Voeding Jaarling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haf_Woezel

Voeding Jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 16:02

Ik kom even polshoogte nemen naar jullie meningen.

Mijn haflingerveulen is inmiddels 16 maand oud of tewel 1 jaar en *bijna 7 maand.
De jonge knaap groeit goed met zijn inmiddels 1m46 hoge stockmaat en staat mooi in vacht en lijf.

Momenteel staat hij 24/7 buiten met mogelijkheid tot inloop van de stal, ook 24/7 op het gras, en dit met monitoring. maw hij staat op hoog "droger" gras, en verhuist samen met m'n volwassen haflinger steeds van wei, als ze op een "nieuw" wei komen waar het gras groen en kort is, mogen ze er pas namiddag op (in de voormiddag staan ze dan op de wei met het oudere gras.

Verder krijgt hij s'morgens en s'avonds bovenop nog een hele bak droog frans weidehooi.

Qua ruwvoer krijgen ze geweekte suikerarme bietenpulp + handje zemelen (bodempje van een emmer) met Kleefkruid- kruiden en dan nog 500gr Equifyt breeding en s'avonds hetzelfde.

Ik vroeg me af of ik verder nog aan iets moet denken.
En of ik met zoveel ruwvoer ook effectief wel "breeding" moet bijgeven? Of zou ik overgaan naar een algemene balancer?

De ene zegt "commerce" de andere zegt "jawel tot zeker 3.5 jaar veulenbrok geven".

Ik weet wel dat als ik commerciele merken geef als Cavalor en Pavo mijn veulen onmiddelijk gaat scheuren, als ik hem geef wat ik hierboven vermeld, stopt het ook onmiddelijk.

Dus bij deze vraag ik graag raad bij mensen die ervaring hebben met het voeren van jonge paarden.
Ik weet vaak dat we té veel naar het commerciele luisteren, maar tegelijk is ook dat stemmetje dat toch maar "het beste" wilt voor hem, en stel je nou maar eens voor dat je hem te kort doet :o

ps: bietenpulp/zemelen krijgen ze echt 1/4de van een emmer s'morgens en s'avonds samen met de rest (maw alle paarden krijgen hetzelfde) deze zijn allemaal ouder (13j-20j-28j)
Hij is de enige die er nu "krachtvoer" bij krijgt tot de winter (dan krijgen de andere ook krachtvoer bij)

foto's van zijn huidig uitzicht:

Afbeelding

Afbeelding

Op 3/2/2024 is hij nog gemeten op 138 cm en 295 kg (effectief op de weegschaal)

2 weken terug heb ik hem opnieuw gemeten met een officiele stokmaat meter op 1m46.
Alleen wegen kan ik hem niet meer doen.

Cioccolato

Re: Voeding Jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:34

Krachtvoer is niet per definitie nodig als ruwvoer voldoende rijk is.

Hier krijgen veulens wel veulenbrok en de meeste krijgen de zomer geen kracht voer want staan 24 7 op het land. In de winter komen ze dan op stal als anderhalf jarige. Dan gaan ze op een laagje basis brok voor het idee.
Maar ik voer dus rijk voordroog. Bij arm ruwvoer vind ik dat aanvullen wel heel belangrijk. Ze hebben zeker wel de nodige bouwstoffen nodig.

Dus daar begin je.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:51

Ik geef de vitalbix breed en grow.
Omdat ruwvoer en gras nooit alle vitamine en mineralen dekt die ze nodig hebben voor de groei

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:01

Hier ook breed en grow voor mijn welsh A.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:21

Sowieso krijgt de mijne een goede vitamine brok .

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 07:35

Ik denk als hij er zo mooi ontwikkeld bij staat een goed groeit, je niks moet veranderen omdat bokt dat zou zeggen. Tenzij hij natuurlijk in z’n gedrag aparte dingen laat zien die voedsel gerelateerd kunnen zijn. Maar volgens mij ben je je nav het brok geven = schuren verhaal, daar al van bewust.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:31

Ik ben nog van de generatie "het groene boekje" en daarin staat te lezen dat de voedingsbehoeftes van enters en twenters hoog is. Te vergelijken met m2 lopen in de dressuur.

Ikzelf zou zeker niet volstaan met enkel hooi, hoe goed ook. Hooi bevat nooit alle vitamines en mineralen die nodig zijn.
Gezien de aanleg tot dik worden bij dit type paard, kun je wel een goede balancer gebruiken, aangevuld met eiwitten zoals lucerne.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:38

Caily schreef:
Ik denk als hij er zo mooi ontwikkeld bij staat een goed groeit, je niks moet veranderen omdat bokt dat zou zeggen. Tenzij hij natuurlijk in z’n gedrag aparte dingen laat zien die voedsel gerelateerd kunnen zijn. Maar volgens mij ben je je nav het brok geven = schuren verhaal, daar al van bewust.

Vind ik wel lastig hoor. Ten eerste er wordt een vraag door ts gesteld en dan is het niet de bedoeling dat je luistert omdat Bokt t vindt?
Ten 2e een vitamine/ mineralen tekort "zie" je pas als t lang aan de gang is.
Laat je gewoon voorlichten door je da of voedingsdeskundige, die zijn er genoeg.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:53

Veulen/juniorbrok wordt natuurlijk niet voor niets (bij)gevoerd. Voeren met de juiste bouwstoffen en mineralen kan het ontwikkelen van (O)CD wel tot 50% verminderen. Nu is dat onderzocht op vnml warmbloedveulens, maar het geeft wel een indicatie waar goede voeding aan kan bijdragen.
Met voldoende gras in de zomer en 24/7 buiten hebben ze niet veel nodig, maar als ze weer op stal komen dan is bijvoeren echt nodig. Hier staan jaarlijks gemiddeld 4 veulens die hier opgroeien en die staan onbeperkt in ruwvoer van eigen land en krijgen dagelijks brok bijgevoerd als het zomerseizoen is afgelopen.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 22:31

boedjang schreef:
Caily schreef:

Vind ik wel lastig hoor. Ten eerste er wordt een vraag door ts gesteld en dan is het niet de bedoeling dat je luistert omdat Bokt t vindt?
Ten 2e een vitamine/ mineralen tekort "zie" je pas als t lang aan de gang is.
Laat je gewoon voorlichten door je da of voedingsdeskundige, die zijn er genoeg.

Merci voor het meedenken! Dat ten eerste.
Maar aan een dierenarts - die hier niet specifiek in verder leert- moet/kan je geen waardig advies vragen. Heeft mijn (niet zo lang geleden afgestudeerde) dierenarts zelf verteld. Ze krijgen hier maar de standaard leerstof over die de meeste van ons ook via commerciële kanalen krijgen. Er zijn natuurlijk dierenartsen die hier dieper in gaan door lezingen/ bij studeren maar die kan je op 1 hand tellen.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 22:37

Padoertje schreef:
Veulen/juniorbrok wordt natuurlijk niet voor niets (bij)gevoerd. Voeren met de juiste bouwstoffen en mineralen kan het ontwikkelen van (O)CD wel tot 50% verminderen. Nu is dat onderzocht op vnml warmbloedveulens, maar het geeft wel een indicatie waar goede voeding aan kan bijdragen.
Met voldoende gras in de zomer en 24/7 buiten hebben ze niet veel nodig, maar als ze weer op stal komen dan is bijvoeren echt nodig. Hier staan jaarlijks gemiddeld 4 veulens die hier opgroeien en die staan onbeperkt in ruwvoer van eigen land en krijgen dagelijks brok bijgevoerd als het zomerseizoen is afgelopen.

Nu zal die van mij niet meer binnen komen te staan of van het land gehaald. Maar ik snap je bedoeling. Ik heb zijn eerste levens jaar van afspenen tot ongeveer 13 maand volop commerciële voeding gevoerd zoals omschreven. Dat was bijna 2 kg brok bij pavo op een dag. Iets wat ik erg veel vond voor een - toen - best klein en jong veulen. En dit nagevraagd bij de voedingsadvies tool, waar ze het beamen en me toen doorverwezen naar de podo balancer.
Zeker als die erna zijn heel staart begon te schuren. Idem bij cavalor en later ook op havens. (Waarbij dit laatste nog relatief ok was maar niet geheel schuurvrij)

Toen ik overging naar alpengrün muesli wat toen mijn volwassen haflinger kreeg van agrobs viel dit binnen de 3 dagen compleet weg. Ik mocht volgens agrobs dit perfect voeren met nog proteine flakes bij. Waar ik dan weer bang voor was met zoveel weide en het schuur verhaal van voorheen.
Daarom overgegaan op breeding. Max 1 kg per dag (maar nooit afgewogen) ik geef 2 kinder speelschepjes smorgens en 2 savonds. Minder als 700 gr zal dit ook niet zijn.

Jammer dat ze geen balancer hebben- dat ik weet - voor jaarlingen.

Vandaar dat ik aan het twijfelen ben gegaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 23:31

Hier staan momenteel vijf heren (1 ruin en 4 hengsten) van leeftijden tussen 1 en 3+ van verschillende ‘rassen’ (PRE en warmbloeden maar vorig jaar had ik ook een haflinger twenter bv.)

Ik geef toevallig ook equifyt en hier krijgen ze breeding + Zupa naar hun nood. (Voerzakken dus individuele porties). De drie jarige krijgt nu muscleboost en gaat weight and condition van vitalstyle bij krijgen zodra ik het in huis heb omdat die wat ingevallen is nu hij beleerd wordt.

Maar hier krijgen ze dus gewoon veulenmix tot ze opgehaald worden of hun behoefte veranderd. Ik denk niet dat iemand je kan zeggen wat dé manier is want dat moet je per individu bekijken. Een van de vijf krijgt de minimum portie en is eigenlijk te dik. De anderen doen het goed op de ‘normale’ portie. Eentje wordt nu bloed getrokken omdat hij ondanks flinke porties ineens wat schraal wordt (correct ontwormt dus wormen zou ‘niet mogen’ maar goed de DA komt dus om te kijken wat het probleem is want vlak voor de winter heb ik ze liever net te dik dan net te dun).

Maar alles wat bij mij aangekomen is was te mager (alsin: ruggengraat en bekken zien mager) en stond op gewoon voer of pavo.
Om gezet naar de breeding en Zupa en je zag ze bij komen en gaan glanzen. :) Ik geef dan liever de laagste portie veulenmix bij eentje die graag dik wordt dan hoge portie onderhoudsbrok.

Veranderen hun noden dan pas ik in samenspraak met de eigenaar het voer aan.
Ze lopen hier 24/7 op weide met onbeperkt hooi en schuilstal.