Heel lang geleden, in 2012, begon mijn reis in de fotografie met de welbekende Bokt-fotomeetings. Nog met een kitlens en een Canon 550D ging ik naar mijn eerste meeting op de Ginkelse Heide om paarden te fotograferen. Nu, 12 jaar later, heeft fotografie mij over de wereld gebracht om paarden en hun eigenaren vast te leggen.
De afgelopen vier jaar heb ik mijn tijd gewijd aan een conservatie project genaamd 'The Equine Legacy', met als missie aandacht te vragen voor uitstervende of zeldzame paardenrassen. Samen met een schrijfster en videograaf ben ik naar zeven landen afgereisd om deze rassen vast te leggen in hun natuurlijke omgeving. We werken aan het maken van een koffietafelboek en een documentaire om te laten zien waarom deze paarden bijzonder zijn en waarom ze behouden moeten worden.
We zijn nog druk bezig met het bewerken van foto's en video's, schrijven en interviewen. Het plan is dat het boek in augustus naar de drukkerij gaat en dat we het in november in handen hebben.
Graag deel ik elke week een kijkje van elk ras! Dit topic gaat over de Fell Pony.
—----------------------
De Fell Pony is een inheems ras uit de bergachtige regio's van Noord-Engeland, vooral Cumbria (Lake District). Dit ras heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot de Romeinse tijd. Traditioneel werden Fell Ponies ingezet als werkdieren, voor in de landbouw, en voor het transporteren van goederen zoals kolen en wol. Hun veelzijdigheid maakte ze ook geschikt als rijpony's.
Fell Ponies hebben een schofthoogte van 1,32 tot 1,42 meter. Ze komen meestal voor in de kleuren zwart, wit en bruin. Omdat de Fells een gebied is zonder beschutting zijn ze ontzettend goed bestemd tegen alle weersomstandigheden. Fell Ponies staan bekend om hun intelligentie, zachtaardigheid en bereidheid om te werken. Ze zijn rustig en betrouwbaar, wat hen geschikt maakt voor zowel kinderen als volwassenen.
De Fell Ponies spelen een cruciale rol in het gezond houden van het ecosysteem waar ze grazen. Steeds meer verdwijnt de Fell pony populatie van de Fell’s af waardoor ook het ecosysteem in gevaar komt. Naast hun rol zijn ze een belangrijk onderdeel van het Britse paardenerfgoed.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

Kende jij dit ras al en welke foto is jouw favoriet?