Welke kleur heeft mijn cruzado

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Viljalover

Welke kleur heeft mijn cruzado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 11:49

Hallo Bokt,

Graag maak ik gebruik van jullie kennis.

Al een tijdje vraag ik me af welke kleur mijn cruzado ruin heeft, hij komt oorspronkelijk uit Spanje.

Ik hem hem gekocht als Champagne-kleurig, alleen begreep ik dat binnen Iberische rassen geen champagne voorkomt.

wie zou er een idee hebben?

En welke kleurtest zou er aangeraden worden? en welke testen zou ik dan moeten doen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Viljalover op 17-09-24 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Re: Welke kleur heeft mijn cruzado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:50

Pearl gok ik. Maar foto is wat onduidelijk en klein

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:54

Bij Iberische rassen komt inderdaad geen champagne voor. Tenzij hij een kruising kan zijn met een wel champagne dragend ras als bv de Quarter Horse, denk ik niet dat de kans op champagne groot is.
De foto is niet zo goed te zien, maar ik zie zo niet de typische 'sproetjes' die een champagne wel meestal heeft.
Ik zou gokken op perlino, of anders misschien valk pearl? Welke kleur zijn zijn ogen en huid?

Viljalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 12:09

Zijn ogen zijn lichtbruin

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:15

Ik ben geen kleuren expert maar mijn eerste gedachte is Perlino. Prachtig dier en kleur trouwens!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:19

Perlino zou het niet kunnen zijn gezien de kleur ogen. Deze behoren dan blauw te zijn.

Ik denk inderdaad ook pearl.
Weet je iets van de ouders kwa kleur?

Viljalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 12:27

Elisa2 dankje!

Tousie, nee ik weet helaas niks over zijn ouders, ook niet uit het paspoort

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:59

Wat is zijn leeftijd?

Champagne komt idd niet voor bij Iberische paarden, dus dit moet haast wel pearl zijn. En dan pearl + crème of dubbel pearl. Pearl+crème ziet er vrijwel hetzelfde uit als een dubbel verdunde (cremello/perlino/smoky cream) en heeft ook meestal blauwe ogen. Dat heeft deze niet, dus het zou me niet verbazen als deze dubbel pearl is. Basis lijkt me bruin.
De reden dat ik vraag naar zijn leeftijd is omdat zijn kleur erg ‘wittig’ is en ik me afvraag of er niet ook nog schimmel bij zit.

Zou je op kleur willen testen dan zou ik gaan voor Cr (crème) en prl (pearl). En dan ook A (agouti). Basis is zeker geen vos, dus E (zwart/vos) kun je achterwege laten. En dan eventueel nog schimmel erbij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:00

Lyona schreef:
Ik zou gokken op perlino, of anders misschien valk pearl? Welke kleur zijn zijn ogen en huid?

Valk pearl bestaat niet. Pearl is een variant van het creme-gen. Creme (wat een valk heeft) plus pearl geeft pseudo-dilute - fenotypisch ziet dat er uit als cremello/perlino.

Ik zou ook gokken op pearl. Vroeger ook 'peach' genoemd, en die kleur lijkt het paard ook een beetje te zijn (perzikkleurig dus)

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:18

Toushie schreef:
Perlino zou het niet kunnen zijn gezien de kleur ogen. Deze behoren dan blauw te zijn.

Ik denk inderdaad ook pearl.
Weet je iets van de ouders kwa kleur?

Bij perlino zijn niet altijd de ogen blauw. Ook wel eens groen/gelig. Bij cremello is het wel vrijwel altijd blauw.

Ik zou ook zeggen perlino namelijk. Maar je kan het pas zeker zijn na een kleurentest. Binnen de creme kleuren zit heeeeel veel verschillende tinten die op elkaar kunnen lijken maar dan toch een andere benaming hebben.
Dus als je het zeker wil weten is een kleurentest de juiste keus.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:48

Ibbel schreef:
Lyona schreef:

Valk pearl bestaat niet. Pearl is een variant van het creme-gen. Creme (wat een valk heeft) plus pearl geeft pseudo-dilute - fenotypisch ziet dat er uit als cremello/perlino.

Valk pearl bestaat zeker wel. Is gewoon de Nederlandse term voor buckskin pearl, wat dus bruin + 1x creme en 1x pearl is. Lijkt inderdaad erg op perlino. Palomino pearl en smoky black pearl bestaan ook nog, al lijkt me dat minder waarschijnlijk.
Homozygoot pearl met eventueel schimmel lijkt mij het meest waarschijnlijk.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 22:54

Wat een leukerd!

Ik denk dat de grootste kans een valk pearl is :j (valk/buckskin pearl is de huidige terminologie, pseudo-dilute is al verouderd als term). Perlino zou kunnen, maar dan zou het een vrij donkere zijn (incl oog). En een echte homozygoot pearl lijkt mij onwaarschijnlijker omdat pearl niet zo vaak voorkomt, laat staan homozygoot, en helemaal bij een cruzado. Maar helemaal zeker weet je het nooit, totdat je test.

Viljalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 17:12

Dank voor de antwoorden.

Welke test zou ik dan kunnen doen? en op welke kleuren kan ik dan testen?

Viljalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 17:42

@Supertje bedankt voor je antwoord, las te snel.

Hij is eind juli 4 jaar geworden

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:16

Viljalover schreef:
Dank voor de antwoorden.

Welke test zou ik dan kunnen doen? en op welke kleuren kan ik dan testen?

Ik test zelf bij animalgenetics.com . Dan zou ik pearl, creme, agouti en schimmel testen. Je kan ook nog voor de zekerheid champagne testen voor het geval het een kruising is met een champagne dragend ras maar ik denk zelf van niet.

Viljalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 22:22

Dank!