veulen kan geen geregistreerde dekhengst worden, toch interessant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faya_barock

veulen kan geen geregistreerde dekhengst worden, toch interessant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 11:29

Hallo,

Ik heb mijn merrie een jaar geleden gekocht, zij is heterozygoot champagne met LP, dus appaloosa.
Ze is geregistreerd bij RBP stamboek, afstamming van haar moeder is niet bekend.

Nu heeft zij een veulen gekregen van een homozygoot champagne dekhengst.
Helaas is het veulen heterozygoot champagne wel met LP.
Had natuurlijk gehoopt op een homozygoot champagne, want alle nakomelingen krijgen dan de fantastische champagne kleur.
Maar goed, waar nu te registreren, bij het RBP stamboek en BABS stamboek mogen geen Nederlandse veulens per heden meer geregistreerd worden, want bij het RBP stamboek had hij wel dekhengst kunnen worden, nakomelingen worden dan in het B register opgenomen.

Ik heb hem nu bij de NRPS geregistreerd, daar komt hij in het B register, ik moet dan met de moeder meedoen aan de regionale keuring, als zij dan opgenomen wordt in het hulpboek, kunnen haar nakomelingen in het A register opgenomen worden en kan een hengstveulen wel naar de hengstenkeuring. Moeder is niet dat je zegt daar zit veel Arabieren bloed in, niet echt een luxe merrie, meer barok, dus ben bang dat zij niet opgenomen gaat worden.

Dus met dit alles in mijn achterhoofd, is het dan nog wel interessant om te fokken met haar, in de hoop op een homozygoot champagne hengstveulen die dekhengst kan worden?
Of is er zeker wel interesse voor een leuke kleur en gewoon goed paard (ook negatief getest op dragend erfelijke ziektes), maar dan zonder dekbewijs, maat van nakomelingen van combinatie mijn merrie met dezelfde hengst zal ongeveer 1.55 m worden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Alvast bedankt!

juval

Re: veulen kan geen geregistreerde dekhengst worden, toch interessant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:37

als het een appaloosa is zou je misschien het NAS kunnen proberen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:04

Of het AES.

En verder hoef je niet bang te zijn dat het NRPS zo'n merrie niet op zal nemen, als het verder gewoon een gemiddelde merrie is, dan neemt het NRPS zo'n dier op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:06

Afgaande op de titel: wat is er interessant aan het veulen behalve de kleur?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:06

Koper schreef:

Niks niet
Een deel van wat erachter zit is niet eens bekend. Dus dit zou geen eens een potentiële dekhengst moeten zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:13

Koper schreef:

Dit idd.
Tenzij het echt een uitmuntende beweger is, is zo'n hengst met gedeeltelijk onbekende afstamming vaak geen hele interessante dekhengst.
Voor de kleur is hij weinig interessant aangezien hij heterozygoot is.
Samen met een gedeeltelijk onbekende afstamming zullen fokkers het "risico" op een gewoon kleurtje dan niet zo snel nemen.
Dan kiezen ze toch vaak eerder voor homozygoot wanneer het ze om de champagnekleur te doen is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:40

De meeste van dit soort paarden zijn niet interessant als dekhengst. Echter, een heeeel enkele keer komt er toch een topper uit omdat men er in gelooft. Het staat je vrij om er in te geloven en te kijken waar zo'n hengst eventueel wel geaccepteerd kan worden.

Maar als ik champagne wilde fokken, dan ging ik inderdaad voor homozygoot.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:41

Merrie hoeft echt niet luxe oid te zijn om opgenomen te worden in het hulpstamboek hoor. Mijn merrie is dat ook niet en die is zonder problemen opgenomen.. Ze zeiden wel dat je wat kan zeggen over het type, maar verder waren ze helemaal niet negatief over haar.

Hier kun je een foto van haar zien;
https://nrps.nl/database/528030090005243-arijana

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:51

De homozygoot champagne dekhengst is er al, want die gebruik je nu zelf als vader van het veulen. De vraag is dan even wat een homozygoot champagne hengstveulen (kans 1 op 4) nog toevoegt, omdat daar de lijnen niet volledig van bekend zijn en dus de (toekomstige) bouw en wat het dier doorgeeft aan zijn nageslacht een gok gaan zijn. Dus dan moet je het puur gaan hebben van het appaloosagen om merrieeigenaren over de streep te trekken, en de kans op een homozygoot champagne hengstveulen met LP is maar 1 op 8. Persoonlijk zou ik dus alleen met deze combinatie fokken als ze (op bouw en karakter) een goede match zijn, maar niet om een gave en gewilde dekhengst te fokken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:55

Cioccolato schreef:
Koper schreef:

Niks niet
Een deel van wat erachter zit is niet eens bekend. Dus dit zou geen eens een potentiële dekhengst moeten zijn.

En wat wel bekend is, is ook nog kruising van meerdere rassen die niet bepaald logisch op elkaar aansluiten- Arabisch bloed, rocky mountain pony, Peruaanse paso en merrie zelf is zo te lezen cruzado met wat appaloosa bloed erin.

Op de kleur na geen reden om mee te fokken dus.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 16:28

Jullie hebben helemaal gelijk dit veulen zal ook geen dekhengst worden, of de nieuwe eigenaar moet dit willen. Ik wil verder fokken met de homozygoot champagne hengst die in Nederland ter dekking staat. En als er dan een homozygoot champagne veulen uitkomt, zou ik willen weten of hij dan mogelijk dekhengst zou kunnen worden.
En mijn vraag was dus of er ook interesse is in zo'n hengst die geen dekbewijs af kan geven.
Maar het antwoord is mij duidelijk!
Bedankt voor de vriendelijke reacties!