Fokadvies gevraagd springmerrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Masaya

Fokadvies gevraagd springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-24 17:39

Hoi allemaal,

Volgend dekseizoen wil ik mijn springgefokte merrie Nesbitt (Chapeau TN x Verdi) laten dekken. Dit zal voor mij ook de allereerste keer zijn dat ik een veulentje ga fokken :D

Ik ben totaal niet thuis in het wereldje. Dus ik ben mij vast goed aan het voorbereiden hoe alles in zijn werk gaat en ben ik mij aan het verdiepen in de hengstenkeuze.

Wat ik in ieder geval belangrijk vind:
- Een hengst die een fijn en meewerkend karakter vererft. Ik heb niet de ambitie om een bloederig topsportpaard te fokken.
- Vergrotend fokt (mijn merrie is maar 1.58 m).

Hebben jullie nog tips wat er verbeterd kan worden aan mijn merrie / tips voor hengstenkeuze? :)

Zelf zat ik eventueel te denken aan Ceasar ter Linden, maar ik weet niet of hij bij mijn merrie past?

Hierbij wat meer informatie over mijn merrie:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... nesbitt-tl

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nesbitt (Chapeau TN x Verdi)
all_about_nesbitt

Elisa2

Re: Fokadvies gevraagd springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:49

Hoe zijn haar gangen verder en hoe springt ze?

Het is echt een team Nijhof gefokt paard zo te zien, zou daar ook eens advies vragen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:19

Bij ons op stal, is ook een merrie drachtig van ceacar ter Linde. Ongeveer qua type net als jou merrie

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:21

Wat is het doel van het veulen?

Wat is het budget voor dekgeld?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:48

Vwb verbetering. De stand rechtsachter geeft wat zorg? Hou daar ook rekening mee. Overleg het geheel met Nijhof, Goede hengstenhouder.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:58

Leuk dat je je gaat verdiepen in het fokken. Fokken is ook veel overwegingen maken. Je eigen veulentje in de wei is erg leuk! Maar daar zijn (hopelijk) veel beslissingen aan vooraf gegaan. En vergeet niet de risico's die het ook voor je merrie meebrengt.

Je wil vergrotend fokken. Ik weet niet hoeveel je daarbij voor ogen hebt, maar jouw merrie zal waarschijnlijk niet veel maat meegeven. Haar afstamming heeft dat, zowel aan vaders als aan moeders kant, niet echt in zich. Natuurlijk kan er een keer een grotere uitkomen! Maar in je beslissing zou je mee moeten nemen dat de kans op een grotere niet heel sterk aanwezig is.

Overigens is er ook een Springpaardentopic op Bokt. Misschien zijn daar nog goede ideeën of antwoorden te vinden.

Masaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-24 19:49

Elisa2 schreef:
Hoe zijn haar gangen verder en hoe springt ze?

Haar gangen zijn vrij vlak. Hoe ze verder springt, wat haar techniek is en/of ze hiervoor aanleg heeft weet ik niet zo goed. Daar heb ik niet zoveel kijk op. Ik heb nog maar weinig met haar gesprongen.

Hier wat korte voorbeelden:

Oehlala schreef:
Wat is het doel van het veulen?

Wat is het budget voor dekgeld?

Ik wil heel graag een keer een veulen van mijn merrie. Mijn doel is dat dit een fijn paard wordt voor de toekomst. Het hoeft geen springtopper te worden.

Voor het budget had ik max. €1500 in gedachten.

Rizette schreef:
Vwb verbetering. De stand rechtsachter geeft wat zorg? Hou daar ook rekening mee. Overleg het geheel met Nijhof, Goede hengstenhouder.

Hoe bedoel je dat precies? Wat valt jou op aan rechtsachter?

KiKiDo schreef:
Leuk dat je je gaat verdiepen in het fokken. Fokken is ook veel overwegingen maken. Je eigen veulentje in de wei is erg leuk! Maar daar zijn (hopelijk) veel beslissingen aan vooraf gegaan. En vergeet niet de risico's die het ook voor je merrie meebrengt.

Je wil vergrotend fokken. Ik weet niet hoeveel je daarbij voor ogen hebt, maar jouw merrie zal waarschijnlijk niet veel maat meegeven. Haar afstamming heeft dat, zowel aan vaders als aan moeders kant, niet echt in zich. Natuurlijk kan er een keer een grotere uitkomen! Maar in je beslissing zou je mee moeten nemen dat de kans op een grotere niet heel sterk aanwezig is.

Overigens is er ook een Springpaardentopic op Bokt. Misschien zijn daar nog goede ideeën of antwoorden te vinden.

Ik heb me er zeker vooraf goed in verdiept,
ook in de risico’s en ik durf wel te zeggen dat ik de keuze goed doordacht heb.

Ik snap met mijn merrie en haar achtergrond dat ik misschien geen groot paard ga fokken, maar dat hoeft van mij ook niet. Maar door een hengst te kiezen die vergrotend fokt hoop ik te voorkomen dat haar nakomeling op een e-pony-formaat uitkomt.

all_about_nesbitt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:56

Ik zou Ceasar niet gebruiken op deze merrie omdat ik denk dat ze een grootramige hengst nodig heeft met meer beweging.

Ik vind het een leuke merrie om te zien, beweging valt niks tegen maar inderdaad wel wat vlak. Dat lijkt ze op de sprong ook te zijn dus een hengst met wat meer techniek en vermogen zou ik aan denken.

Samengevat, een grootramige hengst die vergrotend fokt die wat meer techniek en vermogen toe kan voegen. En het mooiste zou zijn als deze ook nog wat beweging kan geven. En een goed ongecompliceerd karakter door geeft.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Masaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-24 20:14

Elisa2 schreef:
Ik zou Ceasar niet gebruiken op deze merrie omdat ik denk dat ze een grootramige hengst nodig heeft met meer beweging.

Ik vind het een leuke merrie om te zien, beweging valt niks tegen maar inderdaad wel wat vlak. Dat lijkt ze op de sprong ook te zijn dus een hengst met wat meer techniek en vermogen zou ik aan denken.

Samengevat, een grootramige hengst die vergrotend fokt die wat meer techniek en vermogen toe kan voegen. En het mooiste zou zijn als deze ook nog wat beweging kan geven. En een goed ongecompliceerd karakter door geeft.

Ah duidelijk, dank je wel! :o

Ken jij toevallig voorbeelden van zulke hengsten?

all_about_nesbitt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 21:13

Typische springmerrie. Lijkt bij het vrijspringen wel voldoende door de schoft te springen, verder wat moeilijk te beoordelen. Ik zie er rechtsachter niets aan, behalve dat ze op geen van de standfoto´s echt vierkant en recht van de zijkant gefotografeerd is.

Ok, dat is redelijk wat budget en een veulen voor jezelf fokken is altijd makkelijker dan voor een ander.
Kijk, aan het eind van het liedje, als het veulen voor jezelf is, moet je een hengst nemen waar je een goed gevoel bij hebt en ´verliefd´ op bent en niet zozeer de meest 200% beste keuze foktechnisch gezien. Als je helemaal blij bent met de combinatie die je maakt, betaal je de rekeningen graag en vind je het veulen vaak ook al leuk.
Los daarvan zou ik er persoonlijk geen Ceasar op zetten, maar dat is vooral omdat ik er niet warm van word.
Ik weet ook niet zeker of hij vergroot, ik heb er geen echt grotere van gezien.

Meer maat en fijn karakter, evt Le Blue Diamond. Als ingezet op warmbloedmerries fokt hij over het algemeen vergrotend. Diamantbloed zie ik sowieso wel passend.

Cicero Z fokt goede amateurpaarden, die beschikken over een goed karakter, maat en voldoende go. Nabab/Vigo/Darco bloed zou ook wel eens kunnen passen, of bijvoorbeeld O´Bailey van het Brouwershof.

Ik zou ook gewoon eens op de websites van hengstenhouders gaan snuffelen en kijken wat je aanspreekt qua type en zoek die hengsten die je aanspreken gewoon op, op Youtube, om te kijken hoe ze zich laten rijden en springen. Eventueel vind je ook nog nakomelingen en kun je een inschatting maken van de vererving en karakters. En stel de vraag ook gewoon aan Nijhof, kun je kijken met wat voor advies zij komen.
Camargo die bij hen staat, fokt vergrotend en heeft maat en beweging, en valt denk ik ook nog binnen budget.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 21:26

Ik ga mee met oehlala en wil daarnaast O'connor TN nog als optie toevoegen.
Camargo is volgens mij alleen nog diepvries, dat vergt wel wat extra aandacht.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 21:47

Masaya schreef:
Elisa2 schreef:

Ah duidelijk, dank je wel! :o

Ken jij toevallig voorbeelden van zulke hengsten?

Ik ben niet zo thuis in de springhengsten van de laatste jaren dus dat stuk laat ik graag aan anderen over. :)

-Kurt Albrecht-

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 22:11

Ik zou tegen die tijd advies vragen bij Team Nijhof, zij weten er echt alles van en hebben denk ik ook wel een paar goede opties voor jouw merrie!

Ik ben trouwens zelf wel erg gecharmeerd van Up van ‘t Paradijs.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 05:21

Elisa2 schreef:

De merrie die bij ons gedekt is door ceacar is ook zeker geen grote. Is net aan een paard.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:01

Rechtsachter lijkt de beenstand niet correct. Ik dacht dat het aan de foto lag maar ik zie het op twee foto's.

Masaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-24 10:09

Dank jullie wel voor de input, ik ga me ook zeker verdiepen in die (en nog meer) hengsten :o

Rizette schreef:
Rechtsachter lijkt de beenstand niet correct. Ik dacht dat het aan de foto lag maar ik zie het op twee foto's.

Mag ik vragen aan wat jou opvalt wat niet correct is rechtsachter?

all_about_nesbitt

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:38

Ik dacht eigenlijk direct aan ermitage kalone (omdat die goed bewegende springpaarden geeft) maar die ligt buiten budget.
Zijn zoon Sunday jm ligt wel binnen budget, komt uit een bewezen moederlijn en is echt een ermitage look a like maar dan in het bruin.
Hoe hij fokt weet ik niet.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:13

Maat, techniek, beweging, vermogen, fijn karakter, meewerkendheid en mooi: Drummer TN! Hier een gefokt en de tweede onderweg.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie