NFX of NRPS?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

NFX of NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 02:06

Hoihoi,

Wij fokken al jaren New Forest Pony's en NFX (Minstens 25% NF) en de veulens worden dus altijd ingeschreven bij het New Forest en daar gaan we ook naar keuringen.

Nou zijn we voor dit jaar erg vreemd gegaan met de Duitse Rijpony hengst Golden Daim F.. Voor de ene merrie (NRPS Hulpboek) maakt dat automatisch dat het veulen ingeschreven word bij het NRPS. Maar over de andere merrie twijfel ik ontzettend..

Zij is een New Forest Stermerrie van Jacodi's Bo's Barclay x Kroon preferent van Jasper x Ster van Mondays Moscan. Daarvoor zit nog een Stermerrie en de moeder daarvan weer Kroon. Ik denk dat al die merries ook de punten voor Preferent hebben, maargoed die zijn allemaal verkocht naar mensen die daar geen interesse in hadden en is dus nooit aangevraagd.

Mijn merrie heeft via haar nakomelingen al een aantal punten voor Preferent en mijn doel is ook om dat predikaat te krijgen voor haar. Schrijf ik haar veulen bij het NFX in, dan tellen de keurings resultaten mee voor het preferent. Resultaten bij het NRPS doen dat niet.

Maar voor eventuele verkoop is Reg A bij het NRPS denk ik positiever, dan NFX.. NFX is toch een extraatje binnen het New Forest, terwijl veulen met 3 bij het NRPS gewoon in het stamboek kan.
Voor de kosten maakt het niet uit, omdat we van beide stamboeken al lid zijn.

Vind het zo lastig := Heb nog ruim de tijd, verwacht het veulen pas in Juni, maar vroeg me toch af wat jullie zouden doen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: NFX of NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 07:52

Is het niet mogelijk in te schrijven bij beide stamboeken? In het paspoort is er ook een aparte pagina voor. Ik weet dat het New Forest stamboek daar heel moeilijk over doet want volgens hun kan het niet, maar mijn effen appaloosa veulens met 75% NF bloed heb ik om dezelfde reden ook altijd in 2 stamboeken geregistreerd. Daarvoor moest ik eerst naar NF stamboek en die gaven paspoort uit, en dan deed de NAS de 2de registratie in hun stamboek. Andersom ging niet want dan deed het New Forest stamboek moeilijk want een paard kon geen 2 paspoorten hebben. 8)7
In mijn meest recente paspoort (uitgegeven 2022)is het pagina 47, Inschrijving in ander stamboek.
In een ouder paspoort (uitgegeven 2012) is het pagina 39.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 07:55

Ik zou beide proberen wat Neonlight aangeeft, mijn paarden merrie was zowel bij het KWPN als Appaloosa stamboek geregistreerd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:14

En er zijn heel veel dieren bijvoorbeeld KWPN en NRPS geregistreerd.
En wat te denken van de hengsten die in het NFX staan en NRPS goedgekeurd worden? Die staan ook in 2 stamboeken. Dus New Forest stamboek moet het gewoon doen, de 2de registratie en daar hoeven ze geen nieuw paspoort voor uit te geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:45

Ik zou dan eerst NFX registreren als ze daar 'moeilijk' doen en daar paspoort bij aanvragen, en daarna naar NRPS. NRPS is in mijn ervaring erg meedenkend en behulpzaam. Ik heb ook dubbelgeregistreerde paarden (hebben Amerikaanse papieren) die tevens in het NRPS zijn ingeschreven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:50

Maar voor verkoop is NRPS paspoort meeste kans dus gunstiger. Precies de reden waarom ik ook dubbele registratie heb gedaan. Mensen zien het naampje op het paspoort en hechten daar de waarde aan, omdat ze vaak niet op de hoogte zijn hoe het daadwerkelijk zit.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:20

Mijn OLD fokmerrie heeft en OLD paspoort en papier en NRPS papier ik zou beiden doen.