Bij het van Haeringen kan het volgens mij niet om alleen schimmel te laten testen, als ik losse testen kies moet ik er 3 selecteren, de rest van het kleurenplaatje vind ik eigenlijk niet zo nodig om te testen dus zonde van t geld.
Klopt, maar hoe oud was de niet-schimmel?? Want sommige schimmels gaan pas met 8 jaar doorkleuren en staan dus soms ook niet goed op papier!
mooney
Geplaatst: 18-08-24 10:35
Ik raad vhl vaak af voor schimmel omdat het inderdaad alleen de aanwezigheid van schimmel test, terwijl je evenveel of zelf meer geld kwijt bent ten opzichte van de volledige test (dus inclusief homo/heterozygoot) die oa animal genetics of UC davis aanbiedt.
Als je alleen wilt kijken of schimmel aanwezig is en je hecht veel waarde aan Nederlandse communicatie kan je er uiteraard voor kiezen.
Homozygoot kunnen ze alleen zijn als beide ouders schimmel zijn dus dat hoef je niet perse te weten. Heb je een veulen of jong paard wat mogelijk schimmel kan zijn?
De merrie is een cremello en haar moeder is een schimmel, vader zeker weten palomino. Ze heeft nu een palomino veulen aan de voet die ik erg licht vind worden en ik gok dus dat hij ook een schimmel is. Zijn vader is een bruine dus het schimmel zou van zn moeder af moeten komen.
Ik wil dus voor de toekomst als ik nog eens zou fokken weten of mijn merrie een schimmel is, is zij inderdaad schimmel laat ik het veulen ook testen.
Moeders moeder is (denk ik) basis kleur palomino en dan schimmel, moeders vader is palomino.
Moeder is cremello (en dan wellicht ook schimmel)
soloro
Geplaatst: 18-08-24 21:35
Charaz schreef:
Moeders moeder is (denk ik) basis kleur palomino en dan schimmel, moeders vader is palomino.
Moeder is cremello (en dan wellicht ook schimmel)
Je veulen kan in dit geval alleen een schimmel zijn als de moeder een schimmel is aangezien de vader geen schimmel is. Als de moeder een cremello is kan het veulen nooit een schimmel zijn.
Ibbel
Geplaatst: 18-08-24 21:38
soloro schreef:
Als de moeder een cremello is kan het veulen nooit een schimmel zijn.
Dat is dus precies de vraag Is moeder schimmel onder de cremello. Of eigenlijk óver de cremello
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 18-08-24 21:50
Was het palomino veulen geboren met roze of donkere huid? Schimmel wordt geboren met donkere huid namelijk. Dan weet je dat de moeder heterozygoot schimmel is.
Schimmel op cremello zie je inderdaad niet en dan snap ik nu dus ook waarom je wil testen op eventueel alleen aanwezigheid.