Mijn haflingerveulen is inmiddels 16 maand oud of tewel 1 jaar en *bijna 7 maand.
De jonge knaap groeit goed met zijn inmiddels 1m46 hoge stockmaat en staat mooi in vacht en lijf.
Momenteel staat hij 24/7 buiten met mogelijkheid tot inloop van de stal, ook 24/7 op het gras, en dit met monitoring. maw hij staat op hoog "droger" gras, en verhuist samen met m'n volwassen haflinger steeds van wei, als ze op een "nieuw" wei komen waar het gras groen en kort is, mogen ze er pas namiddag op (in de voormiddag staan ze dan op de wei met het oudere gras.
Verder krijgt hij s'morgens en s'avonds bovenop nog een hele bak droog frans weidehooi.
Qua ruwvoer krijgen ze geweekte suikerarme bietenpulp + handje zemelen (bodempje van een emmer) met Kleefkruid- kruiden en dan nog 500gr Equifyt breeding en s'avonds hetzelfde.
Ik vroeg me af of ik verder nog aan iets moet denken.
En of ik met zoveel ruwvoer ook effectief wel "breeding" moet bijgeven? Of zou ik overgaan naar een algemene balancer?
De ene zegt "commerce" de andere zegt "jawel tot zeker 3.5 jaar veulenbrok geven".
Ik weet wel dat als ik commerciele merken geef als Cavalor en Pavo mijn veulen onmiddelijk gaat scheuren, als ik hem geef wat ik hierboven vermeld, stopt het ook onmiddelijk.
Dus bij deze vraag ik graag raad bij mensen die ervaring hebben met het voeren van jonge paarden.
Ik weet vaak dat we té veel naar het commerciele luisteren, maar tegelijk is ook dat stemmetje dat toch maar "het beste" wilt voor hem, en stel je nou maar eens voor dat je hem te kort doet

ps: bietenpulp/zemelen krijgen ze echt 1/4de van een emmer s'morgens en s'avonds samen met de rest (maw alle paarden krijgen hetzelfde) deze zijn allemaal ouder (13j-20j-28j)
Hij is de enige die er nu "krachtvoer" bij krijgt tot de winter (dan krijgen de andere ook krachtvoer bij)
foto's van zijn huidig uitzicht:

Op 3/2/2024 is hij nog gemeten op 138 cm en 295 kg (effectief op de weegschaal)
2 weken terug heb ik hem opnieuw gemeten met een officiele stokmaat meter op 1m46.
Alleen wegen kan ik hem niet meer doen.