Merrie verhuizen tijdens de dracht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equinight

Merrie verhuizen tijdens de dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 09:00

Hoi allemaal, super spannende tijd voor ons. Mijn merrie is afgelopen week voor het eerst geinsemineerd. Het is dus allemaal nog even afwachten of het pakt. Maar uiteindelijk als zij drachtig geraakt zal ze sowieso moeten verhuizen voor het veulenen. Niet omdat het echt nooit gedaan wordt bij ons op stal, maar omdat er voor mij niet genoeg bewegingsmogelijkheden zijn voor de merries met hun veulens. Ze is in het verleden regelmatig mee geweest met mij naar stages en verhuisd, daar had ze nooit heel veel problemen mee. Nu twijfel ik heel erg wanneer te verhuizen. Wil zeker niet met een hoog drachtige merrie verhuizen, maar ook niet te vroeg vanwege stress hoor ik overal? Ze zou in een nieuwe kudde komen maar verder is het qua huisvesting zo ongeveer hetzelfde als ze nu staat, ook qua voer. Er zijn alleen meer schuilmogelijkheden en schaduwplekken, meer bewegingsruimte en ze kan daar met veulen in de kudde lopen (na even ernaast apart te hebben gestaan) hoe snel verliest de merrie zo'n vrucht nou eigenlijk? Hoe langer ze er staat hoe meer antistoffen ze aanmaakt natuurlijk voor haar en haar veulen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:16

Als een merrie een vrucht zou verliezen met verhuizen, zou geen merrie op station geinsemineerd kunnen worden... Ik liet vroeger, toen er nog natuurlijk gedekt werd, mijn merries een maand staan bij de hengst, en soms 2 dekperiodes als de eerste niet gepakt had. Dus merrie naar de hengst, dekken, wachten tot 'afslaan' (scannen kon toen nog niet), evt opnieuw dekken en wachten, en dan na 'afslaan' naar huis. Dat was 30-40 jaar geleden de normale praktijk, en ik zou geen reden weten waarom een merrie nu opeens drachtig niet meer zou kunnen verhuizen :D

Verder wordt aangehouden dat je max 6 weken voor de bevalling je drachtige merrie verhuist. Die 6 weken is voldoende om afweerstoffen tegen de nieuwe omgeving in de biest te hebben. Langer hoeft niet. Er zat ook zat merrie-eigenaren die de merrie alleen voor de bevalling tijdelijk 2 maanden ergens onderbrengen: 6 weken ervoor, en 2 weken erna omdat een veulen van een paar weken het transport dan wel weer goed aankan.

Kortom, ergens tussen 3 weken na nu (mits drachtig) en 6 weken vóór de bevalling kan jij veilig verhuizen. Dat is een 8-9 maanden window :D

Punz

Re: Merrie verhuizen tijdens de dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:53

Precies wat Ibbel zegt.
Zelf hebben we bij de verhuizing van onze merrrie ( vanuit Denemarken naar Nederland) gewacht tot de hartslag scan, daarna is ze naar Nederland gekomen en uiteindelijk probleemloos verhuist.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:05

Hier mijn merrie een maand voor de uitgerekende datum verhuisd, zonder problemen. Moest wel, omdat mijn stalgenoten zo ver gingen in pesten dat mijn paarden gevaar liepen en de stalhouder een slappe schijnheilige zak was.

Maargoed, veulen had genoeg antistoffen, is ondertussen bijna 3 en nog geen dag snotterig geweest.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:23

Mijn merrie is maar liefst twee keer verhuisd in haar dracht. Ze was zelf in fysiek slechte conditie (erg mager en verwaarloosd). Met 3 maanden drachtig kwam ze met haar bijna 4 maanden oude veulen aan de voet vanuit Spanje naar Frankrijk, een stressvolle reis omdat ze geen mensen gewen was en niets kende en zelf echt heel mager was.
Later verhuisde ze mee van Zuid-Frankrijk naar Zweden, toen 7 maanden drachtig.
Ze heeft 3 maanden geleden een prachtig en super gezond veulen op de wereld gezet en heeft zelf ook geen last gehad van het reizen. :D

Afbeelding

En ik heb een merrie gekocht in Amerika, die wordt momenteel gedekt daar, als ze 40-50 dagen drachtig is gaat ze met het vliegtuig op transport naar Europa. Ook geen kleine reis...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:42

Eigenlijk is het heel simpel: als stress een reden tot abortus zou zijn, zou geen prooidier ooit een kalf of veulen krijgen. Alle reeën, herten, zebra's, gazelles, gnoes en noem ze maar op worden dagelijks verstoord, bedreigd en in de stress gejaagd door roofdieren. Meerdere keren soms. Zou snel afgelopen zijn met de kuddes als er niet jaarlijks nieuwe aanwas zou zijn.

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 10:59

Super bedankt allemaal voor de snelle reacties, stelt weer gerust ☺️ helemaal gelijk hebben jullie ook het blijven prooi en vluchtdeuren, kunnen natuurlijk wel wat hebben

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:00

Ibbel schreef:
Eigenlijk is het heel simpel: als stress een reden tot abortus zou zijn, zou geen prooidier ooit een kalf of veulen krijgen. Alle reeën, herten, zebra's, gazelles, gnoes en noem ze maar op worden dagelijks verstoord, bedreigd en in de stress gejaagd door roofdieren. Meerdere keren soms. Zou snel afgelopen zijn met de kuddes als er niet jaarlijks nieuwe aanwas zou zijn.

Ja idd, dat zou niet best zijn. Denk ook dat als je gaat vragen op merriekeuringen, dat minstens 50% van de merries drachtig is daar... Als het niet meer is. Wss is het veel meer.

Zeker bij verrichtingen/herkeuringen, die zijn bij ons in Oktober/November, dan zijn veel merries al meerdere maanden drachtig.. Staan de hele dag naast vreemde merries op stal, moeten nog werken en nooit problemen.

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 20:13

:j Update
Afgelopen maandag drachtig gescand, nog even wachten op de hartscan en daarna zullen we dan naar ons nieuwe plekje gaan