Welke hengst in 2025?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cwp03

Welke hengst in 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-24 11:26

Dag iedereen,

Ik twijfel nog over welke hengst ik zou pakken voor volgend seizoen. Ik wil een redelijk groot veulen, goede springer, leuk karakter, vermogen, goeie galop. Heb nu een Pegase merrie en zou er graag Eldorado van de zeshoek of united toch S op zetten. Wat is jullie mening?

Dit is mijn eerste keer zelf fokken, hoe verloopt dit allemaal juist met de rietjes en dergelijke? Hoe nemen jullie dit in handen?

Thanks!

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:32

Je kan ervoor kiezen om je merrie bij het hengsten station te brengen en dan verzorgen zij alle benodigdheden met scannen voor hengstigheid en inseminatie

De andere optie is om zelf een dierenarts naar jouw stal te laten komen en als je merrie dan goed hengstig is, kan je het rietje bij de hengstenhouder bestellen (vaak voor 9u smorgens) en dan komt het diezelfde dag nog met de koerier en dan wisselt het nog wel eens of de koerier insemineert of dat je nog eens de dierenarts moet laten komen

De hengsten houder zou je verder ook kunnen adviseren over hengsten op zijn station wat goed past, kan heel fijn zijn om advies van een zeer ervaren persoon te krijgen die zijn hengsten ook goed kent
Wel goed om rekening mee te houden; de hengstenhouder zal niet snel hengsten van een ander station aanbevelen maar echt in zijn eigen collectie kijken

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

Kabayo

Re: Welke hengst in 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:00

Qua hengstenkeuze kunnen we je niet helpen met zo weinig info en geen standfoto. Wat wil je verbeteren aan de merrie?

Zoals we het hier doen:
Mijn merrie toont nooit hengstig. Dus wanneer ik wil beginnen gewoon even scannen hoe ver ze is in haar cyclus. Dan geeft de dierenarts zelf wel aan wanneer je weer moet opvoelen.
Als het eitje groot genoeg is en de baarmoeder is hengstig (dit vertelt de opvoeler aan je) bel ik de hengstenhouder en bestel ik het sperma
De hengstenhouder komt langs en insemineert de merrie. Let op, dit is niet bij elk stamboek zo. Soms moet je zelf het sperma ophalen en dierenarts vragen je merrie te insemineren
Vaak 1 a 2 dagen later komt dierenarts weer opvoelen of ei weg is.
Zo ja, 16 a 18 dagen wachten en dan scannen op dracht
Zo nee, nogmaals sperma bestellen en later weer checken of ei weg is

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[FA] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie