Ik wil dit voorjaar mijn merrie laten dekken door een smokey cream hengst die ook heterozygoot is voor dun. (Niet om de kleur maar omdat ik het een gave hengst vind en dit veulen voor mijzelf word)
Mijn merrie is donkerbruin en heeft tot nu toe 3 zwarte veulens gehad in combinatie met zwarte hengsten, en een vos veulen van een voskleurige hengst. Haar moeder is ook donkerbruin, haar vader is UB40 (vos).
Als ik het goed heb zijn de kansen dan valk of smokey black, met of zonder dun?
Heeft iemand toevallig foto’s van hoe dun er uit ziet op een smokey black of een valk?
Roodvos
Geplaatst: 14-01-25 09:04
Libera schreef:
Als ik het goed heb zijn de kansen dan valk of smokey black, met of zonder dun?
Of een palomino. Afhankelijk van of de hengst hetero- of homozygoot is voor zwart. Jouw merrie draagt sowieso vos.
Dun op smokey black ziet er net zo uit als dun op zwart , maw wildkleur zwart / grulla. Dun op valk is dunskin. Als je daar op googelt vind je ook genoeg foto's. En dun op palomino wordt ook wel dunalino genoemd.
mooney
Geplaatst: 14-01-25 10:03
Voor beeldmateriaal van wildkleur op creme kan je zoeken op de volgende termen: dunskin (= valk + dun), dunalino (=palomino + dun) en smokey grullo (= smokey black + dun).
In principe is dun op creme wat minder uitgesproken omdat de verdunning van creme wat overheerst. Maar je hebt natuurlijk wel je primitieve markeringen. De uitzondering daarop is smokey grullo, omdat creme relatief weinig invloed heeft op zwart pigment maar wildkleur wel.