Nieuwe bevindingen kleurgenetica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Nieuwe bevindingen kleurgenetica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 23:10

Eh, niet zo'n inspirerende titel. Maar het leek me wel leuk om een topic te hebben over de kleurgenetica van paarden waar we elkaar kunnen attenderen op nieuwe inzichten binnen de wetenschap.

Ik kwam net het onderzoek tegen waar ze twee verschillende allelen van schimmel hebben ontdekt, die weer extra puzzelstukjes geven in de vragen rondom snelheid van wit worden en de gevoeligheid voor melanomen.

In het onderzoek hebben maken ze onderscheid tussen G1 (geen schimmel), G2 (langzaam doorkleurende schimmel) en G3 (snel doorkleurende schimmel).
G3 is de meest algemene schimmelvorm, dat zijn dus de paarden die rond rond hun 10e wel echt wit zijn. Dit zijn ook vaak de veulens die de brilletjes hebben of al duidelijk witte haren krijgen.
G2 paarden gaan vaak pas rond 10 jaar de eerste tekenen van doorkleuren vertonen en worden nooit of zelden helemaal wit. Vooral in de connemara pony's is dit een bekender fenomeen.

De naamgeving is wellicht wat verwarrend, maar deze is gebaseerd op de aantal kopieën van het stukje code dat zorgt voor schimmel wanneer het meer dan 1x aanwezig is. Gekleurde paarden hebben dat stuk code dus de 'normale' 1x, de traag schimmels hebben het 2x en de snel schimmels 3x. Vandaar de namen G1, G2, G3.

De G2 paarden zijn in de minderheid, dus goed onderzoek doen is nog lastig, maar het onderzoek dat er nu ligt lijkt aanwijzingen te geven dat de traag schimmelende G2 paarden geen last hebben van het verhoogde risico op melanomen waar de G3 paarden wel last van hebben.

G2 is tot nu toe bij Connemara's, PRE's, minipaarden, Mangalarga Marchador, Mustang, Quarter, Tennesee walkers, Welsh ponies en 1 familie Engels volbloed (uit Japan) gevonden.

Voor de fanatieke lezers, hier is het volledige artikel te vinden: https://www.nature.com/articles/s41467- ... 8-2#MOESM4

Momenteel biedt UC Davis de vernieuwde test aan.

Het lijkt me leuk om op deze (hopelijk) toegankelijke manier geïnteresseerden een beetje op de hoogte te houden. Ik hoop dat er meer mensen met mij zijn die graag een beetje op de hoogte blijven en af en toe wat duiding willen geven. Dus post gerust als je iets vind of vragen hebt over nieuwe artikelen.
Waar dit topic NIET voor is, is vragen over de mogelijke genetica van je eigen paard. Daar zijn genoeg andere topics voor :)

Mariett
Blogger

Re: Nieuwe bevindingen kleurgenetica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:24

Oh wat tof zeg! Ik volg graag mee, en wie weet heb ik ook eens wat te delen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:45

Interessant.
Want dan is de volgende vraag: wat gebeurt er met homozygote schimmels die G2/G3 homozygoot zijn?

Ik heb zelfs trouwens een middelmatig snel schimmelende schimmel gehad. Geen bril als veulen, met 10 echt nog niet volledig wit, dat was-ie pas met 20, en vanaf z'n 10e melanomen, waar hij - boven de 20 - uiteindelijk aan gestorven is. Uiteraard niet meer mogelijk uit te zoeken wat hij dan genetisch gezien was, maar hij was in ieder geval heterozygoot, dus G2/G3 speelt niet.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:41

Interessant, ik volg graag!!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 11:53

Mooie vraag Ibbel!

Ze hebben nog te weinig data van de G2/G3 en G2/G2 om er conclusies aan te geven, maar ze verwachten dat de G2/G3 qua risico een beetje tussen G1/G3 en G3/G3 in zit. Met homozygoot G3 heb je sowieso het hoogste risico (en het snelste doorkleuren).
Dit zeggen ze er zelf over in de discussie:
Citaat:
There is a remarkably strong dose sensitivity at the Grey locus. The G1/G1 genotype shows no greying and low incidence of melanoma, G1/G2 shows slow greying and low incidence of melanoma, G1/G3 shows fast greying and high incidence of melanoma, and G3/G3 homozygotes grey very fast and show a very high incidence of melanoma as previously demonstrated1. There are too few observations to make firm predictions of the phenotype of G2/G3 heterozygotes and G2/G2 homozygotes. However, it is likely that G2/G3 horses are intermediate compared with the G1/G3 and G3/G3 genotypes with regard to hair greying and melanoma incidence. The single G2/G2 individual confirmed by sequence capture and Nanopore sequencing showed a grey phenotype and no melanoma at the age of 11 years (Supplementary Fig. 5) whereas a G1/G3 heterozygote is expected to have developed white color and is likely to have some melanoma at the same age.

In het artikel zit trouwens ook nog een mooi plaatje van het verschil tussen fast greying en slow greying. Ik kan me zelf eigenlijk zo snel geen schimmel heugen die op 19 jaar nog zo donker was, maar het komt ook niet voor niets zo veel voor (nog een leuke, waarschijnlijk door selectie omdat we die witte paarden zo mooi vonden in de geschiedenis). Natuurlijk heb je nog genoeg variatie in fenotypen, ook genoeg die met 2 al helemaal wit zijn bij de fast greying.
Afbeelding

Waar ik zelf aan moest denken was die champagne hengst die ook schimmel was, de hypothese was daar dat het champagne het schimmelgen remde. Maar zou interessant zijn om dat soort gevallen nu ook te testen voor G2.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:56

Super interessant, ik lees graag mee. Ik heb dan een gevalletje heterozygoot G3 hier staan. Vader schimmel/moeder vos. Ze is nu 3 en ziet er zo uit:
Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:05

mooney schreef:
Waar ik zelf aan moest denken was die champagne hengst die ook schimmel was, de hypothese was daar dat het champagne het schimmelgen remde. Maar zou interessant zijn om dat soort gevallen nu ook te testen voor G2.

El Maymoun! Daar dacht ik ook meteen aan. Ondertussen een ruin geloof ik, weet alleen even niet hoe oud. Schimmel nog steeds niet/nauwelijks te zien!

Edit: hij is van 2014 zie ik, dus nu 10 jaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:07

interessant topic. Ik ben zeker schimmelfan. Van de in mijn leven geweest zijnde 7 paarden zijn/waren er 4 schimmel.

Vroeger (30 jaar geleden ofzo) hadden we het over veranderlijke en onveranderlijke schimmels. De onveranderlijke bleven (langer) donker, en de veranderlijke werden dus sneller wit. Het verschil kon je dan zien door de donkere/zwarte manen en staart bij de onveranderlijke schimmels. Is dit wetenschappelijk verklaarbaar, of gewoon toeval?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:16

Zijn die onveranderlijke schimmels geen roan of appaloosa?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:32

Onveranderlijk schimmel was vroeger idd de naam voor roan.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:16

Leuk dat er een nieuw topic is. Ik volg mee :)

Je zou verwachten dat G2 dan ook bij aanverwante rassen voor komt. Lusitano, Berber, Criollo en Saddlebred lijken mij goede kandidaten om te testen. Hoe Welsh en Connemara hier in passen zie ik niet helemaal. Is er onderzocht hoe lang geleden deze mutatie mogelijk is ontstaan?

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:21

mooney schreef:
(nog een leuke, waarschijnlijk door selectie omdat we die witte paarden zo mooi vonden in de geschiedenis).

Niet alleen dat. Zeker in warme landen is het ook gewoon de meest praktische kleur. Een witte vacht weerkaatst de zon, waardoor deze paarden minder snel oververhit raken en het waarschijnlijk langer volhouden in de (half)woestijn. Tegelijkertijd verbrandt een donkere huid niet zo snel zoals bij oa cremello's het geval zou zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:45

Bowo schreef:
Zijn die onveranderlijke schimmels geen roan of appaloosa?

Ze hebben het hier niet over onveranderlijke schimmels toch? Maar over langzaam wit wordende schimmels, dat is iets heel anders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:48

De vraag was of vroeger met 'onveranderlijke schimmel' die langzaam wit wordende schimmels werden bedoeld.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:00

Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Nee dus, de term onveranderlijke schimmels was er niet voor de langzaam wit wordende schimmels, maar voor de roans. Precies zoals jij zei dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:12

Overigens was dat in meerdere opzichten een gekke term. Want als er nu íets veranderlijk is, is het wel een roan. Wit in de winter (op hoofd, benen en manen/staart na), gekleurd in de zomer :))

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:15

_O- Zó waar!!