Starten in de fok/keuringswereld, wie beantwoordt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Starten in de fok/keuringswereld, wie beantwoordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 12:49

Goedemiddag!

Mijn vriendin en ik zijn gevraagd te helpen met de veulens en fokmerries van mijn stalhouder. Echter zijn we alle drie leek op het gebied van keuringen etc. Hoogste tijd om daar eens in te gaan verdiepen!

Vorig jaar zijn er 2 merrieveulens geboren en dit jaar een hengst en een merrie. Alle 4 van de hengst Macho VH Fledderbosch (KWPN). 1 merrieveulen van vorig jaar en de beide veulens van dit jaar zijn eigenlijk wel erg goed gelukt, dus kwamen we wederom op het onderwerp keuring. De merrie die nu al 2 mooie veulens heeft gegeven is van de hengst Everdale, maar zij is geregistreerd bij het NRPS. Ze heeft voor zover ik kan vinden alleen VB dus is nog nooit gekeurd? Hoe kunnen we de merrie eventueel gekeurd krijgen en moeten we haar dan bij het NRPS aanbieden of kan zij ook voor KWPN?

Ik vond op de site van het KWPN dat er over 2 weken stamboekkeuring is op +- 25 minuten afstand hiervandaan, zou het haalbaar zijn hier het veulen van dit jaar aan te bieden? Of is dit geen veulenkeuring? ( :') ) Kan dit met een merrie die NRPS geregistreerd is? De rest van de keuringen bevinden zich toch al gauw meer dan een uur rijden hiervandaan en dat is wel meteen een uitdaging voor de eerste keer voor zowel ons als merrie.

Zoals je leest, best veel 'beginnersvragen'. Sowieso ga ik op zoek naar iemand hier in de regio om eens na te vragen en kennis op te doen, maar wie weet kan ik hier ook al een boel informatie vergaren!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 13:15

Maar begrijp ik goed dat de vader een tuigpaard is en uit een Everdale moeder?
Een NRPS merrie kan niet naar een KWPN stamboekkeuring. Daarbij komt er voor een stamboekkeuring heel wat kijken aan keuringsklaarmaken qua conditie, bespiering etc.
Veulens kunnen niet voor een stamboekkeuring. Die kunnen wel naar een veulenkeuring maar daar schiet je weinig mee op.
Ik zou eens op de website van het KWPN gaan lezen over de verschillende soorten keuringen als ik jou was. En bij het NRPS hetzelfde.

https://www.kwpn.nl/stamboekkeuringen
https://nrps.nl/evenementen/nrps-keuringen

MerleSimone

Re: Starten in de fok/keuringswereld, wie beantwoordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 13:58

De moeder van de veulens heeft als vader Everdale. Vader van de veulens is Macho, inderdaad tuigpaard.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1763205/jillz

Om moeder te laren keuren zouden we dus naar NRPS keuring moeten. Kunnen we met de veulens dan wel naar het KWPN qua keuring? Ik heb de pagina's zelf ook gevonden maar zoals genoemd is dit allemaal volledig nieuw voor ons en kom ik er niet helemaal uit.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:04

MerleSimone schreef:
Ik vond op de site van het KWPN dat er over 2 weken stamboekkeuring is op +- 25 minuten afstand hiervandaan

Het is heel leerzaam om daar te gaan kijken. Dan zul je zien dat een paard keuringsklaar maken echt vakwerk is. Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen maar wassen, netjes invlechten en hoeven invetten.

Zonder gedegen en deskundige voorbereiding naar een keuring gaan is als aan het NK dressuur mee doen met een paard dat tot gisteren alleen bosritjes maakte. Oké, misschien een klein beetje overdreven maar veel minder dan veel mensen denken.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 14:08

Rex_Rolfo schreef:
MerleSimone schreef:
Ik vond op de site van het KWPN dat er over 2 weken stamboekkeuring is op +- 25 minuten afstand hiervandaan

Het is heel leerzaam om daar te gaan kijken. Dan zul je zien dat een paard keuringsklaar maken echt vakwerk is. Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen maar wassen, netjes invlechten en hoeven invetten.

Zonder gedegen en deskundige voorbereiding naar een keuring gaan is als aan het NK dressuur mee doen met een paard dat tot gisteren alleen bosritjes maakte. Oké, misschien een klein beetje overdreven maar veel minder dan veel mensen denken.

:') Goede vergelijking haha. Dat is inderdaad een goede tip!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:43

Met moeder moet je inderdaad naar een NRPS keuring. Maar inderdaad goed getraind, in de bespiering en in conditie.
Ik zou met de veulens niet gaan. Het brengt je niks verder. Er is altijd een risico met het reizen en het moeten wel echt topveulens zijn om te worden geselecteerd voor de nationale veulenkeuring. En no offense maar dat zie ik gezien de afstamming niet gebeuren.

Wat snap je niet aan de informatie op de websites? Beter en duidelijker kan het niet worden uitgelegd.
Ik zou me toch eens beter inlezen en als de Everdale merrie in de sport loopt, goed getraind en gespierd is dan zou ik haar eens inschrijven voor de NRPS regionale keuring. Maar dat zal niet meer dit jaar zijn.

Dees

Re: Starten in de fok/keuringswereld, wie beantwoordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:47

Los daarvan: voor mensen die niet zo heel erg thuis zijn in de paardenfokkerij, is deelname aan een NRPS keuring vaak een prettigere ervaring dan deelname aan een KWPN keuring. Dat heeft niets met 'paarden' te maken, maar alles met het type mens dat je op zo'n keuring treft. NRPS is laagdrempeliger.