Fokadvies springmerrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cwp03

Fokadvies springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 13:25

Fokadvies gevraagd voor mijn merrie in 2025.
Welke hengst te nemen? Ik wil een goede springer :).
Mijn merrie is Pegase van t Ruytershof x wunder boy vd zuuthoeve. Ze is een hele grote (175+) dus qua grootte moeten we niet echt veel kijken. Ik wil een veulentje met veel vermogen en een goede galop op de sprong. De merrie is drie dus nog niet veel laten zien. Lief karakter uiteraard. Ik twijfel welke hengst maar ken er ook niet veel van:
- Eldorado vd zeshoek
- quasimodo vd molendreef
- diamant de semmily
- balou(bet) de rouet
- united touch s
- chacco blue
- Cicero z

Maar ik weet het niet goed .

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:53

Enkele van deze hengsten leven niet meer. Je koopt sperma per diepvriesrietje (als je er al aan kan komen) voor het bedrag van een hele flinke nieuwe auto. Ik weet niet of dat de bedoeling is?

Gezien de vragen in je vorige topics, zou ik je adviseren naar een fokker bij jou in de buurt te gaan. Jouw dierenarts weet vast wel wat adressen. Deze kan je beter op weg helpen als je beginnend bent.
Heel leuk dat je wilt fokken! Ruiters en fokkers hebben elkaar nodig.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:01

Heb je een standfoto van de merrie?
Linkje naar horsetelex?

Wat is je doel met het veulen, en wat is het budget voor sperma? Wil je vers of diepvries?

Je noemt nu heel verschillende hengsten, dus wat heb je zelf in gedachte. Welke hengst die in de sport loopt op dit moment spreekt je aan?

Is de merrie onder het zadel? Wat toont ze daar qua karakter en reflexen etc? Grote paarden vererven niet perse maat, dus dat is wel iets om in je achterhoofd te houden.

https://horsetelex.nl/horses/pedigree/2 ... uwershoeve

Dit is haar denk ik lijkt voldoende maat in de lijn te zitten.

Cwp03

Re: Fokadvies springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 14:23

@oehlala ik vind united touch heel leuk. En dat is de juiste link idd :). Is niet onder het zadel dus op dat vlak weet ik er niet veel van. Budget voor de sperma maakt niet veel uit en het veulentje wordt meteen ook verkocht. Ik volg de veilingen om te zien waar de meeste fokkers mee fokken om zo wat een beeld te krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:02

Dus je fokt voor de verkoop? Ik zou daar toch even over nadenken. Ik zie heel weinig sport en predikaten in de lijn zitten dus waarom denk je dat jouw merrie geschikt is om mee te fokken? De merrie zelf heeft ook nog geen predikaten. De hengsten die je noemt gaan alle kanten op en naar de uitslagen van keuringen kijken om te zien waar anderen mee dekken is geen basis om een hengst voor je merrie te zoeken natuurlijk. Met een veulen wordt altijd belofte verkocht. Als de lijn zelf weinig predikaten of sport heeft geleverd dan is er ook weinig belofte natuurlijk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:34

Qua lijn er achter is het niet heel interessant om een veulen te fokken voor verkoop. Om er aan te verdienen.
Ik zou er ook even over na denken als dat je enige reden is

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:44

Suzanne F. schreef:
Dus je fokt voor de verkoop? Ik zou daar toch even over nadenken. Ik zie heel weinig sport en predikaten in de lijn zitten dus waarom denk je dat jouw merrie geschikt is om mee te fokken? De merrie zelf heeft ook nog geen predikaten. De hengsten die je noemt gaan alle kanten op en naar de uitslagen van keuringen kijken om te zien waar anderen mee dekken is geen basis om een hengst voor je merrie te zoeken natuurlijk. Met een veulen wordt altijd belofte verkocht. Als de lijn zelf weinig predikaten of sport heeft geleverd dan is er ook weinig belofte natuurlijk.

Wat Suzanne zegt inderdaad TS. Fokkers die de veulens op de veilig verkopen hebben vooraf natuurlijk ook goed naar hun eigen merrie gekeken en op basis daarvan een hengstenkeuze gemaakt, afgewogen op de eigen sterke of mindere punten. Een commerciële hengst alleen garandeert geen commercieel veulen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:45

Ik weet niet of de veilingen de beste plekken zijn om te kijken wat fokkers doen. Een hoop van die veulens zijn icsi en et en daar worden eigenlijk alleen maar commerciele kuezes gemaakt, heeft in mijn optiek niets met fokken te maken, eerder met gewoon vermeerderen. De uitzondering daargelaten.

De lijn van je merrie is niet echt interesdant om mee te fokken, weinig sport.

Wat spreekt je aan, aan United Touch?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:04

wij hebben 2 nakomelingen van Cicero Z (x Haertbreaker) op stal staan, nu inmiddels 5 jaar dus ook onder de man.
Beide goede springers (de merrie meer dan de inmiddels ruin).

Merrie is erg vlug en handig, springt mooi over de rug en is zoals we het nu zien ook zeker wel geschikt voor het hogere werk, erg gefocust op de sprongen.
Ruin vind dingen soms nog wat spannend en is wat groffer gebouwd en dus iets minder vlug dan de merrie. Erg werkwillig en vriendelijk karakter ook. Niet heel groot. merrie is 1.65 en de ruin nu 1.71

met de andere hengsten geen ervaring. Kijk goed naar de voordelen en nadelen van je eigen merrie en zoek daar een hengst op uit, zodat deze ook echt aanvult

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:08

United Touch is overigens ook niet beschikbaar, enkel met ICSI, zelfde als Chacco Blue, Diamant, Baloubet.
Zijn allemaal hengsten die in feite niet te krijgen zijn voor ´gewone´ merries.

Cwp03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 19:11

Suzanne F. schreef:

Ik weet niet waar er geen sport in die lijn zit? Pegase 155, wunder boy 150? En diegene daarna.. afbreken vind ik hier niet op zijn plaats. Ik vraag om raad, niet om mij de grond in te duwen.

Cwp03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 19:11

Keell94 schreef:
wij hebben 2 nakomelingen van Cicero Z (x Haertbreaker) op stal staan, nu inmiddels 5 jaar dus ook onder de man.
Beide goede springers (de merrie meer dan de inmiddels ruin).

Merrie is erg vlug en handig, springt mooi over de rug en is zoals we het nu zien ook zeker wel geschikt voor het hogere werk, erg gefocust op de sprongen.
Ruin vind dingen soms nog wat spannend en is wat groffer gebouwd en dus iets minder vlug dan de merrie. Erg werkwillig en vriendelijk karakter ook. Niet heel groot. merrie is 1.65 en de ruin nu 1.71

met de andere hengsten geen ervaring. Kijk goed naar de voordelen en nadelen van je eigen merrie en zoek daar een hengst op uit, zodat deze ook echt aanvult

Dankjewel voor je antwoord!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:30

Cwp03 schreef:
Ik weet niet waar er geen sport in die lijn zit? Pegase 155, wunder boy 150? En diegene daarna.. afbreken vind ik hier niet op zijn plaats. Ik vraag om raad, niet om mij de grond in te duwen.

Ik denk dat je het niet begrijpt. Ik breek niks af. Ik constateer. De namen die jij noemt zijn hengsten. Daar gaat het niet om. Ik heb het over de moederlijn. Die heeft op 2 sportpaarden na niks gebracht. Als je op de link hierboven naar Horsetelex gaat en je scrolt naar beneden dan zie je de moederlijn met de nakomelingen met predikaten en sport.
Er zit gewoon heel weinig sport in de moederlijn. Dat is niet afkraken, dat is gewoon zo. Jouw merrie zelf heeft ook geen predikaten, de moeder ook niet en de oma ook niet.
Als je wilt fokken met oog op verkoop dan is dit niet echt handig. Dus waarom zou je met jouw merrie willen fokken?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:10

Met sport in de lijn worden de nakomelingen van moeder, oma, grootmoeder bedoeld, meestal aan moederszijde. Het lijntje waar jouw merrie uit komt heeft dat niet. Dat is waar vandaag de dag naar gekeken wordt bij de verkoop en dat is wat Suzanne bedoelt. Zij kraakt niets af, maar geeft gewoon aan hoe het werkt.

Predicaten, de 1 geeft daar wel wat om, de ander niet, maar het geeft wel een indicatie van de kwaliteit van een lijntje. Dat heeft het lijntje van jouw merrie ook niet. Dus eigenlijk op het commerciële heb je 2 belangrijke niet, dan zijn de hengsten die je noemt, niet beschikbaar of betaalbaar, dus moet je er een ander type hengst opzetten, wat het geheel waarschijnlijk nog minder interessant maakt voor verkoop.

Het fokken van een veulen tot zijn 3e levensjaar kost je pakweg 10k als alles goed gaat.
De veulens verkopen gewoon slecht dit jaar en dat lijkt ook wel een beetje de trend te zijn, dus bezint eer je begint.

Is het oppakken van je merrie en op wedstrijden rijden niet eerst een optie? Merries die in de sport wat presteren zijn altijd aantrekkelijker dan VB merries.