Mijn vriendin en ik zijn gevraagd te helpen met de veulens en fokmerries van mijn stalhouder. Echter zijn we alle drie leek op het gebied van keuringen etc. Hoogste tijd om daar eens in te gaan verdiepen!
Vorig jaar zijn er 2 merrieveulens geboren en dit jaar een hengst en een merrie. Alle 4 van de hengst Macho VH Fledderbosch (KWPN). 1 merrieveulen van vorig jaar en de beide veulens van dit jaar zijn eigenlijk wel erg goed gelukt, dus kwamen we wederom op het onderwerp keuring. De merrie die nu al 2 mooie veulens heeft gegeven is van de hengst Everdale, maar zij is geregistreerd bij het NRPS. Ze heeft voor zover ik kan vinden alleen VB dus is nog nooit gekeurd? Hoe kunnen we de merrie eventueel gekeurd krijgen en moeten we haar dan bij het NRPS aanbieden of kan zij ook voor KWPN?
Ik vond op de site van het KWPN dat er over 2 weken stamboekkeuring is op +- 25 minuten afstand hiervandaan, zou het haalbaar zijn hier het veulen van dit jaar aan te bieden? Of is dit geen veulenkeuring? (

Zoals je leest, best veel 'beginnersvragen'. Sowieso ga ik op zoek naar iemand hier in de regio om eens na te vragen en kennis op te doen, maar wie weet kan ik hier ook al een boel informatie vergaren!