Hengst keuze voor Osmium x Dutch Boy

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevinsky

Hengst keuze voor Osmium x Dutch Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 22:36

Hallo,

Ik ben mij rustig aan het oriënteren voor een leuke passende hengst voor mijn merrie.

De merrie in kwestie
Afbeelding
https://www.horsetelex.com/horses/pedigree/2116282/celina

Ze heeft in het verleden al twee merrie veulens gegeven. Een van Apache (bij de vorige eigenaar) en één van Fontaine tn. Deze is nog in mij bezit.

Celina is een bikkelharde degelijke merrie met extra veel go en werklust, 3 nette gangen, een super actief achterbeen, mooi front en maakt tevens een prima sprong.

Ik ben opzoek naar een hengst die goed ontwikkelde, niet te brede/platte, voeten heeft. Met een nuchter karakter en die extra lichaamsgebruik toe kan voegen.

Ik ben benieuwd met welke inzichten jullie komen!

Earth

Re: Hengst keuze voor Osmium x Dutch Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:22

Mooi oud bloed, dat zie je ook wel terug in haar bouw. Kort voorbeen, wat zware onderhals.
Welke kant wil je op fokken? Want ze is in de moederlijn springen en de vaderlijn dressuur.
En wat zou je verbeteren? Ik zou zelf kijken voor een paard met een correct front en een wat langer voorbeen. Elisa weet wel welke hengsten dat door fokken, zo goed ben ik daar niet in :P

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:28

Echt springen is de moederlijn ook niet, oma is de volle zus van Cocktail, vader van Jazz. :))

Denk ook nog steeds dat Dimaggio black wel kan passen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:45

Purioso gaf zowel dressuur- als springpaarden. Van Le Val Blanc xx zie je ook veel springpaarden.

Eigenlijk is het een best veelzijdig lijntje aan moeders kant.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 02:12

Kapitale merrie, jammer dat ze nooit op een keuring geweest is. Beide nakomelingen scoren echt geweldig op beweging alleen de Apache had waarschijnlijk een exterieurmatige bemerking waardoor ze maar 55 punten had voor exterieur. Reesink heeft Vuelta gekocht, de kampioen van Westfalen. Ik denk dat hij alles heeft wat jij zoekt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:06

Mooie merrie inderdaad, mooie moederlijn ook!

Ik snap wat Earth zegt maar heb zo'n vermoeden dat de merrie zich enorm opwaardeert in beweging door haar goede achterbeengebruik.

Ik denk eigenlijk dat je met deze merrie echt heel veel verschillende kanten op kunt.

Ik moest denken aan Pride voor extra lichaamsgebruik en souplesse, Secret bloed voor het goede karakter, Apache er achter wat al eerder goed aangesloten is. Staat goed op zijn hoeven, en jouw merrie heeft het achterbeen er voor. Tevens denk ik dat hij het front ook kan verbeteren.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:20

Wat leuk dat je weer aan het oriënteren bent voor haar. Ik vond/vind ook Philaina prachtig.

Zou je voor jezelf fokken of voor verkoop? En indien dat laatste is het dan nog belangrijk dat het enigszins commercieel is of maakt het je niet uit?

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 12:24

janderegelaa schreef:
Kapitale merrie, jammer dat ze nooit op een keuring geweest is. Beide nakomelingen scoren echt geweldig op beweging alleen de Apache had waarschijnlijk een exterieurmatige bemerking waardoor ze maar 55 punten had voor exterieur. Reesink heeft Vuelta gekocht, de kampioen van Westfalen. Ik denk dat hij alles heeft wat jij zoekt.
[ Video ]

Dankjewel voor je input!
De Apache ken ikzelf niet. Ik heb gehoord dat ze een laatbloeier was. En niet tot haar recht kwam op 3 jarige leeftijd.

Mijn Fontaine ben ik wel super trots op, als mijn eerste fokproduct.

Ikzelf had deze hengst ook al op het oog. Ik vraag me alleen af of hij de voeten kan verbeteren? Omdat ik vaak uit Vivaldi toch wat brede platte voeten zie.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 12:27

Elisa2 schreef:

Ik snap wat Earth zegt maar heb zo'n vermoeden dat de merrie zich enorm opwaardeert in beweging door haar goede achterbeengebruik.

Ik denk eigenlijk dat je met deze merrie echt heel veel verschillende kanten op kunt.

Ik moest denken aan Pride voor extra lichaamsgebruik en souplesse, Secret bloed voor het goede karakter, Apache er achter wat al eerder goed aangesloten is. Staat goed op zijn hoeven, en jouw merrie heeft het achterbeen er voor. Tevens denk ik dat hij het front ook kan verbeteren.

Pide ken ik nog niet zo goed. Ik ga hem even opzoeken. De Fontaine staat iets toontredend. Met Secret bloed moet je toch een beetje oppass met de beenstand?

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 12:28

MariekeS_ schreef:
Wat leuk dat je weer aan het oriënteren bent voor haar. Ik vond/vind ook Philaina prachtig.

Zou je voor jezelf fokken of voor verkoop? En indien dat laatste is het dan nog belangrijk dat het enigszins commercieel is of maakt het je niet uit?

Dankjewel <3

Een hengst word verkocht. Een merrie, mits correct en leuk, mag wellicht blijven. :o

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 12:29

Quir schreef:
Echt springen is de moederlijn ook niet, oma is de volle zus van Cocktail, vader van Jazz. :))

Denk ook nog steeds dat Dimaggio black wel kan passen!

Staat op het lijstje <3

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 12:32

Earth schreef:
Mooi oud bloed, dat zie je ook wel terug in haar bouw. Kort voorbeen, wat zware onderhals.
Welke kant wil je op fokken? Want ze is in de moederlijn springen en de vaderlijn dressuur.
En wat zou je verbeteren? Ik zou zelf kijken voor een paard met een correct front en een wat langer voorbeen. Elisa weet wel welke hengsten dat door fokken, zo goed ben ik daar niet in :P

Misschien niet helemaal goed omschreven.
Maar ik ben opzoek naar een dressuur hengst. Mocht het een mooie merrie worden, wil ik nog een poging op de keuring doen.

Maar de hengst krijgt wel bonus punten als die zelf ook een beetje normaal over een hindernis heen kan komen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:56

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 14:14

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:30

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:43

Sarai is nog niet dwb gekeurd, omdat hij niet de 800 punten had en nrps tot en met 2024 gekeurd en zou hij nu verrichting moeten lopen wat hij niet doet. Dus hij is op dit moment nergens goedgekeurd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:56

kevinsky schreef:
Elisa2 schreef:

Pide ken ik nog niet zo goed. Ik ga hem even opzoeken. De Fontaine staat iets toontredend. Met Secret bloed moet je toch een beetje oppass met de beenstand?

Ja klopt, met de stand van het achterbeen vooral, maar deze heeft een goede achterbeenstand voor een Secret. Pride viel op in de hengstencompetitie. Zou daar ook sowieso naar gaan kijken als ik jou was, de hengstencompetitie. :)
Loopt vast nog wel meer interessants bij. :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 16:37

Quir schreef:
Sarai is nog niet dwb gekeurd, omdat hij niet de 800 punten had en nrps tot en met 2024 gekeurd en zou hij nu verrichting moeten lopen wat hij niet doet. Dus hij is op dit moment nergens goedgekeurd.

Sarai staat bij de hengstenpresentatie van het NRPS volgende week en zijn status in de database is aangepast van aangewezen naar goedgekeurd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 16:43

kevinsky schreef:
janderegelaa schreef:
[ Video ]

Dankjewel voor je input!
De Apache ken ikzelf niet. Ik heb gehoord dat ze een laatbloeier was. En niet tot haar recht kwam op 3 jarige leeftijd.

Mijn Fontaine ben ik wel super trots op, als mijn eerste fokproduct.

Ikzelf had deze hengst ook al op het oog. Ik vraag me alleen af of hij de voeten kan verbeteren? Omdat ik vaak uit Vivaldi toch wat brede platte voeten zie.

Vuelta lijkt toch wel goede voeten te hebben. Ik denk dat je met Dutchboy achter jouw merrie meer op moet letten dat de voeten van een hengst correct zijn. En je kunt beter een brede voet hebben dan een smalle. Platte voeten vind ik vaak een smid probleem. Nu denk ik dat jouw merrie geen platte voeten heeft maar lage verzenen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:38

janderegelaa schreef:
Quir schreef:

Sarai staat bij de hengstenpresentatie van het NRPS volgende week en zijn status in de database is aangepast van aangewezen naar goedgekeurd.

Goedgekeurd zijn ze bij het NRPS al direct na de derde bezichtiging/showdag.
Mijn hengst heeft ook de status Goedgekeurde hengst en moet zijn verrichting ook nog lopen.

Zou mooi zijn als hij bij het NRPS mee loopt, maar hij heeft niet alle dagen gelopen. Alleen de eerste en ze mogen er 1 missen die ze dan moeten in halen. Hij heeft er meer gemist omdat hij naar Denemarken ging voor t VO. Misschien dat ze dan een uitzondering maken omdat hij in Denemarken voorlopig niet is goedgekeurd.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 18:52

Quir schreef:

Liegen ze dus op hun website?

http://www.stalvandesande.nl/hengstenst ... i%20L/3/17

"Hij is bij het DWB in Denemarken reeds goedgekeurd en zowel bij het DWB als NRPS bekroond tot premiehengst!"

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:21

Hier staat het wat duidelijker: geslaagd maar nog niet goed gekeurd bij DWB.
En zijn stap is dus zijn minste gang. Maar hij is al wel door veel fokkers gebruikt, dus aankomende zomer kunnen we wel kijken hoe hij fokt :D

https://www.horses.nl/fokkerij/dwb/dyna ... 81-punten/

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:26

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:33

Heb nog even gespeurd en vond toch al een nakomeling van hem. Jammer dat veulen niet galoppeert, want dat lijkt toch de beste gang van Sarai L.

https://www.youtube.com/watch?v=4RUh0RDqqNo

Op Facebook van Stal van de Sande ook een veulen, zwart. Alleen een foto en erg jong dus moeilijk te beoordelen. Veulen heet: Unity Hermus, Sarai L x For Ferrero x Ampere (gepost op 17 april 2024).
Laatst bijgewerkt door manubres op 01-01-25 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:38

manubres schreef:
Heb nog even gespeurd en vond toch al een nakomeling van hem. Jammer dat veulen niet galoppeert, want dat lijkt toch de beste gang van Sarai L.

https://www.youtube.com/watch?v=4RUh0RDqqNo

Er zijn al wat meer van hem. Sowieso ook een Sarai x For Ferrero en een Sarai x Flynn.

Front lijken ze wel veel te hebben