loop je een risico. Ik zou minstenseen jaar wachten.

Juist omdat je paard zo groot is is het van belang dat ze ook goed kan ontwikkelen en niet nu al drachtig is.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:45

Maakt haar nog steeds maar twee jaar.
Ze is gewoon nog een puber, kind zelfs eigenlijk, of je nou wil of niet.
Wees zuiniger op zo'n knap dier en wacht gewoon nog een aantal jaar.
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 14-01-25 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:45

jforrez schreef:
Lisette0 schreef:
Doe even normaal zeg.

Gelieve dit soort opmerkingen voor jezelf te houden. Dit is overlegd met verscheidene fokkers en dierenartsen. Het paard is matuur en al 1m70 groot.

Nou ja, dit had je ook wel kunnen verwachten. En waarom leg je je vraagstuk niet bij die fokkers neer? Wat zeiden zij?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:52

Om inhoudelijk te reageren op je punten. want dat is je vraag.

Heb je Gelders bloed al overwogen? Als ik je punten lees. Lijkt dat te passen.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:53

Ik had een vreselijk lelijke 2 jarige, kort in de rug en hoge kont.... maar wel een mooi hoofd en lief zeiden we dan tegenelkaar.
3 jaar later, onherkenbaar veranderd. Meestal gaat het niet zo extreem, zoveel paarden door handen gehad, maar deze merrie heeft mij een wijze les geleerd ;).

Een twenter zou ik ook nooit voor kiezen om te dekken en wachten totdat ze meer uitgegroeid is geeft veel meer informatie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:12

Ahja deze kan ik me nog herinneren.

Heb even de veulen filmpjes bekeken en daarin lijkt het veulen een wat lang achterbeen te hebben die wat beter onder het lijf zou mogen komen en wat neerwaarts te bewegen.

De foto,s zijn lastig te beoordelen. Op basis van je zoekprofiel kun je meerdere kanten op. Ik denk aan: Newport, vos, mooi front en kan denk ik de beweging wel verbeteren.

Pjethro voor een beter achterbeen, mits deze niet te kort in de rug is.

Dutch Dream om het achterbeen en de draf te verbeteren. Of die ze echt makkelijk geeft qua karakter is een beetje de vraag.

Of Gelders naar Ojee B, die kan de Bee techniek in het lopen denk ik wel verbeteren en meer front geven.

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 21:24

Elisa2 schreef:
Ahja deze kan ik me nog herinneren.

Heb even de veulen filmpjes bekeken en daarin lijkt het veulen een wat lang achterbeen te hebben die wat beter onder het lijf zou mogen komen en wat neerwaarts te bewegen.

De foto,s zijn lastig te beoordelen. Op basis van je zoekprofiel kun je meerdere kanten op. Ik denk aan: Newport, vos, mooi front en kan denk ik de beweging wel verbeteren.

Pjethro voor een beter achterbeen, mits deze niet te kort in de rug is.

Dutch Dream om het achterbeen en de draf te verbeteren. Of die ze echt makkelijk geeft qua karakter is een beetje de vraag.

Of Gelders naar Ojee B, die kan de Bee techniek in het lopen denk ik wel verbeteren en meer front geven.

Bedankt Elisa, hier kan ik wat mee! Ik ben alvast fan van Newport.

Anderen haalden ook Vitalis of Vivaldi aan, wat denk jij?
Laatst bijgewerkt door jforrez op 14-01-25 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 21:29

@Anoniem en @Lisette,

2 jaar is jong, dat klopt. Ik heb hier wel degelijk over nagedacht en de hengstenkeuzes van mijn collega-fokkers genoteerd.
Het dekken wilt ook meteen zeggen, dat deze merrie geen zadel op krijgt tot ze 4 jaar is. Het is naar mijn mening slechter om te vroeg onder het zadel te trainen dan drachtig te zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:36

Pjethro komt het eerste in mij op, al zou ik die wellicht nog wat te kort in de rug vinden.
Het is lastig dat het een jonge hengst is, dus je hebt nog geen nafok om te kijken hoe hij vererft.

Wellicht meer de Gelderse hoek, qua kleur en lengte zit je dan iets makkelijker, maar dan heb je wel vaak iets minder verbetering van je galop.
Al zitten er nu echt wel een aantal hengsten tussen met een hele fijne galop.

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 21:41

c_alsemgeest schreef:
Pjethro komt het eerste in mij op, al zou ik die wellicht nog wat te kort in de rug vinden.
Het is lastig dat het een jonge hengst is, dus je hebt nog geen nafok om te kijken hoe hij vererft.

Wellicht meer de Gelderse hoek, qua kleur en lengte zit je dan iets makkelijker, maar dan heb je wel vaak iets minder verbetering van je galop.

Bedankt voor het meedenken. Ik denk alvast dat het commercieel minder interessant is om Gelders bloed te gebruiken, maar spreek me hier gerust in tegen!

Pjethro is een mooi dier. Ik hou deze zeker in de gaten.
Denk je ook aan bewezen hengsten?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:48

jforrez schreef:
2 jaar is jong,
Het dekken wilt ook meteen zeggen, dat deze merrie geen zadel op krijgt tot ze 4 jaar is. Het is naar mijn mening slechter om te vroeg onder het zadel te trainen dan drachtig te zijn.

Ik zou allebei niet doen. Laat haar lekker lopen schuif je fokplannen 2 jaar op. En daarna pas rijden. Vooral omdat ze al zo groot is .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:01

Over de leeftijd is al genoeg gezegd. Ik zou ook pas dekken met 3. Maar qua hengstenkeuze zou ik een moderne hengst gebruiken met veel bloed. Goed snel achterbeen en een opwaarts model. Als Tuschinski er nog was zou ik die er zo op durven zetten. Maar zo’n type wel. Elisa is meer thuis in de jongere hengsten. Elisa: weet jij een vlugge opwaartse hoog in het bloed staande hengst?
Kjento ofzo?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:24

jforrez schreef:
c_alsemgeest schreef:

Bedankt voor het meedenken. Ik denk alvast dat het commercieel minder interessant is om Gelders bloed te gebruiken, maar spreek me hier gerust in tegen!

Pjethro is een mooi dier. Ik hou deze zeker in de gaten.
Denk je ook aan bewezen hengsten?

Klopt, maar door de kleur is je pool best klein binnen het kwpn. En korte rug is bij veel ook wel een aandachtspunt.
Wil je vers of zou diepvries ook een optie zijn, bij de oudere bewezen hengsten zit er wat meer vos tussen.

Of juist uitstappen naar een hengst met een andere kleur. Dan heb je meteen een veel breder zoekgebied.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:49

Er worden nog best veel 2 jarige gedekt. Ook grote jonge paarden zodat ze hun energie in het veulen kunnen stoppen ipv zelf groter te worden. Of dit helpt, is een tweede. Zelf ook over nagedacht met mijn jonge merrie, toch besloten haar lekker meer tijd te gunnen :j

Wat vind je van Odin, de Gelderse palomino

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:11

Suzanne F. schreef:
Over de leeftijd is al genoeg gezegd. Ik zou ook pas dekken met 3. Maar qua hengstenkeuze zou ik een moderne hengst gebruiken met veel bloed. Goed snel achterbeen en een opwaarts model. Als Tuschinski er nog was zou ik die er zo op durven zetten. Maar zo’n type wel. Elisa is meer thuis in de jongere hengsten. Elisa: weet jij een vlugge opwaartse hoog in het bloed staande hengst?
Kjento ofzo?

Kjento fokt vrij ouderwets, ik denk dan aan Dutch Dream. Dat is zo,n type.

Vivaldi of Vitalis zou ik hier niet op gebruiken omdat die het achterbeen en ruggebruik niet zullen verbeteren.

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 22:55

Ik heb alvast genoteerd:
Newport
Dutch Dream
Evt. Pjethro.

Gelders bloed toevoegen is niet mijn intentie. Maar toch bedankt om hier suggesties in te doen.
Dit gaat in België niet verkopen...

Als ik een palomino hengst zou nemen, zou het Zafferano zijn. Hij dekt vers vanuit Duitsland in 2025. Maar... ik mis toch echt wel die waaw-factor bij hem.

Zijn er bewezen hengsten die kunnen passen, los van de kleur? Vos is een plus, maar een bruine kan ook gewoon voor mij (persoonlijk vind ik valk paarden ook heel mooi).

Benieuwd naar jullie suggesties!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:10

jforrez schreef:
@Anoniem en @Lisette,

2 jaar is jong, dat klopt. Ik heb hier wel degelijk over nagedacht en de hengstenkeuzes van mijn collega-fokkers genoteerd.

Dat is niet zo maar goed.

Als je maar niet de verwachting hebt dat ze stopt met groeien want dat is beslist niet zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 07:40

Ja een wauw vos is Opoque maar daar is nu slecht aan te komen begreep ik omdat hij is verkocht. Geen idee of hij nog dekt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 07:56

Rongtenologisch goedgekeurd??

Als ik veulen koop. Moeten beide ouders rongt ggk zijn.

Tenzij jij voor weinig geld verkoopt?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:41

amen schreef:
Rongtenologisch goedgekeurd??

Als ik veulen koop. Moeten beide ouders rongt ggk zijn.

Tenzij jij voor weinig geld verkoopt?

Is dat serieus een ding tegenwoordig? Of zijn rijpaarden nu ook al "doorgefokt" met ocd-tjes?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:58

Er zijn weinig 2 jarigen die rongten goedgekeurd zijn.

Bovendien als dat het streven is.. zou ik eerder waarde hechten aan PROk.

elk dier kan kan pech hebben en toch iets heel goeds fokken. Dus een reguliere keuring hoeft niet altijd iets te zeggen voor de nakomelingen

Dus ik hoop niet dat die trend doorzet

Dan zou elke merriehouder zowat elk seizoen moeten keuren, want voordat je het weet is een keuring al oud.