Hengsten McLaren, Extreme u.s. of One Milion

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxmarionxx

Hengsten McLaren, Extreme u.s. of One Milion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 18:06

Beste Bokkers,

Ik ben opzoek naar de beste hengstenkeuze voor mijn merrie.
De merrie is zelf vrij sensibel. Wat ik verder wil verbeteren weet ik niet zo goed. Wellicht dat jullie wat zien in de video.
Het is namelijk het paard van mijn opa vandaar
Ze is van Danser x Oron

Afbeelding

Vorig jaar had ik een schitterend veulen van haar van Next Level maar maar omdat hij niet is goedgekeurd en in het buitenland zit ben ik opzoek naar een nieuwe match.
Kan iemand de voor en nadelen van deze hengsten noemen en wellicht aangeven wat de beste keuze zou zijn voor deze merrie?
Onderstaand een link een filmpje van de merrie. inmiddels is ze niet meer 2,5 jaar maar 5 ook kun je haar stamboom vinden in de 2e onderstaande link
https://www.youtube.com/watch?v=SWm9TRVQV2A
https://www.kwpn.nl/database?paard=P-629055
Laatst bijgewerkt door xxmarionxx op 15-05-24 18:39, in het totaal 3 keer bewerkt

denisesilver

Re: Hengsten McLaren, Extreme u.s. of One Milion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 18:13

Hoi TS, ik heb even getemd zodat het topic op de juiste plaats wordt gezet bij exterieur en hengstenkeuze. Verder, bij dit soort advies is het gebruikelijk om een standfoto en eventueel een link naar haar Horsetelex te delen. Daarnaast is het om goed advies te kunnen gegeven handig om wat meer informatie te krijgen over wat jij naast haar karakter wil verbeteren exterieurmatig en qua beweging.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 18:32

Ik verplaats dit topic naar exterieur en hengstenkeuze.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 18:40

denisesilver schreef:
Hoi TS, ik heb even getemd zodat het topic op de juiste plaats wordt gezet bij exterieur en hengstenkeuze. Verder, bij dit soort advies is het gebruikelijk om een standfoto en eventueel een link naar haar Horsetelex te delen. Daarnaast is het om goed advies te kunnen gegeven handig om wat meer informatie te krijgen over wat jij naast haar karakter wil verbeteren exterieurmatig en qua beweging.

Heb er even wat extra info bij gezet :)

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 18:53

Oh ja ze is trouwens ook vrij grof dus wij zouden het veulen ook wel wat fijner willen hebben

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:10

Als je het veulen wat chiquer en fijner wilt hebben, dan lijkt McLaren mij de meest logische keuze. Dat is een bloedmooie, wat fijnere hengst met een heel fijn karakter.

Extreme en One Million vind ik ook fijne hengsten hoor, maar ik denk dat McLaren voor de meeste verfijning gaat zorgen.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 20:02

maar kunnen extreme en one milion niet voor verfijning zorgen?
wat is het grootste verschil tussen de 3 hengsten los van de kleur?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:41

McLaren is vooral bloedmooi. Echt een heel elegant paard met een prachtig hoofd. Zijn veulens hebben ook allemaal mooie voorkanten.

Extreme geeft fijne bewegers, veel beentechniek, maar soms wel een wat langer hoofd en wat minder edel.

One Million is een prachtig paard. Stand van het achterbeen is in mijn ogen een aandachtspunt, maar afgezien van zijn achterbenen vind ik het een prachtig type en een fijne beweger.

Karakter van alledrie de hengsten is volgens mij goed.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 22:27

bedankt voor je bericht! ik hoop dat er nog meer mensen hun mening geven op basis van mijn merrie wat zij zullen kiezen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:19

Wat een sympathiek dier om te zien! Als je echt wil verfijnd, dan zou ik uit deze drie ook McLaren kiezen. Ik denk dat je daar wat betreft karakter ook goed zit. Van For Ferrero is bijvoorbeeld ook bekend dat hij verfijnd en hele makkelijke paarden geeft. Maar ik wil je lijstje niet ellenlang maken, dus uit deze drie zou ik met jouw eisen McLaren kiezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:26

carola schreef:
McLaren is vooral bloedmooi. Echt een heel elegant paard met een prachtig hoofd. Zijn veulens hebben ook allemaal mooie voorkanten.

Extreme geeft fijne bewegers, veel beentechniek, maar soms wel een wat langer hoofd en wat minder edel.

One Million is een prachtig paard. Stand van het achterbeen is in mijn ogen een aandachtspunt, maar afgezien van zijn achterbenen vind ik het een prachtig type en een fijne beweger.

Karakter van alledrie de hengsten is volgens mij goed.

Hier sluit ik me bij aan. :j

Zou zelf niet fokken met One Million vanwege de stand van zijn achterbeen.

For Ferrero zou inderdaad ook bij je wensen kunnen passen.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 09:43

Zelf heb ik ook nog een jaarling van Next Romancier lopen. For Ferrero heeft ook wat zelfde bloed als Next Romancier (zie de vaderlijn van For Ferrero en Next Romancier). Echter is deze jaarling alles behalve makkelijk in de omgang ze is ontzettend eenkennig terwijl de moeder echt super makkelijk is. Gaat dit dan wel een goede match kunnen zijn denken jullie aangezien de merrie waar ik het fokadvies voor vraag best wel sensibel is?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:16

Het blijft toch afwachten. Zelfs volle broers/zussen kunnen andere karakters hebben.

Sterker nog, zelfs dezelfde genen kunnen nog verschil laten zien (denk aan de Jazz klonen).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:24

xxmarionxx schreef:
Zelf heb ik ook nog een jaarling van Next Romancier lopen. For Ferrero heeft ook wat zelfde bloed als Next Romancier (zie de vaderlijn van For Ferrero en Next Romancier). Echter is deze jaarling alles behalve makkelijk in de omgang ze is ontzettend eenkennig terwijl de moeder echt super makkelijk is. Gaat dit dan wel een goede match kunnen zijn denken jullie aangezien de merrie waar ik het fokadvies voor vraag best wel sensibel is?

De enige overeenkomst is het Furst Heinrich bloed. Next Romancier komt uit een hele andere moederlijn.

Maar goed, de meeste zekerheid is er van hengsten die al wat oudere nakomelingen hebben die al ohz zijn. Daar is meer van bekend wat voor een karakters deze doorfokken. For Ferrero staat hier positief om bekend.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 11:41

Ik heb een One Million veulen uit een Daily Diamond merrie van 1,62 maar groter lijkt door haar wat bredere bouw. Het veulen heeft de bouw van zijn vader gekregen waar ik heel blij mee ben. Ik had de lange benen nodig. Moeders heeft een goed achterbeen en hij ook. DE meeste One Million veulens die ik zie zijn sjiek. Heb er pas eentje gezien die anders gebouwd is maar onwijs stoer ding. Zit hier ook op bokt. IK heb een forum aangemaakt van One Million en op Facebook ook. Kijk daar maar eens want daar staan al meerdere veulens.
McLaren geeft ook fijne veulens maar hoorde vaak dat hij niet zo vergrootte dus durfde het risico niet te nemen omdat ik het veulen wilde houden en niet eentje wil die nog kleiner is dan de moeder. Kwa karakter zijn ze ook fijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je mag mij altijd een berichtje den als je meer wil weten van mijn veulen. Voor mijn was karakter heel belangrijk.
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:45

Ik vind het een heel mooi veulen maar ik zou hem - met name door zijn beenwerk - niet perse sjiek willen noemen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:48

TS volgens mij heb je dezelfde vraag ook al op FB gesteld. De merrie is nog zo uitgesproken in haar bouw dat Gelders de beste kant op zou zijn. En dan zou mijn keuze Odin zijn.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:27

janderegelaa schreef:
Ik vind het een heel mooi veulen maar ik zou hem - met name door zijn beenwerk - niet perse sjiek willen noemen.

Sorry had iets beter moeten neerzetten. Bedoelde sjieke hoofdjes.
Dank je wel. Ben ook erg blij met hem. Het is mijn eerste veulen en mag dan ook blijven.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:07

janderegelaa schreef:
TS volgens mij heb je dezelfde vraag ook al op FB gesteld. De merrie is nog zo uitgesproken in haar bouw dat Gelders de beste kant op zou zijn. En dan zou mijn keuze Odin zijn.

Ik durfde het niet neer te pennen, gezien de eerdere hengstenkeuze en omdat er over verfijning werd gesproken, maar hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Odin is wel WFFS positief, maar ik zou ook eens kijken naar andere Gelderse hengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:37

Een Gelderse hengst zou ik ook niet raar vinden op deze merrie, blijf je bij hetzelfde type.

Ik zou dan zeggen als je toch iets chique's wilt, kijk eens naar Ojee B.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 19:27

TS geef op Facebook aan niet iets Gelders te willen kiezen, dus helaas.
Ik denk erg jammer op een dergelijke merrie , ook mede omdat Gelders niet altijd perse 'grover' meer hoeft te betekenen, ligt er echt aan welke hengst je zou pakken op deze merrie, maar ieder recht op zijn/haar voorkeur uiteraard :j