Help, mijn merrie moet naar de stamboekkeuring!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frouke91

Help, mijn merrie moet naar de stamboekkeuring!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 11:54

De titel zegt het al, help!

In mei 2022 heb ik een haflingermerrie van 2 gekocht.
Ze is gekeurd voor het veulenstamboek.
Ik heb van de verkoper het advies gekregen om haar voor het merriestamboek nog een keer te laten keuren als ze drie of vier is.
Ze is nu drie en een half, en ik wil haar dus komend voorjaar laten keuren.

Maar, ik heb zelf echt nul ervaring.
Wat is er voor nodig?
Kan ik dit zelf of moet ik dit aan een pro vragen?

Kortom, ik zoek mensen die hier verstand van hebben en mij kunnen informeren!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:58

Niets moet. Dus ook een keuring niet.

Ben je van plan ooit te gaan fokken?
Wil je er perse een vol papier bij (maw, veulenpapier vervangen door merriepapier na de keuring)?
Wil je je paard evt ooit verkopen en lukt dat met vol papier beter, denk je?

Als het antwoord op die vragen allemaal nee is, is er geen énkele reden dat je naar een keuring MOET.

Trouwens, ook niet als het antwoord wél ja is op één van die vragen. Dan nog moet jij helemaal niets :))

c_alsemgeest

Als je er zelf helemaal geen ervaring mee hebt zou ik het uit handen geven. Zij weten vaak veel beter hoe een paard goed voorbereid en voorgesteld kan worden waardoor het wat succesvoller is.

En eigenlijk ook, ik zou het alleen doen als ik het zelf ook nuttig vind, bv als ik voor later fok ambities met de merrie zou hebben.
Er kan best wat geld en tijd in gaan zitten, als je die ambities niet hebt is het wellicht wat zonde.

Kendra

Als je haar goed in conditie hebt is het zaak haar goed te toiletteren en een professionele voorbrenger te zoeken.

Maar goed, dat is KWPN - misschien werkt het anders bij de haflingers? Dus misschien goed om even uit te zoeken wat er precies wordt verwacht op de keuring, stappen, draven? Los of aan het touwtje?

Friesfanaat

Allereerst moet je natuurlijk niks.

Het kan wel leuk zijn om je paard voor de keuring te doen. Ik heb het met mijn merries wel gedaan omdat ik er mogelijk nog een keer een veulen mee wil fokken en je hiermee 'vol papier' kunt krijgen. Ook is je paard weer een ervaring rijker.

Ik zou dus voor jezelf nagaan wat je plannen/doelen zijn met je paard en vervolgens informatie inwinnen bij trainingsstallen die dagelijks met dit bijltje hakken.

Mijn ervaring is wel dat keuringsklaar maken een vak apart is en je paard wegbrengen zeker meerwaarde heeft t.o.v. zelf wat 'aanklooien'.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:43

Ik snap de fokker wel, want stel je merrie wordt ster, dan is dat voor zijn fokmerrie weer belangrijk. Dus eigenlijk zit er voor de fokker wel wat achter. Bij haflingers staat er volgens mij bij een stamboek merrie 'opgenomen in het keurstamboek', dat betekent niet dat de merrie ster of keur is. Het is dan gewoon een stamboekmerrie. De predikaten keur of ster zijn voor de betere dieren. Maar ook dat zegt niets over de kwaliteiten als rijpaard. Het zegt wat als je later wilt gaan fokken.

Voor jezelf is een keuring mogelijk alleen voor de leuk, mar het is echt leuk om eens te doen en ik kan het je aanraden, ook al ga je er echt als groentje naartoe. Mijn ervaring met haflingerkeuringen is dat er heel veel mensen niet professioneel een paard voorbrengen. Maar het is wel zo dat als je paard een beetje het buikje weggetraind heeft, dat het ergens doorheen kijken toch makkelijker gaat en je sneller iets hoger eindigt. Maar een paard met kwaliteiten zal zonder professionele training en hangbuik als het goed is nog steeds boven een paard zonder kwaliteiten eindigen. De training maakt echter dat je de kwaliteiten van je paard beter tot z'n recht laat komen.
Als je rustig wat longeert of rijdt en wat balkjeswerk doet, dan zou je het paard niet specifiek meer voor een keuring hoeven trainen is mijn ervaring.
Als je zelf geen ervaring hebt met voorbrengen zou ik daar iemand voor inhuren. Dat kan vaak op de keuring zelf, of je bespreekt het van te voren. Soms zijn er ook voorbrengers die het paard bij je thuis de dag voor de keuring klaar komen maken. Anderen hebben het dier liever een aantal weken in training. Maar niets moet hoor.

Vaak moet je wel lid zijn van het stamboek om een paard aan te kunnen bieden op de keuring.
En nog een tip, als je naar de keuring gaat, en er is een zadelrubriek, schrijf je paard daar dan ook voor in en ga lekker rijden. Dat is geen dressuurproef, maar je moet gewoon de 3 gangen laten zien. Ik vond dat altijd leuk om er bij te doen en heb ook wel eens een zadelrubriek gewonnen. Dan leer je er beiden nog wat van.

Het voorbrengen kun je in principe ook wel zelf, er is genoeg uitleg over wat je moet doen online te vinden. Maar een voorbrenger weet vaak samen met zijn aanjager net het maximale uit je paard te halen. Neemt niet weg dat je het thuis natuurlijk gewoon gezellig kunt oefenen met je paard.

Je kunt ook de fokker vragen of die wat kan regelen voor de keuring voor jouw paard.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-12-24 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:45

Ik had ook geen ervaring. Maar voor Belgisch tinkerstamboek is het gewoon paard opstellen voor de jury, liefst netjes vierkant staan.
De manen en staart mogen niet geknot/gevlochten worden, moeten los en uitgekamd zijn.

Daarna rondje stap en rondje draf aan de hand en dan rondje los in de ring.
Was dus best simpel en had beide keren 2de premie behaald (als hij meer sokken had en minder Frans stond vooraan was het 1ste premie geweest)

Ik weet niet hoe het bij haflingers gaat.
Maar misschien kan je het stamboek zelf even bellen of mailen?

Nicole288

Re: Help, mijn merrie moet naar de stamboekkeuring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:58

ED -> FA