Fokadvies Fairytail x Gribraldi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Fokadvies Fairytail x Gribraldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 10:54

Hallo,

Ik denk dat ik me ook maar eens ga begeven op het fok vlak.
ik heb een mooie kwpn merrie van 9 jaar.
nog een paar dingen tweaken en ik denk dat ik het perfecte paard heb. dus daarom zou ik graag een veulen uit haar fokken.

afstamming: https://horsetelex.nl/horses/pedigree/2327416/karissa

Het is een allround fanatieke merrie. eerlijk, maar eigenwijs.
wat mij betreft zijn de gangen prima genoeg
aanleuning is nu wel eens lastig, ze voelt zich snel beledigt

Wat zou ik graag willen:
- verhoudingen bouw vind ik wel ok
- niet korter in de rug
- groter (ze is nu net aan 1.65, ik ben groot)
- nuchter / rust er in
- veel wit is mijn guilty pleasure
- kleur behouden (iets bruin of zwartigs)

Foto's van de merrie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Re: Fokadvies Fairytail x Gribraldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:54

Leuke merrie, en mooi sportlijntje komt ze uit.

Wat voor een hengsten spreken je aan?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 17:02

Ik hou zelf wel van dat brede stoere

En nu zijn we ook samen wat Endurance en cross aan het doen. Het allrounde vind ik dus ook fijn.

Nu nog niet echt specifiek hengsten die mij aanspraken.

Een bekende tipte expectation en zelf zag ik bij van Uitert ‘livius’. Staan. Maar daar volgens mij wel her en der dezelfde afstammelingen volgens mij

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:19

Livius voert ook Gribaldi bloed en zijn nafok is niet geweldig. Maar dan heb ik wel een idee wat voor een types je aanspreken. Kom er op terug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:18

Twee hengsten die in me opkomen.

Sarai L, Secret bloed voor goed karakter,massa, langgelijndheid en mooi model. Nadeel, nog niet ggk en iets lang achterbeen. Dat lijkt jouw merrie ook te hebben.

Vaderland, goed karakter, massa, zeer goede beweging met goed achterbeen. Twijfel alleen of die voldoende lengte zal geven in de rug.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:27

Ik denk dat vaderland niet meer beschikbaar is.

Misschien een beetje out of the box. Misschien Taminiau? Ik heb daar echt een fijn veulen van gefokt. Sterk bewegen, exterieur zeker verbetert.

Van du monde heb ik ook erg fijne veulens gezien. Misschien nog niet heel bekend. Maar ik denk dat dit ook wel een erg fijne hengst is. Extra beweging heeft hij wel gegeven bij mijn schimmel merrie.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:50

Leuk, ook een Fairytale...ik herken het karakter :D
Las Vegas geeft ze groot en zwart met veel wit. Maar die zijn wat betreft karakter volgens mij niet de makkelijkste. Ik heb vaker gezocht op veulen uit een Fairytale moeder, ook voor mezelf. Deze vond ik wel aansprekend uit For Ferrero (wel vos), maar die vergroot volgens mij niet, wel fijne meewerkende karakters.

https://www.youtube.com/watch?v=QVgl-FJJOzo

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:48

AM_Horses schreef:

Misschien een beetje out of the box. Misschien Taminiau? Ik heb daar echt een fijn veulen van gefokt. Sterk bewegen, exterieur zeker verbetert.

Van du monde heb ik ook erg fijne veulens gezien. Misschien nog niet heel bekend. Maar ik denk dat dit ook wel een erg fijne hengst is. Extra beweging heeft hij wel gegeven bij mijn schimmel merrie.

Taminiau is weer Gribaldi bloed..ik moest ook denken aan dat bloed maar noemde het niet daardoor.

Vaderland had ik even niet aan gedacht dat ie niet meer beschikbaar is.

Du Monde vond ik ook een fijn dier, veel souplesse.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:39

Is wel ver genoeg weg. Ik denk iets met toto en Duits bloed dat dit mooi kan aansluiten.

Ik heb vorig jaar du monde gekozen omdat dit bloed me aanspreekt en merrie had een mooie Nashville Star veulen gehad. De du monde kan echt heel apart bewegen.

Voor meer maat kan je nog naar Fontaine denken. Ondanks dat hij zelf niet in de picture staat heb ik daar ook al fijne werkbare paarden van gezien

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:58

AM_Horses schreef:

Dit dekseizoen was Vaderland nog gewoon beschikbaar hoor! Gewoon via Reesink. Wel via diepvries. Ik heb mijn merrie voor 2025 drachtig van Vaderland.

Voor 2025 weet ik het zo 123 niet of die nog beschikbaar is, verwacht het wel. Anders even Reesink mailen als je interesse hebt.

Vaderland zou idd wel body en mogelijk ook wat formaat kunnen toevoegen.
Voor goed karakter denk ik snel aan Vivaldi bloed of een hengst als McLaren, of Duits bloed.

Fok je voor jezelf, of voor verkoop?

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:04

Het valt me qua sportresultaten trouwens op dat de stam goed presteert in combinatie met Krack C. Misschien hier rekening mee houden? Vaderland heeft daarin ook 2x Krack C. Vivaldi (Krack C) heeft natuurlijk ook veel goede en bekende nakomelingen. Ik denk meteen aan Desperado, fokt groot en heb gehoord dat hij goede karakters meegeeft.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 17:28

ooh bedankt voor alle tips. ga ik vanavond even bekijken.
ik fok echt voor mezelf. al weet je nooit hoe het leven loopt natuurlijk.

Vivaldi hoor ik een aantal keer terug komen. daar ga ik ook even naar kijken. nou ja, naar nakomelingen inderdaad. Krack C is erg bekend, maar heeft die niet redelijk veel bloed?

nogmaals super bedankt dat jullie er in duiken en meedenken

even gezocht nog:
https://www.uytert.nl/nl/one-million one million is een nakomeling van vivaldi en vererft een fijn karakter.
geen idee of hij maat geeft

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:04

Krack C is alleen nog maar beschikbaar via zonen en kleinzonen, bloed valt wel mee. Vond het altijd fijne en eerlijke paarden. Konden wel heet worden maar niet vervelend ofzo. Maar Vivaldi is ook Krack C..zie dat zowel Krack als Jazz bloed het goed doen in deze lijn.

One Million is nog een jonge hengst, of deze daadwerkelijk fijne karakters geeft moet nog blijken als zijn nakomelingen ohz komen.

Je kunt hengsten opzoeken in de KWPN database, mits ze kwpn ggk zijn: https://www.kwpn.nl/database?paard=P-634450

In het genetisch profiel kun je een beetje zien wat ze (verwachten) dat de hengst vererft. Hoe meer nakomelingen hoe betrouwbaarder het is.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:14

Je hebt al aardig wat namen voorbij zien komen.
Wat mij nog te binnen schoot bij het zien van de wensenlijst: Red Viper (kampioen wk jonge paarden dit jaar en uitgenodigd voor KWPN) of zijn jongere broer Roman Empire.
Groot, Lengte, Fijne karakters.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:19

Vaderland is alleen nog diepvries beschikbaar. Dus het kan, maar dat kost wel meer tijd / geld qua begeleiding.

Om eerlijk te zijn zou ik nu eerst als de wiedeweerga zorgen dat de merrie predicaten krijgt en haar aanbieden op een ibop of stamboekkeuring. Want ook haar moeder heeft al niets, en zo'n lijntje zonder predicaten gaat in de huidige markt wel zeer slecht / onverkoopbare veulens opleveren. Ik zou daar dus mee beginnen en dan pas eens denken aan welke hengsten zouden passen.

En dan nu vast kaartjes kopen voor de KWPN Stallionshow op 31 januari, dan kun je dan zelf in het echt kijken welke hengsten je aanspreken en welke niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:37

Als je een allround paard wilt fokken, zou ik ook eens buiten de standaard dressuur hengsten kijken.
Holstein bloed, bv met Contender erachter geven hele fijne allround paarden met massa.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:10

Ik heb een one Million veulen uit een Daily Diamond x Ferro merrie. Het is echt een langpootmug :-)
Hij is super lief en knuffelig en erg nieuwsgierig naar nieuwe dingen. Met wandelen loopt hij voorop. Hij pakt dingen snel op.
Als hij in dit tempo doorgroeit dan wordt hij wel groot. Moeders is maar 1,64 maar die gaat hij zeker voorbij.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:36

Ook ik heb een One Million hengstveulen. Super karakter, heel nuchter.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:20