Maar ik ben dus op zoek naar tips voor een dressuur hengst voor mijn nieuwe merrie, een Elite IBOP PROK merrie van de hengst Uphill. Moeder Wilbria is een Elite preferent prestatie merrie van Ferro en oma is een Elite preferent prestatie merrie van Weyden.
Haar moeder heeft ook de hengst Kyton (v. Ferguson) gegeven en uit haar moederlijn komen onder andere Blue Hors Don Olymbrio, OO Seven, Glock's Voice en Olympic Barbria. Op dit moment is ze drachtig van First Lewis (Ferguson x Wynton).
Mijn voorkeur voor nu gaat uit naar een bewezen hengst, maar een jonge hengst die overtuigd en uit een goede lijn komt is zeker niet uitgesloten. Merrie veulen blijft sowieso en zou ik in de toekomst mee verder willen fokken, dus papier interessant voor de fokkerij is wel een pre.
Zoek een hengst die vooral ruimte en souplesse toevoegt met een mooi voorbeen gebruik en goed tot dragen komt (merrie heeft voldoende kracht, maar zou iets meer tot dragen mogen komen), met name een goede galop vind ik belangrijk.
Liefst een hengst die niet vergroot, merrie is groot genoeg en volgens mij vergroot ze ook eerder. En de hengst moet voldoende lengte hebben.

Op dit moment heb ik For Romance en Morricone hoog op het lijstje staan, ook Morricone zoon McLaren staat hoog (maar afgelopen jaar was hij in het buitenland alleen via diepvries beschikbaar, liefst dus ook een hengst die vers EU beschikbaar is). Secret ook, maar natuurlijk de vraag of hij ooit nog eens beschikbaar komt.