Wij fokken al jaren New Forest Pony's en NFX (Minstens 25% NF) en de veulens worden dus altijd ingeschreven bij het New Forest en daar gaan we ook naar keuringen.
Nou zijn we voor dit jaar erg vreemd gegaan met de Duitse Rijpony hengst Golden Daim F.. Voor de ene merrie (NRPS Hulpboek) maakt dat automatisch dat het veulen ingeschreven word bij het NRPS. Maar over de andere merrie twijfel ik ontzettend..
Zij is een New Forest Stermerrie van Jacodi's Bo's Barclay x Kroon preferent van Jasper x Ster van Mondays Moscan. Daarvoor zit nog een Stermerrie en de moeder daarvan weer Kroon. Ik denk dat al die merries ook de punten voor Preferent hebben, maargoed die zijn allemaal verkocht naar mensen die daar geen interesse in hadden en is dus nooit aangevraagd.
Mijn merrie heeft via haar nakomelingen al een aantal punten voor Preferent en mijn doel is ook om dat predikaat te krijgen voor haar. Schrijf ik haar veulen bij het NFX in, dan tellen de keurings resultaten mee voor het preferent. Resultaten bij het NRPS doen dat niet.
Maar voor eventuele verkoop is Reg A bij het NRPS denk ik positiever, dan NFX.. NFX is toch een extraatje binnen het New Forest, terwijl veulen met 3 bij het NRPS gewoon in het stamboek kan.
Voor de kosten maakt het niet uit, omdat we van beide stamboeken al lid zijn.
Vind het zo lastig