hengstkeuze voor dreamcatcher x gribaldi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jannahuis

hengstkeuze voor dreamcatcher x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 17:57

Ik zou misschien toch heel graag nog een laatste veulentje fokken bij mijn merrie. Ik heb alleen geen verstand van fokken :o . Zouden jullie mee willen denken welke hengst zou kunnen passen op mijn merrie?

Horsetelex :https://horsetelex.nl/horses/pedigree/1499480/evie-van-palice

Punten om mee te geven over Evie
-lief
-sensibel
-fokt groot (leert de ervaring van eerdere veulens)
-dunne zolen van de voorhoeven
-moeite met buiging in de hals
-beetje stekend in het voorbeen
-voor zo ver ik kan beoordelen niet zo'n sterke galop
-koehakkig
-op de keuring had ze niet genoeg punten voor ster geloof ik (ik heb alleen geen toegang meer tot het kwpn om haar keuringsrapport te zien)

Welke hengst zou mijn merrie kunnen verbeteren en vooral een fijn en stabiel karakter meegeven aan het veulen, zodat ik een fijn toekomstig rijpaard kan fokken?

Ze heeft al meerdere veulens gehad en ik heb haar 6 jaar geleden drachtig gekocht. Hier is een prachtig valkveulen uit gekomen (vader World wide wonder van het Anserland (https://www.youtube.com/watch?v=SYRmgj9atLI&t=2s.) Dit is uitgegroeid tot een fijn en lief paard en qua type zwaar en groot 1.74, maar wel precies wat ik leuk vind. (ik krijg alleen de foto's niet toegevoegd)

Filmpjes van de vorige eigenaar van Evie
https://www.youtube.com/watch?v=OY47A95XefY
https://www.youtube.com/watch?v=8yyl0hZeeQw
https://www.youtube.com/watch?v=sVWrk0r0KPk (met een eerder veulen)
https://www.youtube.com/watch?v=AQ79rFAUXrM&t=100s (met een eerder veulen)
https://www.youtube.com/watch?v=TwOPAJ2_L34&t=81s (met een eerder veulen)

Wensen
- Allerbelangrijkste een hengst die fijn en stabiel karakter doorgeeft (ze is zelf erg sensibel en snel schrikkerig)
- Ik houd van een paard met body, misschien zelfs een beetje grof.
- liefst hengst die een vosveulen zo veel mogelijk uit sluit en kleur toevoegen zou ook leuk zijn.
- Gezien haar afstamming misschien het meest logisch om voor een dressuurhengst te kiezen. Maar ik ben op zoek naar een allrounder waar ik straks ook gewoon lekker het bos mee in kan. Ik ben geen topruiter, dus hoef ook geen topbeweger of een hypermobiel paard;-). Eventueel een leuke kruising ben ik ook voor in, alleen dan moet het wel iets toevoegen.

Hengst waar ik eventueel zelf aan zit te denken in Spielberg, vanwege het doorgeven van een stabiel karakter aan zijn nakomelingen. Waar zouden jullie aan denken? Ik zou het leuk vinden als jullie mee willen denken.
Laatst bijgewerkt door jannahuis op 22-08-24 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:06

jannahuis

Re: hengstkeuze voor dreamcatcher x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 18:10

Bij deze de foto's. Ik kreeg ze net niet toegeveogd

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:19

Spielberg geeft over het algemeen niet zoveel body door en fokt ook groot.

Bij jouw wensen denk ik aan Odin, allround. Leuk kleurtje, massa, weet alleen even niet meer zo goed hoe hij gallopeert.

En anders wellicht White Dream, diens vader is Weisgold die ook de vader is van de hengst (World Wide Wonder) waar de valk nakomeling uit is gekomen.

jannahuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 18:31

Elisa2 schreef:

Bij jouw wensen denk ik aan Odin, allround. Leuk kleurtje, massa, weet alleen even niet meer zo goed hoe hij gallopeert.

En anders wellicht White Dream, diens vader is Weisgold die ook de vader is van de hengst (World Wide Wonder) waar de valk nakomeling uit is gekomen.

Dank voor je aanvulling op Spielburg dat hij juist niet zo veel body door geeft. Dat wist ik niet. Op zich is grootte geen probleem. Ik ben zelf lang 1.85, dus dat er een groot paard uit komt is geen probleem.

Odin, mooie hengst, met veel power. Klopt het dan alleen dat ik nog best wel veel kans op een vosveulen heb, met maar 1 creme gen vanuit de palomino?

White dream heb ik inderdaad ook naar gekeken. Alleen daar heb ik geen standfoto's van gevonden of videomateriaal van hoe hij op dit moment is. Weet jij of dat beschikbaar is?
Laatst bijgewerkt door jannahuis op 22-08-24 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

jannahuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 18:32

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:59

jannahuis schreef:
Elisa2 schreef:

Dank voor je aanvulling op Spielburg dat hij juist niet zo veel body door geeft. Dat wist ik niet. Op zich is grootte geen probleem. Ik ben zelf lang 1.85, dus dat er een groot paard uit komt is geen probleem.

Odin, mooie hengst, met veel power. Klopt het dan alleen dat ik nog best wel veel kans op een vosveulen heb, met maar 1 creme gen vanuit de palomino?

White dream heb ik inderdaad ook naar gekeken. Alleen daar heb ik geen standfoto's van gevonden of videomateriaal van hoe hij op dit moment is. Weet jij of dat beschikbaar is?

PB AMHorses even hier op Bokt. Zij is de eigenaresse en heeft beeldmateriaal. Hij is beschikbaar.

Hm over de kans op vos durf ik niet zoveel te zeggen. Ik ben niet zo,n kleuren expert. :o

Oke, goed om te weten dat de grootte geen probleem is.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:14

Palomino x vos is inderdaad 50% vos en 50% palomino.

Echter zit je bij elke vosdragende hengst zonder creme vast aan 50% vos. Je zult best veel hengsten uitsluiten als je gaat selecteren op een hengst met minder dan 50% vos (meestal heb je dan wel gelijk 0%). Misschien iets om rekening mee te houden.

Voor de rest heb ik weer weinig verstand van hengsten. Ik las alleen even mee O:)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:01

Met White Dream krijg je 100% een palomino met jouw merrie. Ik zou voor jou merrie ook goed kijken naar de bovenlijn, Spielberg zou ik laten staan voor jouw merrie mede vanwege de bovenlijn.

One Million zou mogelijk best op je merrie passen, geeft front en body en de hengst is zelf ook erg nuchter. Kijken voor een mooie Gelderse hengst zou ook prima kunnen.
Even out of de box, maat, massa en 100% geen vos: Ceasar ter Linden. Ik heb er zelf 3 en zelfs 4 op stal gehad. Allemaal totaal anders van karakter. Maar 2 zijn zadelmak geboren en doodbraaf ondanks pittige hete moeders. Het zijn niet de beste bewegers, maar kan wel passen.

jannahuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 21:01

Mer1980 schreef:
Met White Dream krijg je 100% een palomino met jouw merrie. Ik zou voor jou merrie ook goed kijken naar de bovenlijn, Spielberg zou ik laten staan voor jouw merrie mede vanwege de bovenlijn.

One Million zou mogelijk best op je merrie passen, geeft front en body en de hengst is zelf ook erg nuchter. Kijken voor een mooie Gelderse hengst zou ook prima kunnen.
Even out of de box, maat, massa en 100% geen vos: Ceasar ter Linden. Ik heb er zelf 3 en zelfs 4 op stal gehad. Allemaal totaal anders van karakter. Maar 2 zijn zadelmak geboren en doodbraaf ondanks pittige hete moeders. Het zijn niet de beste bewegers, maar kan wel passen.

Dank voor het meedenken! Leuk om te lezen waar jullie aan denken!

Ik ga even pm voor White Dream. En ook kijken naar de gelderse dekhengsten die er zijn.

One Million had ik nog niet aan gedacht. Maar daar komt het brave karakter zeker terug van Vivaldi en Negro? Maar over het karakter van de nakomelingen is waarschijnlijk nog weinig bekend doordat hij nog zo jong is. Is er al iets over te zeggen of zijn nakomeling vos kunnen zijn?

Leuk Ceaser ter Linden! Leuk type en wat je omschrijft qua karakter klinkt wel heel positief en past wel heel erg bij wat ik zoek. Bij bont vind ik het altijd wel spannend wat de aftekeningen van het veulen zullen zijn...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:00

One Million geeft lieve aanhankelijke en tikje eigenwijze veulens wat ik heb begrepen uit het topic maar allemaal nuchter voor zover een veulen te beoordelen is.

WD geeft ze allemaal lief vraag maar aan Annet.

En met Ceasar mag ik zeggen dat ik 3 x geluk heb met de aftekeningen, maar je kan ook zomaar en witte met een zwarte kop krijgen of 2 zwarte oren en een mini vlek. Dat is dan pech 8)7

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:57

Bokt adviseert altijd voor je wil gaan fokken met een merrie om haar naar de keuring te laten gaan. Dit met het als reden dat je met een "slechte merrie" niet moet gaan fokken. Dat komt er een merrie voorbij met -in mijn ogen- niet al te beste resultaten op een keuring en een bijpassend exterieur, maar dan is er niemand die denkt "goh, lijkt me niet echt een aanwinst voor de fokkerij"?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:25

Ik zag deze topic voorbij komen. Zie ik dat white dream al een paar keer genoemd is. Wat leuk dat hij toch positief opvalt en dus genoemd wordt.

Je mag mij altijd een pb sturen. Kunnen we kijken of het past en aan je eisen voldoet.

Dit jaar is er ook een White dream uit een Dreamcatcher x Gribaldi geboren. Heb ik ook beeldmateriaal van.

Niks verplicht natuurlijk, maar als hij je aanspreekt. Stuur gerust een pb

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:31

Hoogendroog. Dat is niet altijd het geval op bokt. Het ligt er ook maar net aan hoe je erover nadenkt. Niet iedereen hoeft een topper te fokken. Ik ken ook genoeg merries die geen predicaten hebben bij het kwpn. Ik heb er zelf ook één. Maar die heeft wel een voorlopig keur dochter gebracht met hoge punten. Heel veel sport in het lijntje.
Dat exterieur niet helemaal top is, betekent niet dat ze niet functioneel is en slechte nakomelingen geeft.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:49

hoogendroog schreef:
Bokt adviseert altijd voor je wil gaan fokken met een merrie om haar naar de keuring te laten gaan. Dit met het als reden dat je met een "slechte merrie" niet moet gaan fokken. Dat komt er een merrie voorbij met -in mijn ogen- niet al te beste resultaten op een keuring en een bijpassend exterieur, maar dan is er niemand die denkt "goh, lijkt me niet echt een aanwinst voor de fokkerij"?

Ik geef je absoluut gelijk, maar even credit voor TS: de merrie IS naar de keuring geweest en is geen hoogvlieger, paard is gewoon opgenomen in het stamboek met voldoendes dus goed genoeg om mee verder te kunnen. Exterieurmatig zeker wat op aan te merken maar geen onvoldoendes. Dus geen kromme afgekeurde bok met kromme poten zegmaar. Dat gezegd hebbende wil TS het veulen echt voor zichzelf hebben en waarom zou je dat niet kunnen doen met je eigen merrie die gewoon met voldoendes is beoordeeld door het stamboek. Soms zie je hier paarden voorbij komen nog VB die echt krom in elkaar zitten. Dit paard is dat dus niet aldus het stamboek zelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:57

hoogendroog schreef:

Er zit wel een verschil in exterieurmatige afwijkingen of gewoon functioneel maar niet super qua beweging. TS wil een fijn gebruikspaard fokken en geen toekomstige OS kampioen. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen met deze merrie. Daarnaast komt zij uit een best fijn lijntje, mama en oma hebben predikaten en sport resultaten en er zit sowieso veel sport in de lijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:23

Ik zou lekker met White dream fokken.

Stabiel dier
Leuke nakomelingen
Mooie kleur.

De merrie is vrij simpel, maar veel mensen worden blij van vrij simpel. Laat ik het anders stellen, er zouden meer simpele paarden moeten zijn. Iedereen wilt bizar bloederige paarden terwijl ik liever een simpel dier zie wat alles correct uitvoert en goed genoeg is

jannahuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 21:34

hoogendroog schreef:

Ik snap inderdaad als je fokt voor een potentiële dressuurtopper dat je inderdaad met een stermerrie zou willen fokken en niet met deze merrie. Mijn eisen zijn alleen niet zo hoog. Omdat het een fijne lieve merrie is zou ik het heel leuk vinden om toch nog een nakomeling van haar te hebben. Mijn ideaal is om een fijn rijpaard met een stabiel karakter te fokken. Puur voor mijzelf. Uiteraard zou ik willen dat het veulen fysiek een gezond en sterk lichaam heeft. Maar ik hoop het gefokte veulen straks als een allround rijpaard in te kunnen zetten. Dressuur tot max Z-niveau, een simpel sprongetje, maar ook vooral lekker een buitenrit kunnen rijden.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:42

Ik weet niet of hij past of je aanspreekt, maar ik heb een super fijne Filou nakomeling. Heb ze nog nooit zo makkelijk en lief gehad. Een karakter waarmee hij alles gaat doen dat je vraagt. Heeft voldoende maat (165+), maar zou (voor zover ik nu zie) wel wat meer body mogen hebben.