Elisa2 schreef:Hoe zijn haar gangen verder en hoe springt ze?
Haar gangen zijn vrij vlak. Hoe ze verder springt, wat haar techniek is en/of ze hiervoor aanleg heeft weet ik niet zo goed. Daar heb ik niet zoveel kijk op. Ik heb nog maar weinig met haar gesprongen.
Hier wat korte voorbeelden:
Oehlala schreef:Wat is het doel van het veulen?
Wat is het budget voor dekgeld?
Ik wil heel graag een keer een veulen van mijn merrie. Mijn doel is dat dit een fijn paard wordt voor de toekomst. Het hoeft geen springtopper te worden.
Voor het budget had ik max. €1500 in gedachten.
Rizette schreef:Vwb verbetering. De stand rechtsachter geeft wat zorg? Hou daar ook rekening mee. Overleg het geheel met Nijhof, Goede hengstenhouder.
Hoe bedoel je dat precies? Wat valt jou op aan rechtsachter?
KiKiDo schreef:Leuk dat je je gaat verdiepen in het fokken. Fokken is ook veel overwegingen maken. Je eigen veulentje in de wei is erg leuk! Maar daar zijn (hopelijk) veel beslissingen aan vooraf gegaan. En vergeet niet de risico's die het ook voor je merrie meebrengt.
Je wil vergrotend fokken. Ik weet niet hoeveel je daarbij voor ogen hebt, maar jouw merrie zal waarschijnlijk niet veel maat meegeven. Haar afstamming heeft dat, zowel aan vaders als aan moeders kant, niet echt in zich. Natuurlijk kan er een keer een grotere uitkomen! Maar in je beslissing zou je mee moeten nemen dat de kans op een grotere niet heel sterk aanwezig is.
Overigens is er ook een Springpaardentopic op Bokt. Misschien zijn daar nog goede ideeën of antwoorden te vinden.
Ik heb me er zeker vooraf goed in verdiept,
ook in de risico’s en ik durf wel te zeggen dat ik de keuze goed doordacht heb.
Ik snap met mijn merrie en haar achtergrond dat ik misschien geen groot paard ga fokken, maar dat hoeft van mij ook niet. Maar door een hengst te kiezen die vergrotend fokt hoop ik te voorkomen dat haar nakomeling op een e-pony-formaat uitkomt.