Hengst voor Especial x Krack C merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimDime

Hengst voor Especial x Krack C merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 10:25

Bijna 3jaar geleden fokte ik mijn eerste veulentje uit mijn merrie Nuronijke van de hengst Taminiau.
Ik ben erg tevreden over pech voor mij zaten er een paar ballen onder en wil ik graag nog een opvolger uit deze merrie.

Zeer kwaliteitsvolle merrie maar door pech vanuit haar en mijn kant zijn we nog niet gestart. Nu we verhuisd zijn en de paarden aan huis hebben train ik lekker door en heb ik de mogelijkheid een draagmerrie te gebruiken.

Zoals ik zei is de Taminiau goed gelukt beter gebruik van het achterbeen, zeer goede stap. Zou expressiever voorbeen gebruik mogen hebben en wat meer kracht in de galop. Verder net als zijn moeder heel tactvol en maakt mooi verbinding in het lijf in zijn beweging. Nadeel die die heeft hij is extreem groot en verwacht ruim boven de 1.80 uit te komen.

Mijn merrie heeft correct gebruik van het achterbeen maar is traag achter, Galop is fijn te sluiten ohz maar mist van nature kracht en sprong. Kan goed zitten maar mist wat souplesse.

Merrie:
Afbeelding

Afbeelding

bijna 2 jaar
Afbeelding

nu met 2.5
Afbeelding

Mochten jullie meer beeld materiaal willen hoor ik het graag!

Elisa2

Re: Hengst voor Especial x Krack C merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:59

Heb je een linkje naar horsetelex?

En de onderste twee foto's is de Taminiau? die lijkt wel verbeterd qua bovenlijn en fundament.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 11:57

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:11

Oh wat leuk :D

Alleen jammer dat hij zo groot is geworden.
Dat zal zijn kracht ook niet ten goede komen denk ik.

Bedankt voor de link, mooi sportlijntje!

Ik snap van Olst wel, het Ferro bloed lijkt mooi aan te sluiten in de moederlijn en zou het achterbeengebruik kunnen verbeteren.

Wellicht is Jameson interessant, kan zeker wel het achterbeengebruik, bovenlijn en galop verbeteren. Minpunten zijn de stap en wellicht niet zo heel makkelijk qua karakter. (de hengst zelf iig)
Of zijn zoon Proud James, die heeft een betere stap maar staat helaas niet meer in NL.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 12:18

Ja ik neig erg naar proud james, leuk dat je die noemt. Maar twijfel aan het 2x schimmel. De nafok van Jameson zelf valt mij erg tegen.

Negro zelf vind ik ook een leuke optie, maar vind het wel wat terug in de tijd.

Voor karakter krijgen ze echt beide een 10+ dus daar maak ik me niet druk om.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:26

Ik denk dat de nakomeling sowieso wel schimmel wordt...welke kleur hengst je er ook op zet. :o

Negro is inderdaad erg klassiek, er zijn ook nog wel goede zoon of kleinzonen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:00

De merrie is heterozygoot, dus met een gekleurde hengst heb je 50% kans op kleur.
Aan hengstadvies waag ik me verder niet.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 13:31

Ik weet mn kleurkansen, Ik ben echter wat voorzichtig mbt homozygoot schimmel ivm met de vermeende gezondheidsrisico die het met zich mee zou brengen (melanomen, nachtblindheid).
Probleem is wel dat de twee schimmels bovenaan mijn lijstje staan namelijk:

- Proud James
- Power Dutch
- Opoque
- Kyton

Ik kom even niet op die jonge Taminiau die recent goedgekeurd is. Wellicht is dat er ook nog een om voor mij in de gaten te houden.

Hebben jullie nog leuke out of the box ideeen om aan te dragen? Het hoeft van mij niet perse binnen de KWPN dressuur richting. Gelderse hengsten van nu spreken mij ook erg aan. Ook eventueel warmbloeden vanuit andere stamboeken zijn een optie (Geen pre's enzovoorts)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:20

Pablo Picasso, die wilde ik noemen maar ben nog niet helemaal overtuigd van hem. Vind hem wat beknopt en getrixt voorgesteld.

Ik snap het wel wbt schimmel en gezondheidsrisico's.

Power Dutch is ook een fijne hengst inderdaad en Opoque ook.

Ik was zelf gecharmeerd van Fanegro, in het echt komt hij beter tot zijn recht dan op de filmpjes. Alleen de stap is wel een aandachtspunt. Maar kracht en achterbeen kan hij denk ik wel toevoegen.

Gorgeous Black Art vind ik zelf ook een aansprekende hengst, veel talent voor verzameling en zwaarder werk.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 15:02

Elisa2 schreef:
Pablo Picasso, die wilde ik noemen maar ben nog niet helemaal overtuigd van hem. Vind hem wat beknopt en getrixt voorgesteld.

Ik was zelf gecharmeerd van Fanegro, in het echt komt hij beter tot zijn recht dan op de filmpjes. Alleen de stap is wel een aandachtspunt. Maar kracht en achterbeen kan hij denk ik wel toevoegen.

Gorgeous Black Art vind ik zelf ook een aansprekende hengst, veel talent voor verzameling en zwaarder werk.

Grappig dat je Gorgeous Black Art noemt. Heb ik ook naar zitten kijken omdat ik vind dat die qua bloed mooi aansluit. Maar iets in de hengst spreekt me niet genoeg aan. Ik denk dat ik bij Hexagon eens een afspraak ga maken met twee van hun hengsten op mijn lijst, zit hier niet ver weg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:17

KimDime schreef:
Ik weet mn kleurkansen, Ik ben echter wat voorzichtig mbt homozygoot schimmel ivm met de vermeende gezondheidsrisico die het met zich mee zou brengen (melanomen, nachtblindheid).

Melanomen komen voor bij een bepaald subtype van het G-gen, daar is net onderzoek naar gepubliceerd:
[FA] Nieuwe bevindingen kleurgenetica

Er is geen link met homo- of heterozygoot zijn als het gaat om het risico op melanomen.

Nachtblindheid is een probleem bij few spot appaloosa's, niet bij schimmels.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:30

KimDime schreef:
Elisa2 schreef:

Grappig dat je Gorgeous Black Art noemt. Heb ik ook naar zitten kijken omdat ik vind dat die qua bloed mooi aansluit. Maar iets in de hengst spreekt me niet genoeg aan. Ik denk dat ik bij Hexagon eens een afspraak ga maken met twee van hun hengsten op mijn lijst, zit hier niet ver weg.

Dat is altijd het beste, irl bekijken.

Ik ben benieuwd. :)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:49

Ibbel schreef:
KimDime schreef:

Melanomen komen voor bij een bepaald subtype van het G-gen, daar is net onderzoek naar gepubliceerd:
[FA] Nieuwe bevindingen kleurgenetica

Er is geen link met homo- of heterozygoot zijn als het gaat om het risico op melanomen.

Nachtblindheid is een probleem bij few spot appaloosa's, niet bij schimmels.

Er is wél een potentiele link met homo- of heterozygote schimmels als het gaat om het risico op melanomen.

Het paper waar je naar linkt heeft het er zelfs over:
Afbeelding

Hier wordt gelinkt naar een paper uit 2008 (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18641652/)
Afbeelding

Dus hoe meer copynumbers, hoe groter de kans op melanomen.