Ex renpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerrit1982

Ex renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 21:17

Goedenavond,

Ik heb een maand geleden een (dacht ik) springpaard gekocht.
Door verschillende factoren ben ik twijfels gaan krijgen over het verhaal van mijn paard. Mij was verteld dat het paard op l niveau sprong en cross ervaring had. Doordat mijn paard niet echt reageerde op been, nogal onrustig en erg schrikkerig was ben ik toch op onderzoek uitgegaan en kwam er al snel achter dat het een renpaard uit Ierland betreft.
(Heel komisch, maar zijn vader is een kleinkind van het bekende renpaard secretariat)
Ik heb zelf totaal geen ervaring met Ierse renpaarden, ik vermoed dat hij een niet al te fijn leven heeft gehad daar.
Nu is het zo dat ik achter al meer van zijn trekjes kom. De eerste week vond hij poetsen heerlijk, nu is hij erg onrustig en bijt maar al te graag. hoeven krabben gaat ook echt niet.m, De ene keer krijg ik met pijn en moeite z’n voet enkele seconden omhoog en de andere keer vertikt hij het gewoon.
Zo vertoont hij sinds 1,5 week hengstengedrag (het is een ruin). Hij vloog een merrie in de molen aan en zodra er een merrie naast hem komt te staan op de poetsplaats begint meneer te schoppen en te hinniken.
Het rijden gaat nu hij een neusriem bontje en een geluiddempend oornetje op heeft beter.
Heeft iemand hier ervaring mee? Lees graag verhalen van anderen en eventueel tips.
Ondanks meneer z’n trekjes vind ik het een heel lief paard en gun ik hem een goed leven. Doordat ik het rijden pas weer heb opgepakt na een aantal jaar durf ik niet alleen te rijden, we lessen nu 3x per week totdat ik het vertrouwen krijg en af en toe alleen even de bak in durf.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:21

Oh dat klinkt niet al te best, de kans is aanwezig dat je bent opgelicht. Heb je hem laten keuren? Dat zou ik alsnog doen eigenlijk.
Wel tof dat hij een afstamming is van Secretariat. :D

Edit: Tekst even aangepast.

Desi_2409

Re: Ex renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:26

Een Engels Volbloed is slim en gevoelig, niet geschikt voor iemand die geen vertrouwen heeft en geen leiding kan geven.
Ze zijn vaak wel heel lief en hebben veel "will to please". Ik raad aan hem door te laten rijden/ om te laten scholen door iemand die ervaring heeft met dit soort paarden en zelf eerst aan je vertrouwen werken met een ander paard van de manege oid. Wellicht passen jullie dan na paar maanden beter bij elkaar! Succes!

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 21:35

Kleine edit: via een race site heb ik zijn races gezien, tot april dit jaar heeft hij nog op de renbaan gelopen. Vandaag over balken gedraafd, je kon duidelijk merken dat hij dit niet eerder gedaan heeft. Het lijkt mij sterk dat hij ooit een parcours heeft gesproken. Ik heb wel jump races gezien waar hij wel sprong, is natuurlijk iets heel anders dan obstakels

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:38

Je kan even bloed laten trekken om het testosteron te controleren, dan weet je zeker dat hij goed gecastreerd is. Een merrie aanvliegen klinkt echter niet perse als hengstengedrag maar meer als erg weinig sociaal contact gehad...

Verder is inderdaad een volbloed wel even wat anders dan een springpaard, maar met de juiste ondersteuning en omscholing ken ik ze wel als hele fijne slimme en werkwillige paarden.

Ik ben het eigenlijk wel eens met degene hierboven, ik zou hem ook door laten rijden. Ik denk dat je dit heel veel (negatieve) energie gaat kosten wat vroeger of later ten koste gaat van je plezier en jullie band. Wat een ervaren ruiter in een paar maanden kan, kost jou misschien veel langer en uiteindelijk heb je dan net zoveel geinvesteerd in lesgeld. Je mag me altijd een pb sturen, ik weet eventueel een heel fijn adres met veel ervaring met zowel op de baan rijden als omscholen daarna van volbloeden waar ze jou ook fijn kunnen begeleiden.

Ik zie net je edit, dan heeft hij lichamelijk ook nog een lange weg te gaan, ik kan je echt aanraden specifiek te zoeken naar iemand met ervaring hiermee, de gemiddelde instructeur gaat je hier misschien niet voldoende mee kunnen helpen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:55

Wat is eigenlijk jouw doel met hem?
Ik zou ook zijn testosteron even laten checken voor de zekerheid.

Als hij hurdling heeft gedaan heb je ook kans dat hij weinig respect heeft voor het hout, want ze zijn gewend dat de bovenkant van de heggen meebeweegt.

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 22:08

Earth schreef:
Wat is eigenlijk jouw doel met hem?
Ik zou ook zijn testosteron even laten checken voor de zekerheid.

Als hij hurdling heeft gedaan heb je ook kans dat hij weinig respect heeft voor het hout, want ze zijn gewend dat de bovenkant van de heggen meebeweegt.

Toen ik hem kocht was mijn doel in eerste instantie het springen oppakken en leuke buitenritten maken.
Dit durf ik met hem niet aan, mijn doelen zijn daarom bijgesteld. Ik heb mij voorgenomen minstens het eerste half jaar mij te richten op het bouwen van een band en het vertrouwen. Daarna kijken waar zijn interesses liggen, mocht hij springen leuk vinden dit rustig op te pakken.

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 22:15

0000 schreef:
Je kan even bloed laten trekken om het testosteron te controleren, dan weet je zeker dat hij goed gecastreerd is. Een merrie aanvliegen klinkt echter niet perse als hengstengedrag maar meer als erg weinig sociaal contact gehad...

Verder is inderdaad een volbloed wel even wat anders dan een springpaard, maar met de juiste ondersteuning en omscholing ken ik ze wel als hele fijne slimme en werkwillige paarden.

Ik ben het eigenlijk wel eens met degene hierboven, ik zou hem ook door laten rijden. Ik denk dat je dit heel veel (negatieve) energie gaat kosten wat vroeger of later ten koste gaat van je plezier en jullie band. Wat een ervaren ruiter in een paar maanden kan, kost jou misschien veel langer en uiteindelijk heb je dan net zoveel geinvesteerd in lesgeld. Je mag me altijd een pb sturen, ik weet eventueel een heel fijn adres met veel ervaring met zowel op de baan rijden als omscholen daarna van volbloeden waar ze jou ook fijn kunnen begeleiden.

Ik zie net je edit, dan heeft hij lichamelijk ook nog een lange weg te gaan, ik kan je echt aanraden specifiek te zoeken naar iemand met ervaring hiermee, de gemiddelde instructeur gaat je hier misschien niet voldoende mee kunnen helpen.

Dat hij weinig sociaal contact g heeft gehad lijkt mij zeer waarschijnlijk. Na een aantal week buiten in de paddock te hebben gestaan hebben we geprobeerd hem in wei met 2 andere paarden te laten staan, dit vond hij niks en is toen gevlucht. Hij staat daarom nu altijd alleen, vind dit wel zielig aan een kant maar het kan helaas even niet anders.
Met rijden is hij nu prima, de eerste 2 week schrok hij best vaak en sloeg nog eens op hol waardoor ik er een aantal keer van af ben gevallen. Dit gaat nu wel beter. Op stal is het echt een lieverd, dan knuffelt hij al te graag.
Alleen zodra meneer op de poetsplaats staat met merries wordt hij erg onrustig en stout, en het poetsen gaat niet altijd even goed. Begrijp niet zo goed waar dit vandaan komt gezien het de eerste 2 week juist heel goed ging

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 22:17

Earth schreef:
Oh dat klinkt niet al te best, de kans is aanwezig dat je bent opgelicht. Heb je hem laten keuren? Dat zou ik alsnog doen eigenlijk.

Dat vond ik dus ook erg gaaf, z’n vader heeft ook erg goed gepresteerd op de renbaan. Mijn paard daarentegen wat minder goed, dat is denk ik ook de reden van verkoop.
Dat hij een parcours van 1m heeft gesprongen geloof ik iig niet meer, in die zin ben ik wel voorgelogen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:22

Wat vervelend dat het verhaal niet klopt TS maar heb je ook niet proef gesprongen tijdens het bezichtigen? Het lijkt mij dat je dat dan toch al merkt?
Ik ga wel mee dat doorrijden een verstandige keuze gaat zijn en je veel tijd en energie gaat besparen :j

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:50

In iedergeval Testosteron laten testen... als jouw al niet de waarheid is verteld wat zujn verleden is en ook belogen bent qua "springpaard" zou het mij niet verbazen dat er iets in is gespoten.

Dat zou ook verklaren dat hij " op eens" poetsen niet meer zo fijn vind.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:53

Sambojada99 schreef:
0000 schreef:

Dat hij weinig sociaal contact g heeft gehad lijkt mij zeer waarschijnlijk. Na een aantal week buiten in de paddock te hebben gestaan hebben we geprobeerd hem in wei met 2 andere paarden te laten staan, dit vond hij niks en is toen gevlucht. Hij staat daarom nu altijd alleen, vind dit wel zielig aan een kant maar het kan helaas even niet anders.
Met rijden is hij nu prima, de eerste 2 week schrok hij best vaak en sloeg nog eens op hol waardoor ik er een aantal keer van af ben gevallen. Dit gaat nu wel beter. Op stal is het echt een lieverd, dan knuffelt hij al te graag.
Alleen zodra meneer op de poetsplaats staat met merries wordt hij erg onrustig en stout, en het poetsen gaat niet altijd even goed. Begrijp niet zo goed waar dit vandaan komt gezien het de eerste 2 week juist heel goed ging

Tja wittebroodsweken zijn voorbij en dan is hem duidelijk dat de goede stalmanieren die er door de vorige eigenaar ingetraind zijn bij jouw niet zo hoeven. Is typisch voor paarden bij een nieuwe en onervaren eigenaar. Ja, zorg voor begeleiding, zodat hij weet dat de regels ook bij jouw gelden, want hij weet hoe het hoort gezien gedrag de eerste tijd.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:55

Sambojada99 schreef:
Earth schreef:

Dat vond ik dus ook erg gaaf, z’n vader heeft ook erg goed gepresteerd op de renbaan. Mijn paard daarentegen wat minder goed, dat is denk ik ook de reden van verkoop.
Dat hij een parcours van 1m heeft gesprongen geloof ik iig niet meer, in die zin ben ik wel voorgelogen.

Ja dat is spannend. Zoals ik al vroeg, is hij gekeurd? Want dat zou ik wel belangrijk vinden bij zo'n paard. Want ze komen daar niet altijd even gezond vandaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 23:01

TS, je kan eens bij Kyrkelover (en/of Ruitje) hier op bokt navraag doen over je paard. Die kan vaak veel achterhalen van racepaarden.

Als het mogelijk is, zou ik het omscholen/doorrijden ook uitbesteden, en anders heel veel, goede begeleiding zoeken hierbij. En inderdaad even een check door de da laten doen als dat nog niet gedaan is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:10

En als je nu eens eerlijk naar je wensen kijkt? Is dit wel het paard wat je zocht?
Het klinkt of je bent opgelicht en eigenlijk zou je het paard dus terug moeten brengen. Het paard is geen springpaard. Dat staat dan nog los van het wel of niet laten keuren.
Je weet niet wat er nog aan kosten achterweg gaan komen, het paard is bij jou nu al vervelend (kan ook betekenen dat je te weinig ervaring hebt).
Als je het paard wel absoluut wilt houden, dan zou ik hulp vragen, zodat je er achter kunt komen of het paard niet goed opgevoed is, of dat je zelf niet consequent genoeg bent. Verder hoop ik voor je dat er geen kreupelheden of ziektes achterweg komen. Want dan ben je aan het dier gehecht, je besluit het te houden, het voldoet al niet aan je eisen voor bosritjes en springen, en je krijgt ook nog extra kosten.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:22

Waarom heb je hem niet terug gebracht? En hoe ging het proefrijden?

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 07:29

speedfiets_2 schreef:
Waarom heb je hem niet terug gebracht? En hoe ging het proefrijden?

Proefrijden ging erg goed, verkoper gaf toen aan dat de paarden nog geen week bij hem waren en daarom misschien een beetje moe waren.
Die week was er concours en ook erg druk, vandaar alleen bij stappen, draven en een klein stukje galop gehouden.
Ik sprak de verkoper vorige week en vertelde dat ik er een aantal keer van af ben gegooid en dat hij niet goed reageert als er andere paarden in de bak zijn.
Hij zou een afspraak maken om hem eventueel door te rijden of ons begeleiden.

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 07:33

germie schreef:
En als je nu eens eerlijk naar je wensen kijkt? Is dit wel het paard wat je zocht?
Het klinkt of je bent opgelicht en eigenlijk zou je het paard dus terug moeten brengen. Het paard is geen springpaard. Dat staat dan nog los van het wel of niet laten keuren.
Je weet niet wat er nog aan kosten achterweg gaan komen, het paard is bij jou nu al vervelend (kan ook betekenen dat je te weinig ervaring hebt).
Als je het paard wel absoluut wilt houden, dan zou ik hulp vragen, zodat je er achter kunt komen of het paard niet goed opgevoed is, of dat je zelf niet consequent genoeg bent. Verder hoop ik voor je dat er geen kreupelheden of ziektes achterweg komen. Want dan ben je aan het dier gehecht, je besluit het te houden, het voldoet al niet aan je eisen voor bosritjes en springen, en je krijgt ook nog extra kosten.

Nee het is absoluut niet wat ik zocht, had ook niet verwacht dat dit er allemaal bij zou komen kijken.
Een vriendin van me heeft rond dezelfde periode haar springpaard gekocht en was het afgelopen weekend al op concours, waar ze foutloos gereden hebben. Elke situatie is anders natuurlijk, maar ik denk dat wij dol z’n vroegst volgend jaar een sprongetje kunnen maken,
Erg lastig allemaal, aan de andere kant denk ik dat dit wel de kans biedt om een sterke band op te bouwen met het paard en dat we na alle tegenslagen er hopelijk sterker uitkomen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:35

De verkoper wil dus wel een keer komen om te helpen? Dat vind ik positief. Maar die afspraak moet er natuurlijk wel z.s.m. komen. 'We bellen wel een keer' is ook weer een mooie manier om iemand aan het lijntje te houden.
Maar als het paard echt parcoursen gesprongen heeft, dan is dat na te vragen of aan te tonen. En je hebt eigenlijk nu een paard met een andere geschiedenis dan waar je naar op zoek was.

Wat zegt je gevoel? Wil je er wel voor gaan of had je toch liever een paard zoals die van je vriendin gehad? Want dat maakt ook wat uit of je het traject van terugbrengen en geld terug in moet gaan of dat je door moet gaan. Want ook als je wel een goede band met het dier krijgt, mogelijk voldoet het dan toch niet aan wat jij er mee gewild had. Want het paard heeft mogelijk nooit de parcourservaring opgedaan en dan moet je het samen alsnog gaan doen. En kun je dat wel?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:40

Ik zou zeggen gewoon terug brengen. Waarom nu al aan die ellende beginnen? Verkoper maakt smoesjes dat jij niet goed kan proefrijden. Hij kan praten als brugman maar dit is gewoon niet het paard wat je wilde.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:49

TS, heb je een stamboek naam.? Hurdling is heel wat anders dan een chaser. Dit soort paarden hebben gewoon heel veel werk gehad, als dat werk niet meer van toepassing is, krijgen ze gedragsverandering dat is nu eenmaal inherent. Als je niet zeker bent van jezelf, dan is terugsturen het enige advies wil je ongelukken voorkomen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:52

Hoe hard het ook klinkt

Dit paard is niet wat je voor ogen had. Je hebt de verkeerde info bij het paard verkregen en dit is gewoon niet oke.

Een volbloed kan je doorrijden maar het is en blijft een heel ander type en uiterst gevoelig. Ik snap de verkoper dat hij in deze tijden blij is dat er een paard verkocht is maar dit oplossen gaat geld, tijd en energie kosten met nog maar de vraag of dit dalijk het paard is wat jij kan en wilt rijden.

Als hun hem in training nemen ben jij je stalling kwijt want neem aan dat je je box aanhoudt. Als hij terugkomt is het weer de vraag of jullie een goed team zijn en als je hen thuis gaat trainen gaat het miss goed dalijk maar is het dan het paard wat jij wilt.

Paarden zijn te duur in onderhoud om er niet van te kunnen genieten zoals je voor ogen had.

Je hebt de achtergrond

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:59

Heb je 1000 piek liggen om hem in training te zetten? Want dat ben je met een paar maand zo kwijt. Én wil je dat niet liever bijleggen voor een andere als je deze hebt teruggebracht?

Ikzou hem terugbrengen,je zocht een kant en klare maar je hebt een project gekregen,met onzekere uitkomst ook nog!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:17

Omscholing kost tijd en je hebt er ervaring voor nodig. Een hurdle jumper is compleet wat anders dan showjumping, wat wij hier doen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:56

Heb je het paard laten keuren?

Stalgenoot heeft een ex-renpaard moeten laten inslapen op 6 jarige leeftijd omdat zij helemaal stuk was.

Dus ik ga mee in mijn voorgangers: als dit niet is wat je zoekt zou ik het paard terugdoen:.