papierwerk fokmerrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cwp03

papierwerk fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-24 20:29

Dag iedereen,

ik heb net mijn eerste fokmerrie gekocht, ze is al drachtig. Nu vroeg ik mij af wat ik juist allemaal moet krijgen van de voorlopige eigenaar qua papieren. Uiteraard het paspoort van de merrie, het bewijs van de dek en de scans van de dracht, maar zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie? Het is mijn eerste keer, dus spannend! :D

Ook zou ik mij nog wat verder willen informeren. Om de hoeveel tijd is een scan nodig? Zijn er nog andere onderzoeken nodig? Beste keuze qua eten, hoeveel, gras/hooi, supplement,.. Gewoonweg eigenlijk de gehele checklist over hoe om te gaan met een drachtige merrie. De meeste zaken weet ik al of kan ik wel onderhoren bij de DA maar ik zou dit graag eens van andere fokkers horen :).

Muronia

Re: papierwerk fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:49

Ik zou je aanraden om mee te gaan praten in het dikke buiken topic 2025. Daar zitten meer fokkers die ervaring hebben en daar kun je goede antwoorden krijgen op deze vragen.

Mbt scans neem ik aan dat ze inmiddels een drachtscan (+/- 18 dagen) en een hartslag scan (+/- 6 weken) heeft gehad. Is er een gustregeling met de hengsthouder? Zo ja, dan moet je voor 1 oktober nog 1x laten scannen om zeker te zijn dat de merrie nog dragend is (en bij gust dit melden bij de hengsthouder).

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Wainonia (v. Oliver) - Elonia ~04-04-2021 / 16-03-2025 ~ (v. Eckstein's Eminenz)
[FA] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:53

Misschien onnodig, maar ik heb een tijdje terug ook een drachtige fokmerrie gekocht en ik wilde graag dat het veulen mijn stalnaam zou mogen dragen.
Ik heb gevraagd of de stal waar ik haar van gekocht heb, toestemming wilde geven aan het stamboek en dit was geen probleem.
Dus mocht je dat leuk vinden, is dat misschien iets om rekening mee te houden. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:04

Een stalnaam vraag je in principe bij het stamboek aan waar je voor fokt.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Wainonia (v. Oliver) - Elonia ~04-04-2021 / 16-03-2025 ~ (v. Eckstein's Eminenz)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:06

Ik bedoel meer dat je dan zelf ook als fokker in het paspoort komt te staan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:13

Als je van plan bent om vaker te gaan fokken, zou ik me aanmelden bij het stamboek van de merrie en de merrie sowieso op je naam overzetten. Dit en alle al genoemde zaken dan dus.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:35

Dekbewijzen zijn tegenwoordig digitaal en gaan rechtstreeks van de hengstenhouder naar het stamboek.
Je moet het veulen nu digitaal inschrijven via de website van het stamboek. Toch bij het KWPN en NRPS.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:42

Dat ligt dan per stamboek verschillend denk ik? Ik krijg hem nog op papier en moet hem na geboorte invullen, inscannen en mailen naar het stamboek.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:44

Muronia schreef:
Dat ligt dan per stamboek verschillend denk ik? Ik krijg hem nog op papier en moet hem na geboorte invullen, inscannen en mailen naar het stamboek.

Bij het New Forest ook nog gewoon ouderwets een papier wat je invult bij de geboorte en dan via de post op stuurt :j Helaas niet digitaal.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:14

Als de merrie op jouw naam staat op het moment van bevallen komt het veulen automatisch op jouw naam te staan.

Als een verkoper ander wil zal deze bij de verkoop hier met jou afspraken over gemaakt hebben

Als je wilt fokken zou ik je aanraden een eigen stalnaam te bedenken. zodat al je veulens ook makkelijker te traceren zijn.

Wat ik miste is dat je behalve het paspoort ook een stamboekpapier moet krijgen. Dit kun je rechtstreeks van de fokker krijgen of de fokker stuurt het terug naar het stamboek met jouw gegevens en tegen betaling krijg jij het stamboekpapier dan weer via het betreffende stamboek.

Zoek je nog een fokmerrie?

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver, zwembaden, animatie, in mooie wandel en fiets omgeving zie: https://www.vakantiebungalowsinoverijssel.nl

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:40

friesiszwart schreef:
Als de merrie op jouw naam staat op het moment van bevallen komt het veulen automatisch op jouw naam te staan.

Dit is niet overal zo. Bij kwpn bijvoorbeeld is moment van dekking bepalend. Degene die de dekking doet, is de fokker op papier.
Tenzij je andere actie onderneemt. Maar degene die betaald en bepaald, is fokker

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:43

Dat is inderdaad niet overal zo.
Je bent wel eigenaar, maar je staat niet bij elk stamboek automatisch ook als fokker geregistreerd.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie