Ons erfgoed (Paardachtigen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:43

Bucephalus schreef:
Als ik naar dit Russische paard kijk dan zie ik een paard dat voor wat betreft Nederland niet bodenständig oogt. Het lijkt een fijngebouwd, wat exotisch aandoend paard. Naar mijn mening past het allemaal niet zo goed bij elkaar. Geen paard waar mijn voorkeur naar uitgaat. In een moderne warmbloedfokkerij maak je ter veredeling weliswaar gebruik van bloed, maar het doel is niet om een soort van kopie, Engels-of Arabisch volbloed te fokken.


En met deze "type basispaard" gaat dit jaar toch een een merrie van ons bij.


Afbeelding

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:44

Dat klopt de Trakehners in Rusland zijn nog iets klassieker dan de paarden die in Duitsland zijn gebleven.
Die in Duitsland staan vol met EV en de Trakehners uit Rusland kunnen zorgen voor bloedverversing.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:45

sarabande schreef:
Wat bedoel je in hemelsnaam met Russische Trakehner en Trakehner van vroeger. Alle Russische Trakehners uit die tijd ZIJN uit Trakehners van vroeger, die hadden de Russen namelijk meegenomen nadat ze Duitsland overwonnen hadden.


Ik denk dat ze het huidige type rus bedoelt. Hockey is nu ook niet antiek. Hij had net nog een zoon op de hengstenkeuring

edit: weer te traag getypt, bedoel dus Lowelas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:48

Kijk, de tijdmachine toverde deze hengst tevoorschijn:

Afbeelding
Afbeelding

Een paard dat zich in 1994 op fenomenale wijze over een hindernis hees, zo fenomenaal dat hij er de wereldbeker mee won. De manier waarop bewees zijn atletische vermogen, moed, karakter, intelligentie en lenigheid. Tegelijkertijd sloeg bij iedereen het hart een slag over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:50

Voornamelijk zijn karakter en moed kreeg hem over die hindernissen heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:53

Hij kan heus wel springen hoor, hij heeft het meerdere parcoursen laten zien, niet slechts een keertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:55

Ik vergeet de fantastische rijderij van Lansink!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:57

Lovely schreef:
Hij kan heus wel springen hoor, hij heeft het meerdere parcoursen laten zien, niet slechts een keertje.



Het was zijn fantastische karakter die hem de grote prijzen liet winnen. Destijds toen hij L liep riep iedereen al...........het M red ie niet. Zo is dat doorgegaan tot dit nivo. Niemand had ooit verwacht dat hij GP zou lopen en winnen. Gewoon omdat hij qua manieren en vermogen niet het einde had.

Zijn karakter daar integen......... OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:57

1994 alleen al: 8 wereldbeker overwinningen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:57

Dames, ik geloof nog steeds dat we hier over ons erfgoed hebben.
Laten we terug gaan naar de manier zoals Alane en Bucephalus o.a reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:01

Lovely schreef:
1994 alleen al: 8 wereldbeker overwinningen.



Ja zijn karakter en vechtlust hebben gezorgd dat hij het won. Wilde dat er meer van dat soort hengsten rondliepen! Ik vond het een geweldige rit die hij tijdens de wereldbeker liep, dat ritje waarin hij op de laatste of eenalaatste oxer nog ff een pootje liet hangen maar snel terugtrok!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:03

Hij kon ook goed fietsen inderdaad Haha!. Er zijn maar weinig paarden die dat op brengen boven een sprong.
Hoe zit dat genetisch eigenlijk, want daar gaat dit topic over.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:08

Wie had of hadden het over evenwicht?
Als het evenwicht of zelfdragende nu zoek zou zijn...wat is daar dan voor in de plaats gekomen? en dan niet het tegenovergestelde van evenwicht of zelfdragend....

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:10

Ceasario, wat me interesseert is: welke 'genen' zijn verantwoordelijk voor
het uiterlijk van Hockey? Het X-chromosoom is langer dan het Y-chromosoom en bevat dus het meeste van de genetische informatie. Elke hengst kan alleen een X-chromosoom doorgeven dat hij van zijn moeder heeft geerfd. Als je Priboj met Hockey vergelijkt zie je toch twee verschillende types. Graag een lang antwoord Knipoog Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:15

Bucephalus (hebbie ook een afkorting Haha! )
Het X en Y chromosoom is alleen verantwoordelijke voor de geslachtsbepaling....(dat heb ik tenminste eerder begrepen over de genen uitleg...)
of heb ik ergens mijn snapperd niet up to date gehad?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 02:26

even zitten denken....
Als het paard van 50 jaar geleden nu niet meer gewenst is, is het paard veranderd....(ongeacht wat het was: karakter, bouw geef het een naam)
Als het dier veranderd is en minder gewenste eigenschappen verdwenen zijn of op de achtergrond geraakt zijn....dan moeten de hedendaagse eigenschappen toen al aanwezig zijn geweest als niet dominante of co dominante vorm....
Als ze niet aanwezig waren dan zou het een soort mutatie moeten zijn waarvan het antwoord op de vraag gewenst of ongewenst nu nog niet voorhanden is...
En als ze co dominant was/is....dan is de vraag waarom men de voorkeur gaf deze op de achtergrond te fokken...en wat er voor zorgde dat deze op de voorgrond kwam..

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:09

Bucephalus schreef:
Ceasario, wat me interesseert is: welke 'genen' zijn verantwoordelijk voor
het uiterlijk van Hockey? Het X-chromosoom is langer dan het Y-chromosoom en bevat dus het meeste van de genetische informatie. Elke hengst kan alleen een X-chromosoom doorgeven dat hij van zijn moeder heeft geerfd. Als je Priboj met Hockey vergelijkt zie je toch twee verschillende types. Graag een lang antwoord Knipoog Haha!


Ik zou het niet weten,daarom hier een volledig beeld van de vader en de moeder. Verder denk ik dat je een goede pedigreekennis dient te hebben.
Althans de mogelijkheid hebben om daar in te kijken.
Daar 1 plus 1 niet ieder de helft is en plus een beetje.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ceasario op 16-03-04 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:20

Ik geloof niet dat er over 50 jaar mutaties in het genenpakket van onze paarden is opgetreden. Maar in die 50 jaar hebben we wel de evolutie van een bepaald deel van het paardenbestand in een sneltreinvaart een door ons gewenste richting in laten slaan.

Darwin schreef over de "Survival of the Fittest" wat zich het best laat vertalen met "het overleven van de meest aangepaste". Het moderne sportpaard is momenteel het meest aangepast aan de wensen/eisen en verwachtingen die wij [als consument] tegenwoordig van een sportpaard hebben. Paarden die minder aangepast zijn aan de wensen/eisen/verwachtingen verdwijnen naar de achtergrond.

Een mooi voorbeeld vind ik wel de intrede die de Tinker deed in ons land. Dat ras heeft echt een nice in de markt gevonden. Het gevolg is dat het aantal Tinker eigenaren op het vaste land explosief steeg. Het vaste land kent nu zelfs zijn eigen Tinker stamboek met dito hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:42

Ceasario, ik begrijp niet wat je ons wilt vertellen met het plaatsen van de foto's. Aan de hand van de foto's kunnen we alleen het fenotype beoordelen. Maar de vraag ging over kennis van het genotype.
Pedegreekennis? Het einig wat je kunt doen ik bekijken welke eigenschappen kenmerkend zijn voor een nafok. Je hebt al behoorlijk wat nakomelingen nodig voor een redelijk beeld.
Het KWPN gebruikt daarvoor indexen die zij baseren op de normaalverdeling, gewoon een stukje wiskunde en kansberekening. Als je ook je merrie op een 100 nakomelingen kon beoordelen dan zou je daar ook een redelijk beeld kunnen vormen over het genotype.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:50

De foto's zijn geplaats naar aanleiding van het fenotype van andere foto's.
En om maar in de herhaling te vallen voor het genotype heb je pedigreekennis nodig.
Want op een index kun je niet wachten,want dan hoef je nooit met een jonge hengst te dekken.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:23

Alane schreef:
Bucephalus (hebbie ook een afkorting Haha! )
Het X en Y chromosoom is alleen verantwoordelijke voor de geslachtsbepaling....(dat heb ik tenminste eerder begrepen over de genen uitleg...)
of heb ik ergens mijn snapperd niet up to date gehad?


Zeg maar Buc. Typt wat makkelijker Haha! .

Hoe beïnvloeden de geslachtschromosomen een fokprogramma?

Bij mensen is het bekend dat meer dan 50 eigenschappen geassocieerd worden met het X-chromosoom. Omdat het X-chromosoom langer is dan het Y-chromosoom draagt het de meeste genetische informatie. Volbloedfokkers geloven bijvoorbeeld dat het X-chromosoom o.a. het karakter en de sterkte van het hart bepalen. Het X-chromosoom wordt bestempeld als de grootste drager van erfelijke afwijkingen. Een X-chromosoom met een negatieve eigenschap kan in het vrouwelijke dier worden gemaskeerd door een gezond X-chromosoom waardoor de eigenschap niet naar buiten treedt. Alhoewel dit dier de eigenschap niet toont is het wel drager. Als ze twee X-chromosomen heeft die die negatieve eigenschap in zich hebben, toont ze die ook. Het is bekend dat in de baarmoeder meer vrouwelijke exemplaren sterven dan mannelijke. Misschien wel omdat de beide X-chromosomen een dubbele dosis dodelijk genetisch 'afval' dragen?
Als dus het mannelijke dier, dat maar 1 X-chromosoom kan dragen, het verkeerde X-chromosoom van zijn moeder erft, heeft hij geen gezond X-chromosoom om dat te maskeren en de negatieve eigenschap komt naar buiten. Bij mensen zijn kleurenblindheid en bloederziekte daarvan voorbeelden. Niet kleurenblinde moeder kunnen zonen krijgen die wel kleurenblind zijn. Bij bloederziekte erven de zonen van een lijder de ziekte niet, maar wel de dochters. Deze geven het op hun beurt weer door aan hun zonen.
Het einige X-chromosoom dat door een vaderdier kan worden doorgegeven is dat wat hij van zijn moeder erft. Het enige dat een dochter kan doorgeven is dat wat ze van haar vader heeft geërfd. Lijken om deze reden mannelijke dieren niet meer op hun moeders en vrouwelijke dieren niet meer op hun vaders?
Is het dan niet zo dat stambomen moeten worden gestructureerd en geanalyseerd om die moederdieren te selecteren die hebben bewezen uitstekend te fokken en om die hengsten te kiezen die op hun beurt weer uitstekende moeders hebben? Als je zo selecteert is dan de kans op succes niet veel groter? Ceasario heeft al de moeder van Lowelas op Bokt gezet. Heel erg zinnig. Het fenotype is natuurlijk verbonden aan het genotype.
Als we naar het Y-chromosoom kijken dan zien we dat veel minder genetisch materiaal wordt doorgegeven via dit chromosoom. Desalniettemin kan de informatie die het draagt verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van een dominante vaderlijn. Een behoorlijk groot gedeelte van het X-chromosoom heeft geen tegenhanger in het Y-chromosoom. Daarom kan een recessief gen naar buiten treden. Een theorie is dat meer mannelijke dan vrouwelijke dieren 'besmet' zijn, omdat het Y-chromosoom kleiner is en, misschien een soort Pietertje van den Hoogenband, een snellere zwemmer is waardoor het bij meer eitjes komt dan het X-chromosoom. Een klein gedeelte van het Y-chromosoom heeft geen tegenhanger in het X-chromosoom. Om deze reden wordt Y-chromosoominformatie doorgegeven van vader op zoon. Een verklaring waarom bepaalde vaderdieren prepotent zijn in de mannelijke lijn die van hen afstamt. Ze zijn niet in staat om de genen van bepaalde eigenschappen aan hun dochters door te geven die geen Y-chromosoom erven. Om deze redenen kan het dus wel degelijk uitmaken welke ouder bijdraagt aan het gen dat bepaalde eigenschappen doorgeeft.
Als de pedigree van een paard sterk wisselt in type wordt het alleen maar moeilijker om te voorspellen wat het resultaat van een paring zal zijn. Hoe degelijker en uniformer de moederlijn is, hoe consistenter de uitkomst zal zijn.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:30

Als ik even de twee zijden van het verhaal probeer te belichten. Beiden hebben mijns inziens een punt:

1) De landbouw vraagt op dit moment niet meer naar een landbouwpaard. Een goede vraag hoe lang dat duurt, schijnbaar is de olievoorraad niet onuitputtelijk, dus wie weet. Aan het sportpaard van nu worden deels dezelfde eisen gesteld en deels nieuwe eisen. De stamboeken zijn zich aan het richten op het verspreiden van de nieuwe gewenste eigenschappen.

2) Zijn we belangrijke eigenschappen kwijtgeraakt? Een heel goeie vraag op zichzelf. Ik denk dat dat moeilijk is. Goede eigenschappen zijn zelfs moeilijker weg te fokken dan slechte Knipoog De populatie is groot, ik denk dat je met het huidige KPWN populatie met gerichte selektie nog alles kunt fokken van Shagya tot Karrepaard. Het probleem is dat iedereen haast heeft. We willen dat dit allemaal lukt binnen de 50 jaar, want we zien graag resultaat voordat we tussen 6 plankjes liggen. Maar goed. Als we teruggaan naar de 32 chromosomen paren, dan is is het denkbaar dat sommige eigenschappen die ook nu nog gewenst zijn op hetzelfde chromosoom zitten dan eigenschappen die nu minder gewenst zijn. In Jip en Janneke taal is er de kans dat we het kind met het badwater weggooien. Als er dat soort eigenschappen zin, dan moeten we hopen op cross-over, en dat is pas een echte loterij.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:34

Jippie schreef:
Ik geloof niet dat er over 50 jaar mutaties in het genenpakket van onze paarden is opgetreden. Maar in die 50 jaar hebben we wel de evolutie van een bepaald deel van het paardenbestand in een sneltreinvaart een door ons gewenste richting in laten slaan.

Darwin schreef over de "Survival of the Fittest" wat zich het best laat vertalen met "het overleven van de meest aangepaste". Het moderne sportpaard is momenteel het meest aangepast aan de wensen/eisen en verwachtingen die wij [als consument] tegenwoordig van een sportpaard hebben. Paarden die minder aangepast zijn aan de wensen/eisen/verwachtingen verdwijnen naar de achtergrond.

Een mooi voorbeeld vind ik wel de intrede die de Tinker deed in ons land. Dat ras heeft echt een nice in de markt gevonden. Het gevolg is dat het aantal Tinker eigenaren op het vaste land explosief steeg. Het vaste land kent nu zelfs zijn eigen Tinker stamboek met dito hengsten.


Als je de opbouw van de pedigrees bekijkt van ongeveer 50 jaar geleden zie je veel meer unifomiteit in die opbouw, waarvan evenwichtige lijnenteelt de hoeksteen was. Dat zie je momenteel veel minder. In de laatste IDS staat een artikel dat informatie geeft over de hengstenkeuze. Het is slechts deel I, dus ik zal nog even wachten met mijn oordeel, maar erg bemoedigend vind ik het niet.
De diversiteit in de huidige pedigrees van het KWPN-paard is zeer divers. Het is voor veel mensen nauwelijks te voorspellen wat voor een eigenschappen een product heeft of zal hebben.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:49

Dus door wisselende type hengsten in de lijn krijg je een diverse erfmassa, immers de uitkomst van de volgende paring is niet voorspellen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:01

Citaat:
Als je de opbouw van de pedigrees bekijkt van ongeveer 50 jaar geleden zie je veel meer unifomiteit in die opbouw, waarvan evenwichtige lijnenteelt de hoeksteen was. Dat zie je momenteel veel minder.

Het zou een verklaring kunnen zijn dat men 50 jaar geleden ook minder reisde met de paarden en men dekte bij de hengst die in de buurt stond...Waardoor je natuurlijk ook al meer uniformiteit ziet....