Fokadvies indorado x purioso

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baukiiee

Fokadvies indorado x purioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 18:02

Hallo,

Ik zou graag jullie ideeën horen over een hengst voor mijn merrie, aangezien het voor mij de eerste keer is en ik door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn doel is om het veulen zelf te houden en er mee de eventing sport in te gaan.

Verbeterpunten:
- Ze is van zichzelf heel erg overbouwd, graag van voor meer hoogte
- meer ruimte in de gangen
- meer souplesse

Sterke punten, graag behouden:
- Ze heeft een ontzettend werkwillig karakter
- Kijkt nergens van op
- Ze is heet van zichzelf, dit hoeft niet erger maar zou mooi zijn als dit behouden blijft

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 94/eurette

Bij gevoegd nog een paar foto’s en filmpjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://youtube.com/shorts/JAhULMUs2JM? ... w72fb9B2Gk

https://youtu.be/NocL0vHdqjg?si=Wa1rXjmHqe_Wf4-z

https://youtu.be/Fdw4aCnZ2RQ?si=EYDWZV0bP2nN9Xdt

https://youtu.be/zbPJa2-YRVE?si=yBqqVjEAdyykyNhW

Alvast bedankt!

Mer1980

Re: Fokadvies indorado x purioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:30

Weet je zeker dat je de juiste link erbij hebt gedaan qua afstamming want dan zou dit een schimmel moeten zijn en ik zie echt een bruine, verder wat wil je fokken? Ik zou zelf er niet voor kiezen om hiermee te fokken ze heeft wel een heel afwijkende bouw. Je zou dit t.a.t. moeten voorkomen. :=

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:49

Bij het KWPN staat deze merrie wel als bruin. Horsetelex heeft wel meer fouten erin staan.

Welke hengsten heb je op dit moment zelf op je lijstje staan en met welke motivatie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:55

Deze merrie is wel erg overbouwd..denk niet dat een hengst dit kan verbeteren. En misschien zie ik het verkeerd maar ze lijkt ook ongelijke voorvoeten te hebben? Ik twijfel zelfs of ze wel helemaal rad is op het eerste filmpje.

Wat kan deze merrie nu echt toevoegen waarom je ermee wilt fokken?

Mocht je het perse willen, ik zie dat de moeder een internationaal springpaard heeft gegeven van Cantos. Ik zou dan naar dat bloed kijken.

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 12:24

Mer1980 schreef:
Weet je zeker dat je de juiste link erbij hebt gedaan qua afstamming want dan zou dit een schimmel moeten zijn en ik zie echt een bruine, verder wat wil je fokken? Ik zou zelf er niet voor kiezen om hiermee te fokken ze heeft wel een heel afwijkende bouw. Je zou dit t.a.t. moeten voorkomen. :=

Ja, dat is de goede link! Het staat er inderdaad niet goed.

Ik zou graag net zo’n paard willen fokken alleen dan een verbeterde versie eigenlijk.
Ze is ontzettend werkwillig, maar ze heeft niet de makkelijkste bouw.

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 12:25

Lithya schreef:
Bij het KWPN staat deze merrie wel als bruin. Horsetelex heeft wel meer fouten erin staan.

Welke hengsten heb je op dit moment zelf op je lijstje staan en met welke motivatie?

Ik heb nog niet echt een lijstje, omdat ik zelf niet zo goed weet waar te beginnen

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 12:31

Elisa2 schreef:
Deze merrie is wel erg overbouwd..denk niet dat een hengst dit kan verbeteren. En misschien zie ik het verkeerd maar ze lijkt ook ongelijke voorvoeten te hebben? Ik twijfel zelfs of ze wel helemaal rad is op het eerste filmpje.

Mocht je het perse willen, ik zie dat de moeder een internationaal springpaard heeft gegeven van Cantos. Ik zou dan naar dat bloed kijken.

Ze is gezond en ook niet kreupel, anders had ik er niet op gereden. Dat is niet eerlijk tegenover haar.

Ik zou graag een jongere versie van haar willen, waar ik dan weer mee verder kan in de sport.

Kun je mij dat laatste uitleggen hoe dat bedoelt? En hoe je daar naar kijkt?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:44

Elisa bedoelt dat Cantos bij de moeder een paard heeft gegeven wat internationaal gehaald heeft. Dan kan het een idee zijn om te kijken naar een zoon van Cantos om te gebruiken voor jouw merrie.
Echter twijfel ik of er nog veel goedgekeurde dekkende hengsten van Cantos zijn.

Kijk desnoods filmpjes van hengstenshows . Veel zijn al veel geweest. Kijk welke hengst je aanstaat en ga plussen en minnen. Probeer zo tot een lijstje te komen. Desnoods hengstenhouders vragen om advies.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:04

Dat bedoel ik inderdaad, dat dit bloed inderdaad goed bij de moeder lijkt te passen. Cantos was van Contender, dus ik zou dan naar Contender bloed kijken. Zonen of waarschijnlijk inmiddels kleinzonen. Bijvoorbeeld: Connect of een van diens zonen. Of Impressive. Verder kijken welke het beste bij je wensen past.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:05

Ik ben het toch met Elisa eens, ik zie haar ook niet rad op het eerste filmpje.

Een paard wat lichamelijk verre van optimaal is, wat bij deze merrie wil zeggen lange voorvoeten en overbouwd/ afwijkende bouw, daar moet je niet mee willen fokken. Want de kans dat ze dit doorfokt naar het veulen is gewoon net zo groot als dat ze het niet doorfokt, ofwel %50. Dus ik zou dat niet doen en kijken of je een leuk veulen kunt kopen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:44

Hmm. Ik vind dit ook lastig. Je merrie doet het leuk ondanks een minder handige bouw dus de wil is er. Ik snap dat je dat een sterk pluspunt vindt.
Maar ik zou ook aanraden om een veulen te kopen uit een merrie met correcte bouw om kans op een correct paard groter te houden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:57

baukiiee schreef:
Elisa2 schreef:

Ze is gezond en ook niet kreupel, anders had ik er niet op gereden. Dat is niet eerlijk tegenover haar.

Maar eerlijk, op het eerste filmpje loopt ze echt niet rad, bijna tegen echt kreupel aan.
Dit kan natuurlijk een moment opname in het filmpje zijn geweest. Maar laat even iemand mee kijken als ze altijd zo loopt want ze loopt echt niet zuiver daar.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:09

Heb je nog een hengstenkeuze kunnen maken ts?