Ons erfgoed (Paardachtigen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:35

Waarom had de duitse staande korthaar veel lip? Nu wordt er gefokt op minder lip...om het een te kunnen bereiken moet je inleveren..vaak is de vraag wat lever je in...
Daarbij is, als je naar honden kijkt, hd toegestaan, wel in mindere mate...maar toch toegestaan...waarom? Waarom niet die dieren die het vertonen uitsluiten.....

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:44

Precies. Waarom ga je kenmerken zo vreemd accentueren?
Net als Anna zei bij dat behang. Eerst is het effectief en vervolgens maak je er een nadeel van.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:19

En dat noemen sommigen vooruitgang en voldoen aan de moderne wensen en grillen terwijl de nadelen veel groter zijn. Omdat wij moderne mensen de functies vergeten van die ouderwetse onderdelen en ze derhalve verkeerd of als ongewenst interpreteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:23

Anna42 schreef:
De presentatie van Kronos (goud Os 1936) getuigde van een aanmerkelijk hoger niveau, schoonheid, verzameling, bewegingen, cadans en ongedwongenheid dan die van de huidige OS paarden.

Anna, dat is geen feit, dat is jouw mening en ik en velen met mij, delen die niet. En dat is de reden dat er aan dergelijke paarden geen behoefte meer is. De consument bepaald de markt, niemand anders.

Ik krijg een beetje de indruk dat je ons graag wilt verkopen dat de paarden van vroeger beter waren terwijl ik daar nog geen enkel argument voor heb gelezen.

Als je nu zegt dat het een kwestie van smaak is dan kan ik daar nog wel voor een deel met je in mee gaan.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:47

Alane"]
Sarabande dit snap ik even niet?
Wie heeft het er over om een paard voor een overledene te fokken?
[/quote]
Ik kan niet duidelijker uitleggen dat dingen en gebruiksdieren door vooruitgang veranderen en of vervangen worden

[quote="Alane schreef:
Als je weet dat je fokt voor je kinderen en kindskinderen, dan wil je toch het beste fokken......Hoe weet jij nu 100% zeker dat het paard van nu beter is dan het paard van toen?

Hoe weet je voor 100% zeker dat je er morgenavond nog bent.

100% is niet iets dat ik beweer.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:50

Als de consument de totale fokkerij zou bepalen....dan zijn de hedendaagse fokkers broodfokkers.....
Als de paarden van vroeger slechter of slecht waren...dan hebben we daar wel mee gefokt...want het paard van nu stamt af van dat paard van toen.....
En de vraag is of we hebben moeten inleveren op het paard van toen om tot het paard van nu te komen...Immers als alles een functie heeft en je fokt iets "weg" dan zal dat van invloed kunnen zijn op iets anders...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:54

Wij zeggen niet dat die paarden slecht zijn, maar dat dat paard van vroeger nu niet meer gebruikt wordt.
We hebben niets weggefokt, maar juist het paard verrijkt.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:55

Afbeelding

Ik denk dat we ermee moeten oppassen om te stellen dat de paarden vroeger beter waren. Een paard als 'der Mohr', geb. 1919 (zie plaatje) was een internationaal springpaard dat over een onwaarschijnlijk groot springvermogen beschikte en over een geweldige galopsprong. Hij sprong over allerlei soorten hindernissen, was winnaar in meerdere landen, maar hing volledig in de voorbenen.
Een paard zoals dit redt het vandaag de dag niet. Overigens wil ik met dit voorbeeld niet zeggen dat veel paarden er vroeger zo uitzagen. Heel veel paarden gingen linea recta naar de slacht als ze niet voldeden. Er was veel minder vals sentiment dan nu.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:55

sarabande"]
[quote="Alane"]Sarabande dit snap ik even niet?
Wie heeft het er over om een paard voor een overledene te fokken?
[/quote]
Ik kan niet duidelijker uitleggen dat dingen en gebruiksdieren door vooruitgang veranderen en of vervangen worden

[quote="Alane schreef:
Als je weet dat je fokt voor je kinderen en kindskinderen, dan wil je toch het beste fokken......Hoe weet jij nu 100% zeker dat het paard van nu beter is dan het paard van toen?

Hoe weet je voor 100% zeker dat je er morgenavond nog bent.

100% is niet iets dat ik beweer.
[/quote]

Sarabande het ging om het principe niet om het letterlijke geschrevene...

Citaat:
Ik denk dat we ermee moeten oppassen om te stellen dat de paarden vroeger beter waren

Er is niemand die beweert dat ze vroeger beter waren...
Men veronderstelt dat de paarden van nu beter zijn dan de paarden van toen...dat de hedendaagse paarden op een hoger nivo presteren..en ik vraag me dus af of dat inderdaad zo is...

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:10

Afbeelding

Deze merrie liep in het jaar 1914 een cross-country in Magdeburg, waar verdeeld over 15 km 24 kolossale hindernissen stonden, in een tijd van 35,2 minuten. Ze maakte slechts 1 fout.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:12

Wel knap van dat paard, maar oei wat is die lelijk. Als we daar op moeten inleveren, vind ik het niet erg.

We krijgen nu natuurlijk de vraag of die lelijke bouw niet beter was. Geen idee.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:19

caranthir schreef:
Wel knap van dat paard, maar oei wat is die lelijk. Als we daar op moeten inleveren, vind ik het niet erg.

We krijgen nu natuurlijk de vraag of die lelijke bouw niet beter was. Geen idee.


Wat echter wel heel functioneel was, was die hele mooie schouder die erin zat, de goed geplaatste opperarm, de lang doorlopende schoft, de kniepartij en de bouw van de achterhand.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:20

Het gaat er toch om wat je wilt, we hebben niet allemaal hetzelfde beeld voor ogen. Maar zonder verleden is er geen heden. We proberen te leren door naar het verleden te kijken. Je kunt niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar dat gaat ook op voor het heden.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:29

Bucephalus"]
[quote="caranthir schreef:
Wel knap van dat paard, maar oei wat is die lelijk. Als we daar op moeten inleveren, vind ik het niet erg.

We krijgen nu natuurlijk de vraag of die lelijke bouw niet beter was. Geen idee.


Wat echter wel heel functioneel was, was die hele mooie schouder die erin zat, de goed geplaatste opperarm, de lang doorlopende schoft, de kniepartij en de bouw van de achterhand.
[/quote]

Je hebt helemaal gelijk. Zag alleen dat ezelshoofd Haha! . Moest even van de schrik bekomen

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:30

caranthir"]
[quote="Bucephalus"][quote="caranthir schreef:
Wel knap van dat paard, maar oei wat is die lelijk. Als we daar op moeten inleveren, vind ik het niet erg.

We krijgen nu natuurlijk de vraag of die lelijke bouw niet beter was. Geen idee.


Wat echter wel heel functioneel was, was die hele mooie schouder die erin zat, de goed geplaatste opperarm, de lang doorlopende schoft, de kniepartij en de bouw van de achterhand.
[/quote]

Je hebt helemaal gelijk. Zag alleen dat ezelshoofd Haha! . Moest even van de schrik bekomen
[/quote]

Hahaha! Vergeet niet dat nekkie..
Haha!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:29

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:
. Het paard daarentegen is nog steeds dezelfde machine met dezelfde bouw, aandrijving .....



Dat is dus het wezenlijke verschil door de voortuitgang, dat is intussen veranderd. Dat kan jij ten nadele vinden, de huidige gebruiker ervaart dat als een voordeel.
[/quote]

Wat te denken van dit paard. Is dit vooruitgang, stilstand of achteruitgaan?

[img]Afbeelding [/img]

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:39

Je laat en foto van een Russische Trakehner zien. Trakehner is het enige warmbloedras dat al 300 jaar is gevormd door Arabieren en Volbloeds. De voorbeelden van Bucephalus komen meer bij het paard van vroeger.
De sportpaarden in Europa zijn gefokt met behulp van landbouwpaarden, dat is het type dat niet meer gewenst noch nodig is.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:02

Mijn vraag is wat we van dit paard vinden. Mijn tweede vraag is dan wat hebben die warmbloedpaarden aan de huidige sportpaarden meegegeven? Of dat nog gewenst en nodig is een heel ander uitganspunt dan
Code
snip
te stellen dat type is niet meer nodig en niet meer gewenst.
Polydor kan dus worden afgekeurd. Deze hengst voert al tien jaar de mondiale hengstenlijst aan van de beste verervers. Dat type is niet meer gewenst en niet meer nodig! Met welke paarden gaan we dan wel vooruit?
En wat nemen die van de oude garde mee?

Code
persoonlijk waardeoordeel weggehaald, UN gegeven, zie tweede bullet nieuwe regels

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:14

Maar Anna42 hoe kunnen we dan het geheel inpassen in de vraag/stelling van Yootha?
En was/is het wel Polydor en niet Pilatus? [denkt daarbij aan oa Pilot]

Code
off-topic deel weggehaald. Joost

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:17

Als ik naar dit Russische paard kijk dan zie ik een paard dat voor wat betreft Nederland niet bodenständig oogt. Het lijkt een fijngebouwd, wat exotisch aandoend paard. Naar mijn mening past het allemaal niet zo goed bij elkaar. Geen paard waar mijn voorkeur naar uitgaat. In een moderne warmbloedfokkerij maak je ter veredeling weliswaar gebruik van bloed, maar het doel is niet om een soort van kopie, Engels-of Arabisch volbloed te fokken.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:23

Ik vind dat dat paard die door de voorbenen trouwens wel veel van de volbloed heeft zoals we die toen in onze merries hebben gekregen door St. Simon. Hetzelfde type.
En voor zover ik weet staat het Russische type Trakehner nog goed in verhouding met hoe de Trakehner er vroeger uitzag, dus dat past prima bij dit topic.

En het is aan Joost en mij te beslissen of iemand kleinerend bezig is.
Anders druk je maar op de rode knop.
Off topic reacties zijn jammer in interessante discussies.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:32

Verdere opmerkingen graag per pb omdat anders het topic zeer off topic gaat.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:37

Afbeelding

Een ander voorbeeld van een paard. Nu een dat zichzelf draagt aan de lange teugel. Geboren in 1928 v. Löwenjäger x Reinhart x Perfectionist.
Een model dat naar mijn mening ook nu nog graag gezien wordt. Oud (erwets) hoeft niet per definitie uit de tijd te zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:38

adriana schreef:
Ik vind dat dat paard die door de voorbenen trouwens wel veel van de volbloed heeft zoals we die toen in onze merries hebben gekregen door St. Simon. Hetzelfde type.
En voor zover ik weet staat het Russische type Trakehner nog goed in verhouding met hoe de Trakehner er vroeger uitzag, dus dat past prima bij dit topic.

En het is aan Joost en mij te beslissen of iemand kleinerend bezig is.
Anders druk je maar op de rode knop.
Off topic reacties zijn jammer in interessante discussies.


buiten het stuk dat off topic is

Wat bedoel je in hemelsnaam met Russische Trakehner en Trakehner van vroeger. Alle Russische Trakehners uit die tijd ZIJN uit Trakehners van vroeger, die hadden de Russen namelijk meegenomen nadat ze Duitsland overwonnen hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:39

En wat is er dan zo goed aan de paarden op de foto, waar moeten we op letten en hoe zie je dat ge-ne-tisch ??? Oftewel, welk gen doet wat en waar zit dat? Oftewel, hoe weet je welke eigenschap er hoe vererfd gaat worden. Want daar moet dit topic tenslotte over gaan.