De Fell Pony: De beschermers van het Lake District (ELP)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMiinh

De Fell Pony: De beschermers van het Lake District (ELP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 16:20

Hallo Bokkers!

Heel lang geleden, in 2012, begon mijn reis in de fotografie met de welbekende Bokt-fotomeetings. Nog met een kitlens en een Canon 550D ging ik naar mijn eerste meeting op de Ginkelse Heide om paarden te fotograferen. Nu, 12 jaar later, heeft fotografie mij over de wereld gebracht om paarden en hun eigenaren vast te leggen.

De afgelopen vier jaar heb ik mijn tijd gewijd aan een conservatie project genaamd 'The Equine Legacy', met als missie aandacht te vragen voor uitstervende of zeldzame paardenrassen. Samen met een schrijfster en videograaf ben ik naar zeven landen afgereisd om deze rassen vast te leggen in hun natuurlijke omgeving. We werken aan het maken van een koffietafelboek en een documentaire om te laten zien waarom deze paarden bijzonder zijn en waarom ze behouden moeten worden.

We zijn nog druk bezig met het bewerken van foto's en video's, schrijven en interviewen. Het plan is dat het boek in augustus naar de drukkerij gaat en dat we het in november in handen hebben.

Graag deel ik elke week een kijkje van elk ras! Dit topic gaat over de Fell Pony.
—----------------------

De Fell Pony is een inheems ras uit de bergachtige regio's van Noord-Engeland, vooral Cumbria (Lake District). Dit ras heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot de Romeinse tijd. Traditioneel werden Fell Ponies ingezet als werkdieren, voor in de landbouw, en voor het transporteren van goederen zoals kolen en wol. Hun veelzijdigheid maakte ze ook geschikt als rijpony's.

Fell Ponies hebben een schofthoogte van 1,32 tot 1,42 meter. Ze komen meestal voor in de kleuren zwart, wit en bruin. Omdat de Fells een gebied is zonder beschutting zijn ze ontzettend goed bestemd tegen alle weersomstandigheden. Fell Ponies staan bekend om hun intelligentie, zachtaardigheid en bereidheid om te werken. Ze zijn rustig en betrouwbaar, wat hen geschikt maakt voor zowel kinderen als volwassenen.

De Fell Ponies spelen een cruciale rol in het gezond houden van het ecosysteem waar ze grazen. Steeds meer verdwijnt de Fell pony populatie van de Fell’s af waardoor ook het ecosysteem in gevaar komt. Naast hun rol zijn ze een belangrijk onderdeel van het Britse paardenerfgoed.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

Kende jij dit ras al en welke foto is jouw favoriet?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 30-05-24 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commercieel stuk verwijderd

_Mars

Re: De Fell Pony: De beschermers van het Lake District (ELP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:11

Geweldig ras! Ik heb geluk gehad dat mijn verzorgpony's Fell Ponies waren. Klopt helemaal over de zachtaardigheid en bereidheid om te werken. Enige jammere vond ik dat ik met mijn 1.80m mezelf toch net te lang vond!

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:29

Ik ken dit ras, vind ze zo gaaf! Ik vind foto 6 het mooist :j

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:51

Hele mooie foto's, xMiinh, van knappe paarden in geweldige landschappen <3 .

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:55

Prachtige fotos ik volgde jullie al op insta en heb geregeld wat voorbij zien komen prachtog hoe ze 1 zijn met het landschap!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 19:37

_Mars schreef:
Geweldig ras! Ik heb geluk gehad dat mijn verzorgpony's Fell Ponies waren. Klopt helemaal over de zachtaardigheid en bereidheid om te werken. Enige jammere vond ik dat ik met mijn 1.80m mezelf toch net te lang vond!

Oh wat tof! Ja he, wij hebben zo veel met ze geknuffeld terwijl we eigenlijk fotos moesten nemen :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 19:38

Lalladidoo schreef:
Ik ken dit ras, vind ze zo gaaf! Ik vind foto 6 het mooist :j

Dankjewel! Die foto is genomen om 5 uur ochtends waarbij we zelf de bergtop op moesten lopen. Helemaal buiten adem en nog half in slaap heb ik die foto genomen :')

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 19:38

miereneter schreef:
Hele mooie foto's, xMiinh, van knappe paarden in geweldige landschappen <3 .

Dankjewel! Het landschap was echt adembenemend!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 19:39

Henrike5 schreef:
Prachtige fotos ik volgde jullie al op insta en heb geregeld wat voorbij zien komen prachtog hoe ze 1 zijn met het landschap!

Wat leuk! Dankjewel!! :D

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 07:10

Wat een gaaf dier! De laatste foto is mijn favoriet!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 07:31

Wat grappig dat hier zoveel kleurtjes tussen zitten, in mijn hoofd zijn ze toch meestal zwart :D

Opzich zachtaardig, maar mijn madam hier heeft wel echt een sterke eigen mening en wil vooral heel graag dat je die serieus neemt :j
Ik roep altijd dat zij meer shetlander is dan mijn twee Shetlanders :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:54

O wauw <3 :oo wat een prachtige platen en wat een mooi project!
British native breeds <3 heel erg een zwak voor. Kan ik alvast een kopie van je boek pre-orderen? ;)

[edit] gevonden en besteld *\o/*

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 09:12

hannelot schreef:
Wat een gaaf dier! De laatste foto is mijn favoriet!

Absoluut! Die hengst staat toevallig in Nederland bij Stal de Vlietlanden :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 09:16

gerlindie schreef:
Wat grappig dat hier zoveel kleurtjes tussen zitten, in mijn hoofd zijn ze toch meestal zwart :D

Opzich zachtaardig, maar mijn madam hier heeft wel echt een sterke eigen mening en wil vooral heel graag dat je die serieus neemt :j
Ik roep altijd dat zij meer shetlander is dan mijn twee Shetlanders :=

[ [url=m/lFI3eF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jyFoed.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VwCTRb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knapperd! Ja, voornamelijk zwart inderdaad. Alle kleuren grijs daartussen zijn ook prachtig en je hebt ook een paar zeldzame vossen! Die komen ook in het boek :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 09:16

lideli schreef:
O wauw <3 :oo wat een prachtige platen en wat een mooi project!
British native breeds <3 heel erg een zwak voor. Kan ik alvast een kopie van je boek pre-orderen? ;)

[edit] gevonden en besteld *\o/*

Super lief van je! Heel erg bedankt! :D :D

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 09:20

Wat een prachtig project ! Ik dacht dat Fells altijd zwart waren , en dan blijkt er een mooie witte tussen te zitten <3 Ik heb even op je site gekeken , de Marwari komt ook aan de beurt in jullie project - leuk , heb er zelf geen of ervaring mee , maar vind het zulke bijzondere paardjes <3

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 09:45

Flint09 schreef:
Wat een prachtig project ! Ik dacht dat Fells altijd zwart waren , en dan blijkt er een mooie witte tussen te zitten <3 Ik heb even op je site gekeken , de Marwari komt ook aan de beurt in jullie project - leuk , heb er zelf geen of ervaring mee , maar vind het zulke bijzondere paardjes <3

De Marwari is de volgende inderdaad! Echt een heel bijzonder ras ja! Dankjewel!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:00

Wat een mooie fotos en een heel mooi project. Ik ben benieuwd naar de andere rassen. :j

Maar de fell <3 Karuna was een halve (en een toverbal bruine roan), de andere helft was engels volbloed/kwpn, maar madammeke was een op en top fell kwa karakter, ze ging door me voor het vuur, maar alleen voor mij :+ anderen vond ze eh iets minder aardig. :') En als iemand haar niet respecteerde had je er al helemaal een nare aan,

Haar bereidheid tot werken/vechten en taaiheid heeft ook gemaakt dat ze uiteindelijk 26 is geworden met jaren 2 potentieel dodelijke kwalen in haar lijf waar ze gek genoeg weinig last van had, tot grote verbazing van heel wat dierenartsen inclusief Utrecht.

Een kreng, soms hysterisch enthausiast. Waardoor bijvoorbeeld een rustige staprit met twee oude ponys om hun lijven wat te sparen eindigde in een continue dribbel dribbel ik wil harder en het schuim tussen de benen met 25 jaar_O- want madam wenste meer dan een suf ritje. Soms zo bloedfanatiek met dressuur of springen dat ik met twee pinken kon rondrijden. Nooit lui maar liever moe en in voor de meest gekke dingen. <3

Helaas heeft ze nooit een eigen veulen gehad maar was wel een goede tante die graag veulens toeeigende.

Foto 1 foto 8 en foto 10. Waarom deze foto. Foto 1 zie ik mijn merrie in terug kwa gangen en uitstraling, foto 10 zou zo Karuna kunnen zijn in haar donkere kleur periode :j en foto 8 gewoon een mooie sfeerplaat

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 12:31

karuna schreef:
Wat een mooie fotos en een heel mooi project. Ik ben benieuwd naar de andere rassen. :j

Maar de fell <3 Karuna was een halve (en een toverbal bruine roan), de andere helft was engels volbloed/kwpn, maar madammeke was een op en top fell kwa karakter, ze ging door me voor het vuur, maar alleen voor mij :+ anderen vond ze eh iets minder aardig. :') En als iemand haar niet respecteerde had je er al helemaal een nare aan,

Haar bereidheid tot werken/vechten en taaiheid heeft ook gemaakt dat ze uiteindelijk 26 is geworden met jaren 2 potentieel dodelijke kwalen in haar lijf waar ze gek genoeg weinig last van had, tot grote verbazing van heel wat dierenartsen inclusief Utrecht.

Een kreng, soms hysterisch enthausiast. Waardoor bijvoorbeeld een rustige staprit met twee oude ponys om hun lijven wat te sparen eindigde in een continue dribbel dribbel ik wil harder en het schuim tussen de benen met 25 jaar_O- want madam wenste meer dan een suf ritje. Soms zo bloedfanatiek met dressuur of springen dat ik met twee pinken kon rondrijden. Nooit lui maar liever moe en in voor de meest gekke dingen. <3

Helaas heeft ze nooit een eigen veulen gehad maar was wel een goede tante die graag veulens toeeigende.

Foto 1 foto 8 en foto 10. Waarom deze foto. Foto 1 zie ik mijn merrie in terug kwa gangen en uitstraling, foto 10 zou zo Karuna kunnen zijn in haar donkere kleur periode :j en foto 8 gewoon een mooie sfeerplaat

Heel erg bedankt! hahaha leuk om over het karakter te lezen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:52

Wat een prachtige foto's <3. Nummer 4 is mijn favoriet.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:28

Ik volg al vanaf het begin jullie project, heel erg gaaf! Ik wacht met smart op meer foto's van de Marwari, mijn favoriete ras :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:31

Waanzinnig mooie foto's!! Ik kan echt niet kiezen welke de mooiste is. De sfeer van de omgeving, de zachtheid van de paarden, zo mooi vastgelegd!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 13:50

_San87_ schreef:
Wat een prachtige foto's <3. Nummer 4 is mijn favoriet.

Dankjewel! :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 13:51

Piekosjj schreef:
Ik volg al vanaf het begin jullie project, heel erg gaaf! Ik wacht met smart op meer foto's van de Marwari, mijn favoriete ras :D

Wat leuk om te horen! Kijk er zelf ook naar uit om de foto's volgende week te delen!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 13:51

EngeltjeS schreef:
Waanzinnig mooie foto's!! Ik kan echt niet kiezen welke de mooiste is. De sfeer van de omgeving, de zachtheid van de paarden, zo mooi vastgelegd!

Leuk om te horen! Dankjewel! :D