Kleine PRE

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manoluna

Kleine PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 00:53

Hoi lieve allemaal,
Ik heb een aantal weken geleden een 2 jarige Spaanse merrie gekocht van nu ongeveer 1,45 hoog. Nu heb ik nog nooit zo een kleine pre gezien en vraag ik me af of dit mogelijk is? Ze word in Februari 3..

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 00:55

Omdat je topic beter op Fokkerij en Afstamming past ga ik het daarheen verplaatsen.

BZ --> FA

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 00:57

Ja hoor, dat kan prima. Ze groeien best nog lang door. Zal geen hele grote worden maar ook niet heel afwijkend qua hoogte

Ingrid_ms

Re: Kleine PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 08:50

Mijn PRE is 1.51. Hij komt uit een oude lijn en is klassiek gefokt. Tegenwoordig worden ze groter gefokt. Maar een kleine PRE is dus mogelijk! Mijn 4-jarige arabier die groeit nog steeds. Hij is sinds zijn 3de zeker wel 5cm gegroeid. Dus jouw paardje kan nog wel een stuk groter worden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 08:52

Inderdaad wat de rest al zegt.
Ze worden tegenwoordig groter gefokt maar ze zijn veelal tussen de 1.50 en 1.60, ze tonen naar mijn idee alleen vaak al groter door hun bouw.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 09:57

Dat kan zeker, maar al zou je met haar voor de APTO keuring willen zal ze een minimale stokmaat van 152cm moeten hebben voor opname. En dat is de vraag of ze dat gaat halen. Mijne is na zijn 3e levensjaar niet meer in hoogte gegroeid. Maar dat was een hengst dus daar kan nog wel wat verschil in zitten.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:28

manoluna schreef:
Hoi lieve allemaal,
Ik heb een aantal weken geleden een 2 jarige Spaanse merrie gekocht van nu ongeveer 1,45 hoog. Nu heb ik nog nooit zo een kleine pre gezien en vraag ik me af of dit mogelijk is? Ze word in Februari 3..

Als ze in februari 3 wordt dan kan ze met een beetje geluk de 1.50 nog wel halen. Misschien een keer echt met de stok opmeten. Helaas zal dat voor de keuring te klein zijn. Om met Annce papier PRE veulens te fokken zal ze namelijk wel naar de APTO keuring moeten.

Helaas meten ze op de APTO keuring vaak met 2 maten. Te klein (onder 1.52 voor merrie) accepteren ze vaak niet. Terwijl te groot niet moeilijk over gedaan wordt.

Als je niet wil fokken is er natuurlijk geen probleem. Rond die maat zijn ze vaak alsnog barok genoeg om een volwassene te dragen. Wist je niet toen je haar kocht dat ze zo klein was? De PRE fokkerij probeert inmiddels als jaren om groter te fokken, daar is toch meer vraag naar in het buitenland. Vroeger was tussen de 1.50 en 1.60 gewoon normaal.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:11

Te groot bestaat niet meer bij het PRE, dat is geen afkeurpunt meer. Dit staat nog niet correct op de site van het pre stamboek Nederland.

Ik heb een 20 maanden oud PRE merrieveulen van 1.41. Haar ouders waren allebei rond de 1.60. Ik ben heel benieuwd hoe groot ze uiteindelijk zal worden. Zal fijn zijn als ze die 1.52 nog haalt, maar vrees er wel een beetje voor :=

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:11

Is de apto keuring op 3 jaar? Mijn paard (TWH) Is tussen 5-6 jaar nog een stukje gegroeid.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:16

Manadeluca schreef:
Is de apto keuring op 3 jaar? Mijn paard (TWH) Is tussen 5-6 jaar nog een stukje gegroeid.

De Apto keuring is vanaf 3 jaar. In NL is de keuring vaak eind Mei. Daarna mogen ze pas komen. Dus ze moet echt officieel 3 zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:49

_Zsazsa_ schreef:
manoluna schreef:
Hoi lieve allemaal,

Als ze in februari 3 wordt dan kan ze met een beetje geluk de 1.50 nog wel halen. Misschien een keer echt met de stok opmeten. Helaas zal dat voor de keuring te klein zijn. Om met Annce papier PRE veulens te fokken zal ze namelijk wel naar de APTO keuring moeten.

Helaas meten ze op de APTO keuring vaak met 2 maten. Te klein (onder 1.52 voor merrie) accepteren ze vaak niet. Terwijl te groot niet moeilijk over gedaan wordt.

Als je niet wil fokken is er natuurlijk geen probleem. Rond die maat zijn ze vaak alsnog barok genoeg om een volwassene te dragen. Wist je niet toen je haar kocht dat ze zo klein was? De PRE fokkerij probeert inmiddels als jaren om groter te fokken, daar is toch meer vraag naar in het buitenland. Vroeger was tussen de 1.50 en 1.60 gewoon normaal.

Te groot bestaat (helaas) tegenwoordig niet meer.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:00

Ik las het inderdaad Balou K.
Dat moesten ze ook wel gaan aanpassen aangezien de markt groter is voor grotere PRE’s.
En nu maar hopen dat dat niet ten kostte gaat van de kwaliteit en gezondheid.