Hoe weet je of je paard op jou naam staat?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMePris
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-07-22

Hoe weet je of je paard op jou naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 21:58

De titel zegt het al, maar hoe weet je eigenlijk op welke naam je paard staat?
Op internet zoeken word ik niet wijzer van helaas.. dus ik dacht ik probeer het hier.

Hoe is dit te vinden? :)

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe weet je of je paard op jou naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:02

Als je het paspoort door de paspoortuitgevende instantie op je naam hebt laten zetten, staat jouw naam in het paspoort op de pagina van eigenaarsmutaties.
Staat jouw naam daar niet, dan staat die niet op jouw naam.

DuoPenotti

Berichten: 30596
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:09

Zo simpel is het inderdaad.

Maar...
De naam op het papier toont niet aan wie de eigenaar is.

Logisch natuurlijk. Genoeg paarden staan nog op de naam van de fokker. Al zijn ze daar al lang niet meer

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:14

Idd zo simpel en toch ook niet. Mijn paard die ik volledig zelf onderhoud die staat op naam van mijn man. Gewoon omdat hij al lid was van de vereniging en het financieel qua registreren best wel verschil maakt of hij op zijn naam gezet werd of op mijn naam. Gezien ik dat stukje het minst belangrijk vind om in te investeren hebben we het zo gedaan

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 23:13

Marije_jiplover schreef:
Als je het paspoort door de paspoortuitgevende instantie op je naam hebt laten zetten, staat jouw naam in het paspoort op de pagina van eigenaarsmutaties.
Staat jouw naam daar niet, dan staat die niet op jouw naam.


Maar hoe zit het dan in bijvoorbeeld mijn geval. Ik had een Cruzado uit Spanje die op mijn naam overgezet moest worden. Ik had het paspoort naar het stamboek in NL opgestuurd omdat de vaccinatiepagina's vol waren, en toen werd aangegeven dat hij nog op naam stond in Spanje en dat dit veranderd moest worden.

Echter, omdat er bijna een jaar wachttijd was voor een heel nieuw paspoort (wat eigenlijk de bedoeling was), hebben ze losse vaccinatie pagina's in het oude paspoort gelijmd en mijn naam alleen in het systeem gezet ipv in het paspoort.

Inmiddels is hij niet meer bij mij, staat hij (technisch gezien?) wel op mijn naam, maar (nog) niet in zijn paspoort. Op zich maakt het mij niet uit, maar het is toch wel een raar iets hoor. Het is verplicht, maar uiteindelijk zegt het ook niet zoveel... Eigenlijk wilde ik het ook niet laten doen, het ging mij alleen om de vaccinatiepagina's, maar het stamboek zou het paspoort niet terugsturen tot ik ook voor die 'service' had betaald, omdat het immers verplicht was. :roll:

Texas02

Berichten: 4791
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 03:27

Paard op naam zetten is niet verplicht hoor. Ik heb het wel gedaan bij mijn paard, maar meer voor mezelf. Het is ook geen eigendomsbewijs (gek genoeg), dus tenzij je het voor jezelf doet heb je er niet zoveel aan.

MyWishMax

Berichten: 25609
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 06:48

marley93 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Als je het paspoort door de paspoortuitgevende instantie op je naam hebt laten zetten, staat jouw naam in het paspoort op de pagina van eigenaarsmutaties.
Staat jouw naam daar niet, dan staat die niet op jouw naam.


Maar hoe zit het dan in bijvoorbeeld mijn geval. Ik had een Cruzado uit Spanje die op mijn naam overgezet moest worden. Ik had het paspoort naar het stamboek in NL opgestuurd omdat de vaccinatiepagina's vol waren, en toen werd aangegeven dat hij nog op naam stond in Spanje en dat dit veranderd moest worden.

Echter, omdat er bijna een jaar wachttijd was voor een heel nieuw paspoort (wat eigenlijk de bedoeling was), hebben ze losse vaccinatie pagina's in het oude paspoort gelijmd en mijn naam alleen in het systeem gezet ipv in het paspoort.

Inmiddels is hij niet meer bij mij, staat hij (technisch gezien?) wel op mijn naam, maar (nog) niet in zijn paspoort. Op zich maakt het mij niet uit, maar het is toch wel een raar iets hoor. Het is verplicht, maar uiteindelijk zegt het ook niet zoveel... Eigenlijk wilde ik het ook niet laten doen, het ging mij alleen om de vaccinatiepagina's, maar het stamboek zou het paspoort niet terugsturen tot ik ook voor die 'service' had betaald, omdat het immers verplicht was. :roll:


Het is nooit verplicht geweest om paard op jouw naam te zetten in het paspoort. Dat zijn waarschijnlijk regels geweest van het stamboek, dat je moet betalen, maar het is nooit verplicht via de wet en je had ook een andere instantie kunnen benaderen.
Wel om ze te registeren bij rvo en daarvoor moeten ze geïmporteerd worden(importmelding). Dat is waarschijnlijk nooit gedaan, want voordat de ubn verplicht werd was het een zooitje met importeren en dat moest idd via een paspoort uitgevende instantie. En dan heb je inderdaad instanties die er geld voor vragen.

Maar het paard op jouw naam laten zetten in het paspoort is niet verplicht in Nederland. Het importeren en registeren op ubn wel.

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoe weet je of je paard op jou naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:01

Als je wil fokken moeten ze ook op naam.
Opzich logisch als je paspoort aan wil passen met pagina's of nieuw oid dat je op naam moet zetten. Als je gwn niks doet, lekker niet op naam zetten :D

*ik heb t over t kwpn overigens

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe weet je of je paard op jou naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:25

TS: je kunt een paard dus op twee plekken op naam zetten: in het paspoort en in het stamboekpapier (als je een paard met papier hebt).

Of allebei gewoon niet, want er is nergens een wettelijke verplichting. Niet bij de stamboekpapieren (tenzij je wilt fokken, maar dat is een stamboekregel en ook niet verplicht bij ieder stamboek - degene op wiens naam de merrie staat wordt geregistreerd als de fokker, maar of jij dat bent of een ander boeit ze soms ook niet) en niet bij het paspoort.

Kaatje_S

Berichten: 1018
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Hoe weet je of je paard op jou naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:47

Bij het ijslander stamboek is het nog weer anders. Het komt niet in het paspoort te staan, daar staat alleen de fokker in dacht ik. Maar je krijgt wel een afstammingsbewijs. Hier betaal je statiegeld voor.
En in de wereldwijde database kan je de eigenaar van een paard terugvinden als deze dat heeft laten registreren.

Vind het zelf leuk om terug te kunnen zien. Maar idd, niet verplicht