Hengstkeuze v.So Perfect

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Manny

Hengstkeuze v.So Perfect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-24 21:33

Omdat ik de discussie die ontstaat bij de hengstkeuze hier op bokt altijd heel waardevol vind. En ik heel benieuwd ben of er out of my box suggesties ontstaan.

Het duurt nog wel even maar volgend jaar wil ik mijn merrie gaan laten dekken. Het gaat om een jonge merrie, mijn voorkeur gaat uit naar een hengst waar al meer over bekend is en niet eerste of tweede jaargang van een hengst.

Merrie is röntgologisch goed gekeurd en heeft een keurige prok terug gekregen. Het is de bedoeling om haar volgend jaar aan te gaan bieden bij de keuring.

Belangrijkste vind ik karakter, maar wil niet inleveren op beweging. Merrie zou van mij meer souplesse mogen hebben. Momenteel is ze nog erg kort in haar rug. Hoop dat daar nog wat lengte bij gaat komen. Maar een hengst zou daar dus niet in moeten verkorten. Ook liever überhaupt geen hengsten waar de kans groot is dat hij klein fokt. Bedoeling is om het veulen aan te houden en ben zelf vrij lang(>1,80). Merrie is nu zelf al ruim 1,66 dus bij haar zit het met de stokmaat wel goed.

Link naar horsetelex:
https://ap.lc/xHQtf

Stand foto's zijn nog niet helemaal gelukt.
https://www.youtube.com/watch?v=kFk7W6cBxtE
https://www.youtube.com/watch?v=tW6RJQK-rBo

Mijn lijst met hengsten is behoorlijk lang maar de volgende staan op het voorkeurs lijstje (in willekeurige volgorde):
* For Romance (of zoon For ferrero)
* Vivaldi broers Vitalis, My Vitality, One Two Three
* Lord Romantic
* Dutch Dream

Voorkeur gaat naar een hengst die goedgekeurd is bij KWPN, maar goede match is belangrijker

Elisa2

Re: Hengstkeuze v.So Perfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:28

Hoe oud is ze nu?

Ik zou Dutch Dream schrappen als de hengst niet moet verkorten in de rug en Lord Romantic vind ik zelf eigenlijk ook niet al te langgelijnd. FF idem. Van je lijstje zou mijn voorkeur dan Vitalis zijn maar wat wil je nog meer verbeteren?

Als ik de merrie zo zie dan zou ik voor een hengst gaan met een correct gesteld achterbeen die deze goed buigt, wat lengte in de rug geeft, souplesse en een betere galop. Extreme US zou wellicht wel kunnen passen. Achterbeen had iets mooier gekund maar hij gebruikt hem wel goed. Hengst heeft lengte, maat een goede galop en veel souplesse.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-24 10:33

Ze is van 2022 dus nu 2 jaar.

In het ideaal beeld dus meer lengte in de rug, meer beweging in de benen. Voor staat ze prima, een correct achterbeen erbij zou mooi zijn.
En natuurlijk wil ik er eentje fokken die op de foto minstens net zo goed is als deze, maarja dat is natuurlijk afhankelijk van nog veel meer factoren.

Extreme heb ik natuurlijk bekeken maar staat niet op mijn short list vanwege de hoeveelheid dekkingen en dat er dan nu eigenlijk nog niets bekend is behalve extrieurmatig wat hij doorgeeft. Daarbij zat ik mij af te vragen kwa bloedvoering weer Rohdiamant en Donnerhall. Is dat iets wat ik moet willen of maakt dat niets uit?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:04

Dat zit allemaal zo ver weg, daar zou ik me geen zorgen om maken. Maar ik kan begrijpen dat het nog een te jonge hengst voor je is.

Als ze pas 2 is dan gaat ze nog wel een beetje meer ontvouwen en trekt die rug misschien nog wel wat bij. Ik weet nog wel dat de meeste So Perfects op de eerste bezichtiging vorig jaar ook niet de beste galop hadden. Daar zou ik ook echt rekening mee houden.

Qua Vivaldi bloed zou Desperado misschien ook nog wel mooi passen, geeft voldoende lengte in de rug en een goede galop.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-24 16:57

Dat is in ieder geval goed om te weten. Geldt natuurlijk ook voor andere hengsten. Het is best lastig om hengsten te vinden niet helemaal vrij zijn van gelijke voorouders.

Ik hoop het, maar ook in het geval er nog wel wat lengte bij komt. Is het wel iets wat mij opvalt dat de paarden steeds korter worden.

Leuk dat je Desperado noemt, eigenlijk heel lang favoriet. Levert toch veel goede sportpaarden. Maar zou hij over de gehele breedte wel genoeg beweging in de benen kunnen toevoegen? Wordt de kans op nog 'normale' niet groter?

Een stand foto is gelukt, toch een indicatie hoe ze er nu uit ziet.

Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie