Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
roekes schreef:Zo'n merrie zou ik bij de hengst zetten en elke dag schouwen.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan denk ik dan
Kabayo schreef:Ik betwijfel of dekken gaat helpen. Vind het een erg heftige reactie. Vooral omdat ze helemaal week wordt/is in de achterhand/rug. Hoe komt dat dan met dragen en de bevalling? Das ook niet niks. En zonder ei ... waar komen de hormonen dan weg? Ze lijkt helemaal in de war. Of juist iets anders lichamelijk mis. Is ze al eens gecheckt? Ik dacht aan een eierstok tumor oid maar ja, als je haar scant dan had je dat wel gezien.
Change3x schreef:Ik zou zo’n merrie helemaal niet hengstig spuiten maar tijdens haar ‘gedrag’ naar de kliniek rijden om te scannen, meerdere keren als het nodig is. Dan kom je er snel genoeg achter hoe haar cyclus verloopt en wanneer je terug moet komen.
Kidde schreef:Loop je nu alleen niet de kans dat dit iets erfelijks is wat een eventueel merrieveulen ook last kan bezorgen?
Femke_Tweety schreef:Ik weet eerlijk gezegd niet of het nu zo'n goed idee is om een veulen te fokken bij een merrie met mogelijk erfelijke gedragsproblematiek.
Als dat middel dat ze eerder kreeg goed hielp, dan lijkt mij dat een betere keus.
Hutcherson schreef:Waarschijnlijk gaat dat al mis bij de hypofyse waar de FSH wordt afgegeven aan het bloed om een follikel te laten groeien.
Als de DA haar hengstig spuit krijg je daarna problemen met LH (die het gele lichaam actief houdt zodat het eitje bevrucht kan raken) want dat komt ook uit de hypofyse wat dus wss ook niet op de juiste plek terecht komt en daarna met oxytocine die nodig is om de bevalling op gang te krijgen (dan zal DA na twee weken overtijd weer moeten spuiten).
Kabayo schreef:Wat ik ineens zat te denken.
Zou een verwijdering van de eierstokken/baarmoeder oid geen uitkomst zijn? Geen idee of ze dat met paarden doen?
janderegelaa schreef:Die merrie heeft gewoon een probleem in de hypofyse. De behandeling die je nu inzet heeft geen enkele zin en verstoord de hormoonbalans alleen maar meer. Hormoonbehandelingen zijn duur en vaak maar tijdelijk effectief. Je zou via een holistisch dierenarts monnikspeper kunnen proberen, daarvan is bekend dat het de hormonen in de hypofyse kan reguleren.
Overigens vind ik kleine eierstokken wel echt een red flag.
c_alsemgeest schreef:janderegelaa schreef:Die merrie heeft gewoon een probleem in de hypofyse. De behandeling die je nu inzet heeft geen enkele zin en verstoord de hormoonbalans alleen maar meer. Hormoonbehandelingen zijn duur en vaak maar tijdelijk effectief. Je zou via een holistisch dierenarts monnikspeper kunnen proberen, daarvan is bekend dat het de hormonen in de hypofyse kan reguleren.
Overigens vind ik kleine eierstokken wel echt een red flag.
Zeker samen met het gedrag tijdens de hengstigheid. Wat ze dus al had voor Improvac.
Ik zou eerder denken dat er vanuit de hypofyse of ontwikkeling van de voortplantingsorganen iets niet goed zit. Wellicht zelfs aangeboren. Wat dus het gedrag veroorzaakte, maar wat ook veroorzaakt dat er geen ei wordt aangemaakt.
Fokker321 schreef:Zit er helemaal geen "ei" of heel veel kleintjes (druiventros zeg maar) waarvan niets doorrijpt?