Het is nog wat vroeg, maar het lijkt me toch erg leuk om vast een topic te openen en het hele process gezellig met jullie te delen.

Ik mag vier veulens verwachten volgend jaar! Twee IJslanders en twee Quarter veulens.
De meeste van mijn paarden hebben een bijzonder verhaal, zo ook deze merries.
De een van de slacht gered, de ander heeft een jaar met onbegrepen klachten rondgelopen, de volgende staat momenteel nog in Amerika, en de laatste komt uit Ierland waar ze het niet al te best heeft gehad.
Genoeg leuke verhalen om hier te delen denk ik.

We beginnen met de IJslander merrie Jóna die als eerste haar veulen mag verwachten.
Paspoortje:
- Jóna frá Borcht (voor de IJslander kenners, FEIF ID nummer BE2017201999)
- geboren in 2017, nu dus 7 jaar oud
- vos met flaxen en heterozygoot voor het zilver gen
- 128 cm hoog laag

- 5 ganger, ze laat zelf veel tolt zien
Jona zal bij sommige van jullie al bekend zijn op bokt door haar volgtopic bij haar vorige baasje. Ik zal het heel kort even samenvatten.
Jona is altijd een sensibele merrie geweest, niet altijd even makkelijk in de omgang. Tijdens het inrijden heeft Jona's vorige baasje een nare val gehad, waarna ze lang moest revalideren en Jona heeft verkocht. Helaas ging de nieuwe eigenaar eigenwijs (tegen de vele waarschuwingen in) verder met haar proberen in te rijden, wat weer niet fijn afliep.
Jona is vervolgens verkocht aan een handelaar zonder het eerlijke verhaal. Die zette haar direct te koop. Hij kreeg later door wat voor problemen ze had en ze dus gevaarlijk zou kunnen zijn.
Ik had toen al contact met de beste man, hij gaf aan dat het het beste zou zijn Jona naar de slacht te brengen, voor ieders veiligheid. Ik heb hem net op tijd kunnen overtuigen Jona aan mij tegen slachtprijs te verkopen. Inmiddels is Jona alweer 8 maanden bij mij in Zweden.
Ze mocht eerst een lange tijd lekker bijkomen van de stress en verhuizingen en wennen aan haar nieuwe plekje en kudde.
Het klikte snel tussen haar en de andere IJslander merrie Fenja.
Jona ontwikkelde zich tot een heel lief, beleefd en iets voorzichtig paardje. In sommige situaties is ze wat voorzichtig maar van het gevaarlijke gedrag bij de handelaar is niets meer over. Je kan ondertussen (zonder zadel nog wel) probleemloos op haar zitten of een rondje stappen door de wei, ze heeft geleerd dat een mens op haar rug heel gezellig is en brokjes betekend

Onder het onzekere randje heeft ze een gouden karakter, heel eerlijk, lief en dol op aandacht.
Ze laat ook goede gangen zien.
Moederschap en dracht heeft vaak een erg positief effect op merries weet ik uit eigen ervaring, naast dat Jona een prachtige IJslander is met een bouw en bewegingen waarmee ze een prachtig veulen zal geven zorgde voor de beslissing om haar te laten dekken.

Ze is drachtig van de prachtige IJslander hengst Akur.
- Officieel Akur frá Kagaðarhóli (vraag me niet hoe je dit uitspreekt, ik heb werkelijk geen idee

- FEIF ID nummer IS2010156416
- 14 jaar oud
- palomino van kleur (met een behoorlijke aalstreep dus misschien is hij dunalino (palomino + dun)
- 145 cm hoog
- 5 ganger hengst
- hij is gekeurd met een waanzinnige 8,90 voor rij-eigenschappen en bewegingen!!!
- en een prachtige 8,24 voor bouw!
- zijn afstamming bevat 5 bekende en succesvolle kampioenen
- BLUB score 110 (genetische waarde voor de fokkerij)

Mijn keus voor Akur kwam mede omdat ik hem qua lichaamstype heel goed bij Jona vind passen. Hij zal wat meer maat geven en haar gangen goed kunnen verbeteren maar haar sterke en correcte bouw behouden. Hij is een van de hoogst gescoorde IJslander hengsten in Zweden!
Hij heeft zeer goede benen, mooie rug en hals en een vriendelijk hoofd.
Daarnaast staat hij bekend om zijn lieve, beleefde en mensgerichte karakter, wat ik heel belangrijk vind.
Akur is ook prachtig om te zien, geeft heel goede nakomelingen (hij heeft momenteel 74 veulens!!

Ik heb hem live mogen bewonderen, evenals een paar van zijn veulens.
Jona heeft van 5 tot 12 mei bij Akur mogen logeren.
Vermoedelijk zal ze 11 of 12 mei drachtig geworden zijn wat de uitgerekende datum 17 april 2025 maakt uitgaande van 340 dagen dracht. Dit zal ook Jona's eerste veulen worden, wat het extra spannend maakt!
Jona is met 16 dagen drachtig gescand met een prachtig rond erwtje

De kleurkansen met Jona en Akur zijn:
25% palomino
25% zilver palomino
25% vos
25% zilver vos
Waarvan het zilver gen zich helaas niet zal laten zien...
De volgende merrie is mijn liefste meisje Fenja!
- Þenja frá Zijlhorst ( FEIF ID: NL2016200025 )
- 8 jaar oud, bijna twee jaar mijn beste vriendinnetje

- prachtig diep oranje vos
- 135 cm
- 4 ganger, weinig tolt maar goede draf
Fenja is mijn zielspaardje zeg ik altijd, ze is zo lief, vriendelijk en fijn in de omgang. Ik ben zo verliefd op die merrie!

In de eerste periode bij mij was het helaas voornamelijk een zoektocht. Er zat haar duidelijk iets dwars, maar als een echte introverte IJslander liet ze niet zien wat het was, op staakgedrag en erg inactief zijn na. Ze weigerde te lopen onder het zadel, was nooit actief in de wei en slofte maar een beetje rond.
We hebben haar helemaal binnenste buiten gekeerd, alle mogenlijkheden onderzocht en haar helemaal op de foto gezet.
Na heel wat geld, tijd, wanhoop en kliniekbezoekjes kregen we eigenlijk een diagnose, een verzakking in een tussenwervelschijf in haar rug.
Goede nieuws was, ze kon hiermee in principe verder gaan als fokmerrie (een veulen dragen kon wel prima volgens de dierenartsen) of weidemaatje zolang ze niet harder hoeft dan stap, slechte nieuws, dit geneest niet. Ze was practisch afgeschreven en mocht op pensioen met 6 jaar...
Het enige wat we konden doen wat verbetering kon geven (en zelfs de klachten en pijn volledig zou kunnen verhelpen) was de spieren zo sterk maken rond de verzakking dat die dat deel van de rug volledig dragen.
De enige bekende manier om dat te doen waren injecties in haar spieren met onder andere steroide.
Dit had een 50% slagings kans. We hebben twee grote behandelingen laten doen bij Fenja, helaas zonder enig effect.
De osteopaat kon haar ook niet helpen.
We hebben heel veel geprobeert nog met haar, veel dierenartsen en klinieken naar haar laten kijken. Niemand wist een andere oplossing dan de injecties, het was heel simpel, werken de injecties niet, dan is het jammer en heb je een weidemaatje erbij... Erg hopeloos, maar opgeven wilde ik nog niet.
Uiteindelijk hebben we zelf een spier-ontwikkeld en verzorgend dieet geprobeert wat ook bij mijn andere merrie met spierproblemen het leven heeft gered.
Dit heeft echt wonderen verricht bij haar, ze is een ander paard geworden!
Voor het eerst heeft ze een goed gevulde bovenlijn, enorme spiermassa in verhouding met eerst (helaas ook wat te veel vet nu, wordt aan gewerkt

Ze is het tegenovergestelde van het slome paardje van eerst, het is echt alsof ze een ander paard is.

Omdat ze nu zo goed in haar lijf zit en met haar fokken een grote droom is mag ze de eerst volgende hengstigheid logeren bij deze knappe hengst

- Hrannar frá Skeiðvöllum (FEIF ID: IS2008186693)
- 15 jaar oud
- grullo bont van kleur (Ee aa Dd TOto, ofwel heterozygoot bont en dun)
- 145 cm hoog
- 5 ganger
- gekeurd met een geweldige 8.2 voor rij-eigenschappen en gangen
- en een 8,09 voor bouw!
- zeer goede afstamming
- BLUB score van 105 (genetische waarde voor de fokkerij)

Ik heb voor Hrannar gekozen voor Fenja omdat hij haar tolt goed zal kunnen verbeteren. Hij geeft hopelijk zijn maat door en zijn wat rankere type. Ook hij heeft een zeer goed en fijn karakter. Met zijn goede rug en sterke benen past hij mooi bij Fenja. En ik ben erg tevreden met hoe Hrannar doorgeeft, hij heeft maar liefst 117 nakomelingen, allemaal zeer mooie, vriendelijke en getalenteerde veulens.
De mogelijke kleurtjes uit deze combi zijn:
12,5% zwart
12,5% zwart bont
12,5% grullo
12,5% grullo bont
12,5% vos
12,5% vosbont
12,5% red dun
12,5% red dun bont
Ik hoop op een grullo bonte met veel wit, het zal dus waarschijnlijk een vos worden

Fenja heeft al een keer eerder een veulen gehad, een prachtige hengst.
Fenja is 12 juni voor het laatst gedekt, wat de uitgerekende datum 18 mei 2025 maakt.
De voor mij spannendste combi zal zijn met de Quarter Horse merrie Silver.
Op dit moment staat Silver namelijk nog in de USA, waar ze ook gedekt zal worden voordat ze naar Zweden komt.
Super spannend en bijzonder om een paard uit Amerika te kopen, ik heb haar ook nog nooit ontmoet.
Ondanks dat haar bloedlijnen niet heel bijzonder zijn is haar genetica het wel. Ze is namelijk homozygoot voor het zilver gen, er zijn maar een paar homozygoot zilver Quarters op de wereld (er zijn maar 4 zilver Quarter horse lijnen, 4-5 homozygoot zilvers op de wereld binnen het AQHA). Silver zal de eerste hz zilver Quarter worden van Europa zelfs!
Paspoortje over haar:
- Silver Guarantee
- AQHA geregistreerd
- 6 jaar oud
- 145 cm ongeveer
- zilver bay, Ee Aa ZZ
- 6 panel n/n
Mijn keus is gevallen op deze merrie omdat ik graag de prachtige kleur zilver bekender wil maken binnen de Quarters en ook wil ik direct zeer goede veulens fokken met deze kleur. Bij veel bijzondere kleuren wordt er alleen gefokt op dat kleurtje en wordt karakter, bouw, gezondheid en talent op de tweede plaats gezet. Dit vind ik doodzonde, goede gezonde Quarters zouden ook moeten bestaan met een bijzondere kleur.
In Zweden is het nog erger, het is bijna onmogelijk om een volledig gezond Quarter veulen te vinden met goed karakter, bloedlijnen en talent.
Naast kleur is een erg goede correcte bouw heel belangrijk voor mij, rechte benen, goede rug en sterke spieraanleg, hier heb ik Silver ook op geselecteerd. Ook goede soepele gangen is een must, sommige Quarters kruipen bijna, daar ben ik niet zo'n fan van.
Daarnaast is ze vrij van alle erfelijke ziektes (PSSM1, HYPP, HERDA, GBED, MH, IMM) en heeft ze geen andere erfelijke kwaaltjes. Wat ik kan zien van haar karakter op video's en de beschrijving van de vorige eigenaar is het een zeer lieve, mensgerichte merrie met een grote will-to-please, ze is nog erg groen maar lijkt het heerlijk te vinden met mensen bezig te zijn. Ze heeft al een keer eerder een veulen gehad, een prachtige zilver bruine merrie van de hengst Shootin For Chics.
Het zilver gen is een erg unieke kleur nog binnen de Quarters, en al helemaal in Europa.
Het zilver gen bestaat in combinatie met het MCOA gen, wat bij Rocky Mountain horses, IJslanders en soortgelijke rassen voor oogproblemen zorgt. Om een nog niet bewezen reden hebben Quarters met zilver gen echter tot nu toe geen enkele last van oogproblemen. Silver zelf is homozygoot, haar ogen zijn grondig nagekeken en ze heeft geen enkel probleem.
Ze staat nu dus nog in Amerika, ze is geinsemineerd door Silver Spurs Equine en staat daar nu nog, binnenkort gaat ze vast naar het terrein van Katie van Equiflight om daar nog een tijdje te wachten tot ze wat verder in haar dracht is voordat ze gaat vliegen.

Silver mag geinsemineerd worden door de onder de Quarter kenners wel bekende hengst Einsteins Revolution.
- Einsteins Revolution is een AQHA geregistreerde hengst van Great Resolve x Fly Flashy Jac
- 22 jaar oud momenteel
- bay dun van kleur
- 5 panel n/n
- Hij is een NRHA Two Million Dollar Sire, wat betekend dat de verdiensten van zijn nakomelingen 2 milloen dollar zijn bij elkaar opgeteld. Niet veel paarden gaan over de Million Dollar grens!
- Zelf heeft hij meer dan 300.000 dollar verdient in Reining

De keuze voor Einstein was vrij makkelijk, ik ben al lange tijd fan van hem en zijn nakomelingen. Hij geeft over het algemeen hele fijne, getalenteerde en mensgerichte veulens.
Ook heeft hij een goede bouw, ziet hij er op de leeftijd van 22 jaar nog prachtig uit en is hij gezond. Hij vult Silver goed aan in zijn bouw en bewegingen.
Het is naast zijn grootste titels in de wedstrijdsport ook een fijn paard in de omgang, wat hij duidelijk doorgeeft.
Met hem en Silver wil ik een getalenteerd, lief, mensgericht, gezond en sterk veulen fokken wat de prachtige kleur zilver heeft, en hopelijk het begin maken van een gezonde en goede lijn van zilver kleurige Quarters in Europa!

De mogelijke kleurkansen voor Zilver met Einsteins Revolution:
32,81% silver bay
32,81% silver bay dun
10,94% silver black
10,94% silver grullo
6,25% silver red
6,25% silver red dun
Ik hoop op een silver grullo of zwarte, maar ik vrees weer voor een vos (daar toont het zilver gen niet op)..

Silver is 13 juni geinsemineerd, wat de uitgerekende datum 19 mei 2025 maakt uitgaande van 340 dagen dracht.
De laatste merrie is heel recent pas van mij, ze komt uit Ierland. Hier is ze niet heel geweldig verzorgd en momenteel niet in top conditie helaas. Dit zal snel weer bijtrekken als ze een tijdje goede voeding en beweging krijgt, ze is sterk en verder gezond.
Ik zoek al een lange tijd naar een merrie als zij als toevoeging voor mijn fokkerij en kudde. Ik was niet van plan dit jaar nog een te kopen omdat ik Silver ook al had gekocht maar kon geen nee meer zeggen

- Stamboeknaam Be Dunit Cold Ice, haar roepnaam wordt Ice
- AQHA geregistreerd, ze is ook foundation, maar liefst 88% FQHA!!
- Geboren 2014, ongeveer 148 cm hoog
- Moeder van al 6 prachtige veulens waarvan 2 bekende en succesvolle dekhengsten (Triple Champagne en Triple Frozen Dunit)
- Keigoed papier, ze is een kleindochter van de welbekende hengst Hollywood Dun It aan moederskant, aan vaderskant weer HDI en Cougarand, hele goede oude bloedlijnen dus
- Ze is goed gebouwd en sterk, kent helemaal niets behalve een halster

- Ze is 7 panel n/n en kleurgetest, amber cream champagne dun, heterozygoot voor alles (Ee Aa CRcr CHch Dd)
Foto's zijn van een paar jaar geleden:

Ze is op dit moment in Nederland, bij iemand die haar heel goed verzorgd en waar ze ook geinsemineerd is. Daar mag ze nog een paar weekjes blijven voor ze naar mij gaat.
Ik heb voor haar gekozen voor de hengst Hickorys Royal Kizz.
- Ook Quarter, AQHA
- Reining getraind en ook geshowd
- 150 cm hoog ongeveer
- 7 panel n/n
- goede, sterke en oude bloedlijnen, directe zoon van First Kizz met namen als Nu Chex To Cash, Cougarand en High Brow Hickory op zijn papier
- Hele goede bouw, vult Ice goed aan, zeer goed karakter
- Als bonus ook een leuk kleurtje erbij, dezelfde kleur als Ice maar dan homozyoot voor champagne (Ee Aa CRcr CHCH Dd)

De kleurkansen met deze combi zijn:
21.09% amber cream champagne dun
10.55% amber champagne dun
10.55% perlino champagne dun
9.34% gold cream champagne dun
7.03% amber cream champagne
7.03% classic cream champagne dun
4.69% cremello champagne dun
4.69% gold champagne dun
3.52% amber champagne
3.52% classic champagne dun
3.52% perlino champagne
3.52% smokey cream champagne dun
3.13% gold cream champagne
2.34% classic cream champagne
1.56% cremello champagne
1.56% gold champagne
1.17% classic champagne
1.17% smokey cream champagne
Daarbij is er 50% kans bij elke kleur op een homozygoot champagne veulen, en 25% per gen (dus agouti, zwart, cream of dun) dat die homozygoot zijn.
Een groot aantal van deze kleuren bestaan volgens mij nog niet.
Er is zelfs kans op een 5x homozgoot veulen, wat de eerste wereldwijd zal zijn.
Het doel met deze combinatie is om een gezond en sterk veulen te fokken met potentie en talent voor Reining, Ranch Riding of koeienwerk, met daarnaast een unieke kleur.
Ice is 2 juli geinsemineerd, als ze drachtig is in een keer zal de uitgerekende datum 7 juni 2025 zijn, maar dat is nog even afwachten.
Volgen jullie gezellig mee met dit avontuur?