Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vayake schreef:Ik heb de vraag gekregen om met mijn merrie een veulen te fokken. De fokker heeft zelf een hengst.
Nu vroeg ik met af van voor contract je best opsteld?
De fokker gaat zelf voor alle medische kosten betalen.
Wat met vergoeding merrie? Wat als er wat met de merrie gebeurd?
De merrie zou vooraf wel uitvoerig gecontroleerd worden alvorens effectief te insemineren. Ze zou dan ook vervoerd worden en best een heel eindje.
Merrie bij mij houden en laten veulenen of?
Merrie heeft meerdere veulens gehad.
Iemand die hier ervaring met heeft?
vayake schreef:Ik begrijp jullie standpunten en ja dit is zeker de bedoeling dat het netjes op papier komt.
Het is eigenlijk een lang en deels triest verhaal.
Merrie was ingeslapen als ik ze niet had genomen.
Althans dat was de planning maar niet een DA dat dat direct wou doen.
Reden dat ik ze nam is papieren en merrie met oog mss te dekken maar heb momenteel genoeg paarden en grasmaaiers.
De merrie wordt sporadisch eens gereden.
Dit is dan een rustige buitenrit.
Ik heb zelf veel ervaring met paarden en ook met fokken.
Ik weet dat daar dus risico’s aan verbonden zijn.
Er zijn momenteel geen directe nakomelingen meer van die hengst ook niet te koop en ook geen met die afstamming in B NL.
1 merrie dat we weten in zuid Afrika en ja ruinen maar nogal moeilijk hé.
Die vergoedingen bespreek ik zeker maar wat met maandelijkse huur?
De fokker wil verder alles ook vergoeden!
Daar zit het probleem zeker niet en ja dus zeker in een contract vermelden.
Ook de wolf komt hier gepasseerd dus kans dat ? Dat weet hij ook al heeft die hier de weide ernaast vorig jaar en dit jaar 500 m verder lekkers aan schapen.
Weide is goed omheind maar dan nog.
Er kan ook vanalles gebeuren. Dat weet ik uit ervaring met veulens.
Kabayo schreef:En zelf een veulen fokken met de hengst die de leaser wou gebruiken en hem dat veulen verkopn. Is dat niet makkelijker?
vayake schreef:Ik begrijp jullie standpunten en ja dit is zeker de bedoeling dat het netjes op papier komt.
Reden dat ik ze nam is papieren en merrie met oog mss te dekken maar heb momenteel genoeg paarden en grasmaaiers.
Er zijn momenteel geen directe nakomelingen meer van die hengst ook niet te koop en ook geen met die afstamming in B NL.
Ook de wolf komt hier gepasseerd dus kans dat ? Dat weet hij ook al heeft die hier de weide ernaast vorig jaar en dit jaar 500 m verder lekkers aan schapen.
carola schreef:Kabayo schreef:En zelf een veulen fokken met de hengst die de leaser wou gebruiken en hem dat veulen verkopn. Is dat niet makkelijker?
Dat moet je zéker niet doen. Straks is er iets mis met het veulen (bijv. overbeet, navelbreuk, andere ziekte of ellende) of staat het veulen de man toch niet aan. Dan blijf je er zelf mee zitten...
Vooral duidelijke afspraken maken op papier en alle kosten en risico duidelijk beschrijven. Als je de kosten voor jezelf eerst duidelijk op een rijtje zet, dan valt het altijd behoorlijk tegen en is het best veel geld. Mijn ervaring leert dat veel geïnteresseerden dan toch snel afhaken. Ik heb ook wel eens de vraag gehad of mensen met een van mijn merries een veulen mochten fokken. Maar als je dan de kosten voorrekent haken veel mensen weer af.
janderegelaa schreef:Waarom laat je de fokker niet gewoon een embryo spoelen uit jouw merrie? Daar lijdt ze niets van en je hebt geen risico voor de merrie.
janderegelaa schreef:Waarom laat je de fokker niet gewoon een embryo spoelen uit jouw merrie? Daar lijdt ze niets van en je hebt geen risico voor de merrie.
vilheide schreef:vayake schreef:Ik begrijp jullie standpunten en ja dit is zeker de bedoeling dat het netjes op papier komt.
Heb je zelf nog geen problemen met wolven en eventueel de ruimte, dan kun je ook overwegen om je merrie door de hengst te laten dekken en het veulen bij jou te laten komen. Uiteraard met dezelfde voorwaarden als wanneer de merrie naar de fokker zou gaan.
Kabayo schreef:En zelf een veulen fokken met de hengst die de leaser wou gebruiken en hem dat veulen verkopn. Is dat niet makkelijker?
vayake schreef:Embryo is geen optie.
Het is een kleine fokker (hobby) maar al hele leven ermee bezig.
Hij heeft in het verleden ook met een van de vorige hengsten gefokt met lease merrie. Daar is toen bv deze merrie die ik heb uit geboren.
Het gaat me eigenlijk gewoon om 1 contract met veel regels en wat mag zeker niet ontbreken en 2 huurprijs / onkosten per maand?
De fokker zou de merrie ook eerst dus medisch laten checken of alles ok is alvorens te insemineren.
Hij zou dus ook zelf voor alle kosten betalen.
Sky_As schreef:vayake schreef:Embryo is geen optie.
Het is een kleine fokker (hobby) maar al hele leven ermee bezig.
Hij heeft in het verleden ook met een van de vorige hengsten gefokt met lease merrie. Daar is toen bv deze merrie die ik heb uit geboren.
Het gaat me eigenlijk gewoon om 1 contract met veel regels en wat mag zeker niet ontbreken en 2 huurprijs / onkosten per maand?
De fokker zou de merrie ook eerst dus medisch laten checken of alles ok is alvorens te insemineren.
Hij zou dus ook zelf voor alle kosten betalen.
Waarom is embryo geen optie? Qua kosten voor hem misschien wel goedkoper dan jouw merrie moeten huren, en beide veel minder risico. Het kleine fokker zijn heeft er imo niks mee van doen. Zat mensen die maar 1 merrie hebben en die spoelen....