Groeicurve paard veulen 2024, ervaringen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vaarwander

Groeicurve paard veulen 2024, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 22:41

Hallo bokkers!

Ik ben echt enorm benieuwd hoe jij veulens van 2024 groeien! Ik heb zelf een veulen (geboren 5 April van dit jaar) en ik heb het idee dat zij momenteel in een groeistop zit… Dit is mijn eerst zelf gefokte veulen dus ik heb echt de ballen verstand ervan.

Ze is vorige maand van haar moeder afgegaan omdat die het niet meer trok, waardoor ze dus in de opfok staat. Dit is een super plek met onbeperkt ruwvoer! Ze staat echt met hele grote jongens (lees; minimaal 150 zeker) dus het valt extra op dat zij klein is…

Bij de geboorte was ze ook heel klein (96 cm). De laatste keer dat ik haar gemeten heb is 4 weken geleden en toen was ze 128 cm, dus in die zin is ze al wel ruim 30 cm gegroeid. Ze komt uit ouders van 165 x 168 dus ik hoop wel dat ze minimaal de 162 gaat halen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Kunnen ze nog gaan bijtrekken? 25 cm (om te groeien) klinkt niet als veel, maar lijkt me voor een veulen echt een knoepert van een afstand?…

Iemand die deze noob hier mee kan helpen? Ik ken trouwens de tabel al met percentages, maar ben vooral benieuwd naar eigen ervaringen!

Hieronder een foto dat ze 1 dag, 3 maand en 5 maand oud was!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Charaz

Re: Groeicurve paard veulen 2024, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:45

Ze groeien zeker tot hun 8e jaar dus ik zou me er nog niet zo druk om maken, de ene heeft een spurt als hij jong is en de ander groeit na zijn 3e echt nog een flink stuk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:55

Die van mij was 144 toen ze 9 maand oud was. Die is nu 2.5 jaar en meet al 165. Ik zou mij nog niet zorgen maken, zeker gezien de stokmaat van de ouders

Hoe groot mijne was met 5 maand oud weet ik niet, maar wellicht is die van jou over 4 maand ook al 144

Hier kan je meer ervaringen lezen
[FA] ''Oei ik groei'' 2022 veulens

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:25

Er is een topic over het groeischema van 2024-veulens: [FA] "Oei ik groei" dagboek veulens 2024

In de openingspost staan ook groeicurves waarin je ongeveer de te verwachten eindstokmaat kunt berekenen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:28

Ik zou me ook nog niet teveel zorgen maken, veulens kunnen heel raar groeien.

Mijn Ismoli is ondertussen een jaarling. Vorig jaar was hij even groot als 2 andere veulens van zijn jaargang. Zijn halfbroer was daarentegen een gigantisch veulen die qua stokmaat voor een jaarling kon doorgaan.
Paar maanden later, rond april, kreeg Ismoli opeens een mega groeispurt en werd hij even groot als zijn halfbroer.

Hij is nu 2 maanden bij mij en is van 1m28 naar 1m32 gegaan in die korte tijd. Zijn verwachte eindstokmaat is 1m40 (IJslander) maar als hij zo blijft groeien, komt hij daar wel over. Voor mij als ruiter moet hij minimaal 1m35 worden en daar zit hij met 1,5 jaar al bijna aan.

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 08:24

Muronia schreef:
Er is een topic over het groeischema van 2024-veulens: [FA] "Oei ik groei" dagboek veulens 2024

In de openingspost staan ook groeicurves waarin je ongeveer de te verwachten eindstokmaat kunt berekenen.

Die volg ik inderdaad! Met die groeitabellen ben ik bekend, maar volgens die berekening wordt ze rond de 155 cm… Dat is voor mij dus echt te klein ☹️

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:33

Veulens groeien nog best onregelmatig. De ene maand een cm en de andere zomaar 6 of 7 cm. Ik heb het andere uiterste. Vorige maand had mijn veulen (nu 6 maanden oud) en verwachte eindmaat van 1.86-1.89. Deze maand is het 1.76-1.83, gelukkig een stukje minder. Maar ik verwacht eigenlijk dat ze nu heel hard groeit en het straks rustiger aan gaat doen waardoor ze (hopelijk) onderin die range blijft. Jouw veulen is klein geboren en heeft wat in te halen. Ik zou hem tijd geven, naast goede voeding en genoeg buiten-tijd, dan denk ik dat het straks best nog wel eens mee kan gaan vallen.

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 08:49

Muronia schreef:
Veulens groeien nog best onregelmatig. De ene maand een cm en de andere zomaar 6 of 7 cm. Ik heb het andere uiterste. Vorige maand had mijn veulen (nu 6 maanden oud) en verwachte eindmaat van 1.86-1.89. Deze maand is het 1.76-1.83, gelukkig een stukje minder. Maar ik verwacht eigenlijk dat ze nu heel hard groeit en het straks rustiger aan gaat doen waardoor ze (hopelijk) onderin die range blijft. Jouw veulen is klein geboren en heeft wat in te halen. Ik zou hem tijd geven, naast goede voeding en genoeg buiten-tijd, dan denk ik dat het straks best nog wel eens mee kan gaan vallen.

Jeetje wat een joekel! Ze staat in een opfok met onbeperkt goed ruwvoer en heeft een eigen uitloop naar buiten. Ze kan het dus allemaal zelf bepalen waar ze staat en hoeveel ze eet

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:01

Krijgt ze er ook een goede brok bij?

Verder gaat het zoals het gaat, beter dan goed voor ze zorgen met goed voer en voldoende vrije beweging kun je niet doen.

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 09:21

Sanet schreef:
Krijgt ze er ook een goede brok bij?

Verder gaat het zoals het gaat, beter dan goed voor ze zorgen met goed voer en voldoende vrije beweging kun je niet doen.

Ja! Ze krijgen speciaal veulenbrok brok (geen idee wat voor merk oid). Ze eet zelfs de brokjes van de andere op

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:08

Even in de database gespiekt, klopt het dat de afstamming van haar moeder onbekend is? Enig idee wat erin zit?

Als de moeder wel een pony kruising is oid kan het best logisch zijn dat je veulen kleiner blijft dan het in theorie zou moeten obv stokmaat van de ouders.

Ze komt volgens groeitabellen uit op 148 - 155 eindstokmaat, maar dat hoeft uiteraard niet te kloppen

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 10:13

Fly_high schreef:
Even in de database gespiekt, klopt het dat de afstamming van haar moeder onbekend is? Enig idee wat erin zit?

Als de moeder wel een pony kruising is oid kan het best logisch zijn dat je veulen kleiner blijft dan het in theorie zou moeten obv stokmaat van de ouders.

Ze komt volgens groeitabellen uit op 148 - 155 eindstokmaat, maar dat hoeft uiteraard niet te kloppen

Moeder is een Iers volbloed met, naar mijn weten, ouders in de paardenmaat!