Hoe groot wordt mijn veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lifeasanouk

Hoe groot wordt mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 20:11

Hallootjes!

Ik vroeg me af of er een manier is om de verwachtte eindmaat van een veulen in te schatten? Ik ken de elleboog/koot methode, maar die is pas van toepassing bij een jaarling dacht ik?

Ik las dat je bij een veulen van grond tot schoft kon opmeten, maar dat zou een paard dus makkelijk over de 2 meter gaan. Deze theorie lijkt me dus ook niet echt.

Mijn veulen van net 4 maanden schat ik nu rond de 120 cm groot. Mijn pony was een paar jaar geleden zo groot met ongeveer een 8 maanden oud (Haflinger) en meet nu 156 cm.

Hieronder een foto van de desbetreffende dame! Haar moeder is 165 cm en vader 168cm.

Afbeelding

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:56

Ik heb een oud tabelletje waarmee je de eindmaat uit zou kunnen rekenen. Is voor KWPN paarden.

Met 4 maanden is ongeveer 80% van de groei bereikt, volgens de tabel komt ze dan uit tusen 1,50 en 1,57. Gezien de ouders lijkt me dat vrij laag, dus wie weet volgt nog een groeispurt.

Overigens zou het andere veulen volgens de lijst tussen de 1,36 en 1,40 uitkomen!

germie

Re: Hoe groot wordt mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 22:08

Of je gebruikt de touwtjesmethode. Dan kun je voorspellen hoe veel cm er nog bij komt.
Meet de lengte van de elleboog (dus daar waar een legger kan ontstaan) tot aan de kogel. Houdt het afgemeten touwtje daarna van de elleboog naar boven richting de schoft. Het aantal centimeters dat het touwtje boven de schoft uit komt zal het veulen nog groeien.

Dit geldt overigens voor paarden vanaf 1 jaar oud volgens sommigen. Ik weet wel dat het bij mijn paard aardig klopte. Maar die was 1 jaar oud toen ik haar kocht. En was toen ze 2.5 jaar oud was eindelijk boven de 1.56.9m (eindelijk een paard) en toen dacht ik dat er van dat hele touwtje werk niets zou kloppen. En 6 maanden later was ze 1.70m om uiteindelijk 1.72m te worden. En toen klopte alles wel weer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 22:11

Kijk naar de kniehoogte (voorbeen) van het veulen als het naast de moeder staat. Veulen hoger? Dan wordt ze groter dan de moeder.
Gezien de maat van moeder als vader, durf ik wel te zeggen dat de kniehoogte van veulen en moeder gelijk is. Beestje zal vast 1.65m worden.