Ik kwam net het onderzoek tegen waar ze twee verschillende allelen van schimmel hebben ontdekt, die weer extra puzzelstukjes geven in de vragen rondom snelheid van wit worden en de gevoeligheid voor melanomen.
In het onderzoek hebben maken ze onderscheid tussen G1 (geen schimmel), G2 (langzaam doorkleurende schimmel) en G3 (snel doorkleurende schimmel).
G3 is de meest algemene schimmelvorm, dat zijn dus de paarden die rond rond hun 10e wel echt wit zijn. Dit zijn ook vaak de veulens die de brilletjes hebben of al duidelijk witte haren krijgen.
G2 paarden gaan vaak pas rond 10 jaar de eerste tekenen van doorkleuren vertonen en worden nooit of zelden helemaal wit. Vooral in de connemara pony's is dit een bekender fenomeen.
De naamgeving is wellicht wat verwarrend, maar deze is gebaseerd op de aantal kopieën van het stukje code dat zorgt voor schimmel wanneer het meer dan 1x aanwezig is. Gekleurde paarden hebben dat stuk code dus de 'normale' 1x, de traag schimmels hebben het 2x en de snel schimmels 3x. Vandaar de namen G1, G2, G3.
De G2 paarden zijn in de minderheid, dus goed onderzoek doen is nog lastig, maar het onderzoek dat er nu ligt lijkt aanwijzingen te geven dat de traag schimmelende G2 paarden geen last hebben van het verhoogde risico op melanomen waar de G3 paarden wel last van hebben.
G2 is tot nu toe bij Connemara's, PRE's, minipaarden, Mangalarga Marchador, Mustang, Quarter, Tennesee walkers, Welsh ponies en 1 familie Engels volbloed (uit Japan) gevonden.
Voor de fanatieke lezers, hier is het volledige artikel te vinden: https://www.nature.com/articles/s41467- ... 8-2#MOESM4
Momenteel biedt UC Davis de vernieuwde test aan.
Het lijkt me leuk om op deze (hopelijk) toegankelijke manier geïnteresseerden een beetje op de hoogte te houden. Ik hoop dat er meer mensen met mij zijn die graag een beetje op de hoogte blijven en af en toe wat duiding willen geven. Dus post gerust als je iets vind of vragen hebt over nieuwe artikelen.
Waar dit topic NIET voor is, is vragen over de mogelijke genetica van je eigen paard. Daar zijn genoeg andere topics voor